(Kesäkukat: Tuliunikko, Eschscholzia)
Onko kukaan kasvatellut Tuliunikkoa? Olihan se kaksivuotinen? Olisi mukavaa, kun sen saisi leviämään rinteeseen, joka on vähän ykstotisen oloinen. Voiko kylvää suoraan maahan?
(Kesäkukat: Tuliunikko, Eschscholzia)
Onko kukaan kasvatellut Tuliunikkoa? Olihan se kaksivuotinen? Olisi mukavaa, kun sen saisi leviämään rinteeseen, joka on vähän ykstotisen oloinen. Voiko kylvää suoraan maahan?
Tuliunikko on yksivuotinen.. Suorakylvö. Voinee viime vuotisia siemeniä jäädä maahan ja siitä sitten taas ilmestyvät?
Siperianunikko on se kaksivuotinen.
Tuliunikko on kiitollinen kasvi ja se tosiaan lähtee siemenistä seuraavanakin vuonna jos a) ensimmäisenä kesänään ehtivät tuleentua ne siemenet b) paikka on otollinen.
Kokemuksen syvällä rintaäänellä.
Vielä paremmin itsekylväytyvä on kyllä vielä pioniunikko, lempikasvini.
Kyse oli Kalifornian Tuliunikosta...liekö sillä mitään merkitystä? Ehkä minun olisi viisainta ostaa vielä sitä Pioniunikkoakin ja muita kaksivuotisia varmuuden vuoksi. Ne unikot ovat kyllä niin sööttejä! Levitäkin saisivat mielinmäärin:)
Juuri tämä Californian tuliunikko on minulla itsekylväytynyt, ja juuri eilen illalla katsoin että niin vain, nyt jo, näkyy siementaimia kukkapenkissä. Kunhan ei halla veisi...
Iihanaaa...kantsiiko esikasvattaa ruukussa?
En oikein tiedä onko siitä esikasvatuksesta mitään hyötyä. Olen kyllä esikasvatellut laakeissa astioissa hajakylvönä, ja sitten nostelin sormin sellaisia tukkuja multaan, mutta epäilen ettei siitä mitään hyötyä ollut.
No, sit se pitää unohtaa ja kylvää suoraan maahan. Helpommallahan sitten pääsen kuitenkin:)
Minä kylvin suoraan maahan ja sain mahtavan pöheikön joka kukkikin ihan hyvissä ajoin.
Minä hommasin myös tuliunikon siemeniä, ensimmäistä kertaa kokeilen.
Viihtyisiköhän tuliunikko etelänpuoleisen paahteisen parvekkeen parvekelaatikossakin? Missä vaiheessa kesää se alkaa kukkia?
Pioniunikko on muutenm yös yksivuotinen.
Kyllähän sitä voisi kylvää astiaankin tuota tuliunikkoa, mutta eihän se kuki heti, ja yksi kukka kestää muistaakseni vain päivän. Osta kuitenkin jotain kesäkukkaa samaan ruukkun vaikka etualalle, jos tuliunikko ei onnistukkaan.
Sittenhän niitä Tuliunikkopussukoita on hommattava lisää, jos vain päivän kukka kukkii, niin sen yhden pussin sisältö on äkkiä kukittu:) Haaveilen oikein "unikkomerestä", mutta tuskin onnistuu...
Tuliunikosta kannattaa poistaa kukkineet vanat, sillä kukinta heikkenee, jos antaa tulla siemeniä ihan jokaisesta kukasta. Minusta kerratut kukkivat huonommin kuin tavalliset, mutta tuliunikko on yksi lempikukistani. Sen kasvattaminen onnistuukin ihan ilman mitään konsteja.
Pienoinen ongelma tuliunikkojen ym. kylvämieni unikkojen suhteen!!! Millaisia on unikoiden pikkuruiset taimenalut, kun nimittäin rikkaruohoa pukkaa niin hirveesti, enkä uskalla kitkeä, kun menevät muuten samalla unikoiden alutkin. Penkki hirveen näköinen:))) En tiedä kuis kauan viitsii rikkaruohomerta katsella...toisaalta en haluaisi unikoitakaan menettää, jos niitä vain siellä kasvaa! Siis tuliunikkoa, siperianunikkoa ja pioniunikkoa. Mitens mie nyt menettelisin???
Tämmöisen linkin siementaimien kuvista löysin joskus täältä pentistä: http://www.theseedsite.co.uk/seedpods.html
Sieltä löytyy myös yleiskuva unikon siementaimesta.
Itselläni on parhaillaan sama ongelma ja koetan myöskin arpoa, mitkä itäneet kasvit ovat kylvämiäni ja mitkä rikkoja. Kyseessä tosin eivät ole unikot.
Scaleo, tässä on ainakin tuliunikon siementaimia, hieman semmoisia harmahtavan sävyisiä.
Ja nämä ovat pioniunikon (toivottavasti )
Muutama vuosi sitten esikasvatin tuliunukon siemeniä. Niitä tuli monta sataa tainta. Annoin niitä sitten valmiiksi koulittuna monille tuttavilleni.
Eilen sitten huomasin yhden taimen nuppuineen, mistä lie tullut, minä en ainakaan ole kasvattanut. Tänään se aukaisi keltaisen kukan.
Varoitus, tarvitsette aurinkolasit seuraavan häikäisevän tuliunikon yksinkertaisen häikäisyn vuoksi!
Harmi, itävyys oli luokkaa 5 %.
Auts, silmiin sattui!