(Kesäkukat)
Silkkiunikko, Papaver rhoeas
syyskylvö
Silkkiunikkosiemenlajitelmissa on yleensä muitakin yksivuotisina kesäkukkina viljeltäviä unikoita, ainakin oopiumi- ja ruisunikkoa on silkkiunikkokylvöksissäni ollut.
Luin joskus, että silkkiunikon voi kylvää jo syksyllä. Kahtena syksynä olen päättänyt tehdä sen, mutta syksyt ovat olleet niin pitkälle talveen asti lämpöisiä etten ole uskaltanut kun olen pelännyt että ne itävät jo ennen talvea.
Ensi syksynä kylvän vaikka olisi vielä täysi kesä! Nehän kylväytyvät itsekseenkin. Jos kasvupaikkaa ei kovasti myllää keväällä (kuten olen edellisinä keväinä aina tehnyt, nyt en), itsestään kylväytyneet nousevat ja ovat viikkoja edellä kevätkylvötaimista. Arvaa mikä on syksyllä kylväytynyt ja mitkä minun keväällä kylvämiäni!

Silkkiunikoiden kylväjän on viisainta miettiä heti kylvövaiheessa, miten tukee kukat. Ne ovat aivan toivottomia retkottajia ilman tukia. Vuonna 2006 Maaonnessa oli tällainen tukiviritelmä:

Poikkitukien puuttuessa silkkiunikot vaipuivat pyörtyväisen neidon tapaan tukilankojen väliin. Muutenkin kukinta oli aivan toivottoman huono veden puutteen takia.
Nyt on tällainen viritys (syyskylvön hypetystäkin taas):

Tuon viritelmän kehysrimat eivät kyllä ikinä tule peittymään kasvustoon. Taimia ei kuitenkaan ole välttämätöntä käsin pujotella tukiristikon lomaan, kyllä ne itse osaavat mennä aukosta eivätkä jää kyyryyn langan alle. 
En tiedä onko tämä Silkkinunikko, mutta tykkään kuitenkin.

Kurpitsalla ihanan värisiä unikoita!
Lehtien perusteella veikkaisin että Kurpitsan unikot ovat oopiumiunikoita. Niitä tulee usein silkkiunikkosiemenpussissa.
Olisiko mahdollista, että silkkiunikon siemenkodan "hatun" väristä voisi päätellä minkä värisiä kukkia sen kodan siemenistä tulee? Tässä on oikealla pinkin silkkiunikon kota, vasemmalla tulipunaisen.

Alla on yhden ja saman kasviyksilön vierekkäiset hiukan ylikukkineet kukat, joiden siemenkotien hattujen väri jo näkyy. Tuleeko näistä eri värisiä kukkia, eli ovat hedelmöityneet eri naapurista?

Koskaan ei ole ollut näin ihanaa silkkiunikkokukintaa! On riittänyt vettä eikä ole ollut kylmä.

Erityisesti rakastan vastavaloa. Pitkät isolehtiset ovat kesämalvikkia:

Luulisin, että ovat sillkiunikkoa

Onkos tämäkin kerrottu versio silkkiunikko? On samassa penkissä edellisten kanssa

Ihan värinen leijan kerrattu silkkiunikko!
Onko kellään tietoa mistä saisi silkkiunikko 'Angels Choir’in (Papaver Rhoeas) siemenöisiä? Oli niin ihana kuva viimeisessä Oma Piha-lehdessä, että pakko olisi jostain niitäkin haalia.
Thompson & Morgan-valikoimassa ainakin on. Ostin viime keväänä puutarhamessuilta ko. siemeniä.
Kiitos Pärskis, ei kun etsimään ;-D!
Miten kauan silkkiunikon kasvu siemenestä kukkivaksi kasviksi kestää? Kukkapenkki, johon silkkiunikoita mm. ajattelin kylvää on vielä nimittäin tekemättä. Löytyykö arvioita milloin viimeistään pitäisi kylvää että ehtii kukkia?
Toukokuulla kun kylvät niin heinäkuussa kukkii. Ja kannattaa kylvää 2-3 erää viikon välein, niin kukkia riittää pitempään. Ehdit hyvin tehdä huhtikuulla penkin.
Kiitos. En ole noita silkkiunikoita aiemmin kylvänyt kun on ollut niin pieni piha. Nyt niitä mahtuu vaikka kuinka paljon
Päivää,
osaisiko joku kertoa, pärjäisikö silkkiunikko vähän varjommassa? Muuten olisi ihana paikka silkkiunikoille tiedossa, mutta aika varjoinen on. Ei ehkä täysvarjo, mutta puolivarjo vähintään.
Ei ehkä kuki niin nopsaan ja runsaasti kuin auringossa mutta aina kannattaa kokeilla. Momat kokemukset perustuu tuliunikkoon ja se kukki ihan ok sellaisessa paikassa johon paistaa vain aamu ja ilta-aurinko. Päivät siis täysin varjossa.
Hidastaako laiha maa silkkiunikkojen kukkaan puhkeamista jos kosteutta riittää kasvuun?