Unikko: Silkkiunikko, Papaver rhoeas

Veikkaisin, ettei yksivuotista silkkiunikkoa haitanne.  Kaikki unikot ovat selviytyjiä.

Kesän jälkeen vastaan itselleni:
Laiha maa ei merkittävästi hidastanut kukinnan aloitusta, mutta viimekesän kuivuus hidasti. Maaperästä johtuen kasvit ja kukat jäivät pienikokoisiksi. Korkeus 10 -15 senttiä, kukka 3 cm halkaisijaltaan. 

Tämän kesän kukintaa

minun ainokaisen vasta nyt aukaisi nuppunsa ensin luulin ettei ajo ees kukkia kun nuppua ei näkynyt koko kesänä.Kaisaliisalla kaunit unikot varsinkin tuo keskellä oleva siitä tykkään.

Railin unikko taitaa olla ooppiumiunikko, papaver somniferum.

Nää vaan jaksaa kukkia, kivoja väriläikkiä varsinkin kaukaa katsoen, ovat kaatuilleet sikinsokin.

Unikot vihdoin kukkimassa

https://puutarha.net/keskustelut/Uploads/Images/c80c8b9b-5ffc-45f9-808f-33a5.JPG

Unikot aloittelemassa kukintaa:

Nyt unikkojen missikisat pystyyn. Tässä mun suosikit tälle kesää :heart:

Viimevuotiset itselevinneet aloittelemassa kukintaa:

Arvatkaas, kuka kävi alkukesästä kitkemässä kukkapenkin ja löysi kummallisia rikkiksiä :roll_eyes: epäilys iski sitten yhdessä vaiheessa ja onneksi jätin muutamia sinne tänne.  En siis kätkenyt vaan kitkin :roll_eyes:

Tänään tällaisia kukassa:

Edellisellä sivulla -railin unikko voisi olla Pioniunikko, tuolta se näyttää yksinkertaiskukkaisena ainakin minun itse kerätyistä siemenistä kasvaneet ovat olleet aika usein tuon tyylisiä.

Jos on joskus kasvattanut ns. oopium elikkäs Idänunikkoa niin sen kyllä erottaa… koska sen kasvuprosessi ja koko olemus on ihan eri tyylinen ja kyseessä on “perenna”.

Hei, kysyisin onko kellään kokemuksia kaupan maustehyllyn unikon siementen kylvämisestä maahan? Olenko ymmärtänyt oikein, että ne ovat silkkiunikkoa?

Viime kesän siemenistä hassun värisiä , siemenet keräsin ( mielestäni ainakin) tuommosesta korkeimpana heiluvasta punasesta

Silkkiunikko, Papaver rhoeas

Yksivuotinen silkkiunikko on puutarhojen perinnekasvi. Sen lehdet ovat tummanvihreät ja parijakoiset. Se kukkii heinä-syyskuussa suurin kukin, jotka ovat yksittäin pitkien ja hentojen kukkavarsien latvoissa.

Silkkiunikko nauttii auringosta ja melko niukkaravinteisesta, vettä läpäisevästä kasvualustasta. Sen siemenet kannattaa kylvää suoraan kasvupaikalleen toukokuussa. Sopivalla paikalla silkkiunikko kylväytyy helposti myös itse.

Kylvö suoraan maahan keväällä tai syksyllä ilman esikasvatusta. Kastele kylvöalue huolellisesti ennen siementen kylvämistä.
Levitä siemenet muokattuun maahan. Älä peitä siemeniä, paina ne kevyesti maahan tiivistyksen varmistamiseksi. Pidä kylvösalue kosteana itämisen ajan.

Tämä taitaa olla silkkiunikko? Tunnusomaisena piirteenä on siis tuo oopiumiunikkoa sirompi olemus ja hieman ruttuisemmat terälehdet.

1 tykkäys

Luulen että on. Mulla tahtoo mennä unikot vähän sekaisin. Luotan siihen mitä pussissa on lukenut ja ihailen kaikkia tasapuolisesti. On ne niim ihania :heart_eyes: