Oisko siinä kuitenkin useampi alku samassa purkissa, tipilintu?? Nypi punaiset siemenkodat pois, niin ei toivottavasti punainen leviä? Vai tietääkö joku, tuleeko näiden siemenistä emonsa näköisiä vai mitä sattuu?
Ei ole siperianunikon lehdet tuossa?
Näyttää ihan tuliunikon lehdiltä, en kyllä varma ole, mutta tuommoisia lehtiä oli viime kesänä mun tuliunikoissa.
Nuo on kosmoskukan lehdet Pannahinen pyrki pakoon niitten sekaan! Kitkin pois punaisen ja jään seurantaliljalle mitä muut alut tekee.
Ihania nuo valkoiset unikot.
Muutamat siperianunikon kukat ovat taas hyvin kerrottuja.
Valkoista, keltaista ja oranssia.
En melkein kyllä kehtaisi myöntää tätä, mutta kerronpa nyt kuitenkin. Ostin tänään plantsusta siperianunikkopehkon - ohi kukkineen ja ale-hyllyyn laitetun. Siellä oli “perennat 4,95E”. Tiedän kyllä, että unikot noin yleensä on kyllä yksi-kaksivuotisia, mutta kun kerran perennaksi oli nimetty, niin ajattelin, että jaahans…tokihan sen sellainen täytyy olla, miksi eivät ois heittäneet sellasta kellastunutta ohikukkinutta roskiin muuten (eli siis kukissa ei ollut enää yhtään terälehtiä edes. Nyt kun luin tän keskustelun läpi ja voi vaan nolona todeta, että ei se tietenkään ole monivuotinen…niin kyllä ottaa PANNUUN! Ihan törkeästi johtivat harhaan…vaikka olishan mun pitänyt tuo tietää…
Kyllä meidän pihassa kukkii jo kolmatta vuotta samat 3 siperianunikkopuskaa, keltainen ja kaksi epämääräisen lohenpunaista.
Jotkut yksilöt on kyllä hävinneet, nämä taitavat olla vahvempia.
Ihanko totta? Kiva kuulla! Mä tein vähän ‘risöörtsiä’ netissä …britti-sivustoilla kuvataan tuota mun lajiketta (papaver pulc. ‘spring fever’) monivuotiseksi, mutta heikon kestävyytensä takia käytännössä yleensä kaksivuotinen. Kai puhuvat tuosta ostamastani… Sivustoilla nimi on Papaver Nudicaule, ‘Spring Fever’. En tiedä mitä tuo ‘pulc.’ tarkoittaa. Mutta helpotus on jos nyt edes jotain tsäänssejä olisi saada se kukkimaan vielä ensi keväänä.
Nyt se on imuttamassa vettä lavuaarissa kun oli alehyllyssä varmaan lakattu kastelemasta noita jämätaimia. Siemenien tuotantokin vaikuttaa hieman epätodennäköiseltä tuolla naatilla.
Siperianunikko on kyllä monivuotinen, mutta kukkii vasta toisesta vuodesta lähtien. Jos siemenkotia ei ota pois, tulee kukkia mihin sattuu. Mutta jos ovat väärässä paikassa ne on helppo kitkeä pois. Mä tykkään siperianunikosta juuri siksi, että on varma kasvi ja kukkii koko kesän.
Jos jollain on punaista siperianunikkoa tai kerrottua, niin olisin kiinnostunut. En ilmatteksi ala pyyteleen;)
Jes…kiitos ElluK ja Bubmle - pettymykseni on pois pyyhitty Minä en tiedä oman kasvini kukinnon väreistä, mutta lapussa oli kuva semmosesta monivärisestä…valkoisia, punaisia, vaaleanpunaisia, oransseja ja keltaisia. Tiedä sitten, mitä sieltä vielä putkahtaa
Valkoiset siperianunikot ja lisäksi vähän lemmikkejäkin.
Hienosti sopii yhteen. Kaunis tuo valkoinen.
Tiedättekö myydäänkö valkoista unikkoa taimena yleisesti vai kasvatetaanko ne siemenistä? Olen yrittänyt esiä Kuopiosta valkoisen unikon taimia (erit Royal Wedding -lajike) mutta tuloksetta. Siperianunikkoa kyllä löytyy. Onkohan ainoa mahdollisuus nettipuutarhamyymälät?
Siemenistä ei suurta iloa tälle kesälle ole. Kylvän niitä sitten syksyllä ensi kesää varten jos en taimia tänä kesänä saa. Mutta ihana olisi löytää valkoinen yksilö jo nyt siperianunikoiden seuraksi.
Minäkin haluaisin siperianunikkoa, mutta ainoastaan valkoista.
Luulin vuosikausia, että minulla on vain oransseja siperianunikoita, mutta sitten alkoi esiintyä myös keltaista ja valkoista. Joskus on joukossa ollut muutama hyvin kerrottukin. Ja kasvupaikkansakin ne tuntuvat valitsevan ihan itse.
Onhan noi keltaiset ja oranssitkin ihan nättejä, mutta… ei lemppareita. Punainenkin olisi kivempi. Valkoinen vaan on niin kaunis kuten Jatuulin kuvassa
Punainen