Unikko: Tuliunikko

Merlinin unikko on harvoja aurinkoisia tämän kesän ilmiöitä - ai tuoltako se aurinko näyttää???aurinko

Sen verran on jo aikaa kulunut, että tuliunikkojen taimet mennyttä...siis kitkenyt olensurullinenPioniunikot onneksi ovat kaikki tai ainakin suurin osa säästynyt ja hienoja kukkia pukkaavatkin, mutta siperian unikosta ei jälkeäkään. Todennäköisesti kitketty...jonakin heikkona hetkenänaurua

Minusta tuliunikko on ihan mahdottoman kiitollinen kasvi! Tänä kesänä eka kerran koetin ja kunhan nakkasin vähän heikohkoon (minun mielestäni) maahan syyshortensian ja elviira-alppiruusun vierelle siemeniä puolivarjoon. Esikasvatuksesta ei taida olla tällä kaverilla hyötyä. En ole yhden yhtä kukkaa ottanut pois, en harventanut tms. ja kukinta alkoi heinäkuun alkupuolella ja alla eilen otettu kuva.

(Miltä muuten näyttää se Siperian unikon alku? Pelkään että minäkin olen...harventanut vääriä juttuja pois.)

Tuliunikko lienee tämämäkin?, ainakin lehtien perusteella ja sitä muistan kylväneeni.

On, on, jöötin kukka tuliunikko. Meillä kasvuluvan saivat tänä vuonna vain valkokukkaiset....

Kaliforniantuliunikko:

Mätästuliunikko:

Kalifornian tuliunikko kukkii! Aloitteleva puutarhuri on taas aivan riemuissaan! Ensimmäiset siemenestä kasvatetut kukat! Gladiolusta on mulla ollut joskus,mutta sehän ompi sipuli.(Ja onhan mulla sitä nytkin kasvamassa hetken mielijohteesta ostin taas...!) Hetken mielijohteesta ostin myös nämä unikot. Siemenpussi kovasti väittää sen olevan kerrottu sekoitus,eipä pahemmin kerrotuilta mielestäni näytä! Kauniitahan nämäkin ovat ja pirteän värisiä. Helpolta kukalta vaikuttaa. Istutin hieman liian pieniin ruukkuihin,mutta hyvin näyttää jaksavan aloitella kukintaa. Kai hyvällä lannoituksella selviän kesän loppuun saaden ihastella kukkiani?

Tykkään myös kovasti noista unikoista.

Tuokin unikko mukavasti itse siementää ja ilmestyy seuraavanakin kesänä kukkapenkistä. Sitä en tiedä, mahtaako itää myös ruukusta.

Viherpiiperö, täällä on keskustelua tuliunikoista. Ne eivät näet kuulukaan Papaver-sukuun vaan suku onkin Eschscholzia. Kukkahan on tyyliltää kuitenkin unikkomainen, siitä kai tuo nimikin.

Kiitos oikaisusta, pipu.

Tuliunikot kukkivat vielä ja voivat hyvin. Toivottavasti ne kylväytyisivät itse, jotta saisin nauttia niistä vielä ensi kesänäkin.

Ompas ollut hiljainen keskustelu :) Meillä alkoi säiden lämmittyä tuliunikot kukkimaan! Yksivuotisessa kukkasiemensekoituksen sisältöä :)

kuvakuvakuva

pelkkänä tuliunikkona se näköjään “meilläkin” tunnetaan

Värikirjo on upea tässä sekoituksessa. Taitavat olla liian hyvässä mullassa, ovat kasvaneet liian pitkiksi ja sade on kaatanut melkein kaikki. Onneksi sain otettua kuvan “pystyssäpäin”. (tämän nimi on ruotsiksi sömntuta eli unikeko)

Tuliunikon siemenet odottelevat jo kylvämistä, koska ei esikasvatusta kaipaa niin jonkin tovin joutuu odottelemaan. Miten saisi perustettua sellaisen penkin, ettei se heti täyty rikkaruohoista?

Voiko tuliunikot kylvää jo nyt, niinkuin esim. silkkiunikot? Täällä siis vielä lunta maassa siellä täällä, mutta muuten tuo penkki mihin tulevat on sula, eikä routaa ole nimeksikään. Muut unikot nakkelin jo penkkeihin, mutta tämän kanssa arvon kylmänkestävyyttä…