(Perennat)
Tunturiunikko kukkii
(Perennat)
Tunturiunikko kukkii
Lähikuva kukasta
Ompa hän kaunis!
Nupullisenakin jo kaunis
Tänään aukesivat kukat mullakin, kauniita. Viime kesän kasvattejani.
Uskallanko nakata tunturiunikon nyt kasvihuonekylvöihin?
En tiedä miksi nämä unikot on minulle aina ikuinen päänvaiva. Tykkään niistä hurjasti mutten tahdo saada niitä menestymään valtoimenaan-kaikilla muilla aina vain…
Mun tietääkseni unikot kannattaa kylvää suoraan kasvupaikalle. Pitkäjuurisia kun ovat he.
Mulla on käynyt aina niin, että kun säästän ne suorakylvöön, niin eipä olekaan enää ollut tilaa niille. Nyt on ihan varta vasten tehty “unikkoniitty” odottamassa kevättä. Tosin laitan sinne muutakin, jäännössiemeniä.
Ok, näin olen minäkin ajatellut mutta tuosta tunturiunikosta ei taas ollut itsellä mitään kokemusta. Nimeä enempää ;).
Hyvä, unikot mahtuu minne vaan minulla. Ne on kasveja joille minulla on aina tilaa. Sain nuo ihanaiset siemenet viime vuonna Metsänasukkaalta ja olen niitä vaalinut tässä että kevät tulisi, pitää siis malttaa vieläkin.
(just mietin että mistäs löytäis jotain ihania lajeja, se nuokkuva ihanuus jäi vaivaamaan mutta en kyllä uskalla tilata itekseni ja ne oli aika hintaviakin tilata vain pussi tai pari eikä muuta…)
Viime vuonna esikasvatin isot Royal Wedding-unikot ja niistä vain muutama kukki silti, eli se oli ainakin vaivaansa nähden ihan turhaa puuhaa sama tulos olis varmaan tullut vain nakkaamalla ne maahan suoraan siemeninä. Kukkivat vielä sinä ainoana sateisena hetkenä viime kesänä joten eivät kai tehneet siementäkään-ainakaan paljoa.
Kasvatin kyllä tunturiunikoita pari vuotta sitten, kylvin kesäkuun alussa tai toukokuun lopussa suoraan ulos ja hyvin itivät. Juhannuksen aikoihin laittelin niitä kasvupaikoilleen. Samaan tyyliin kasvatin tuolloin siperianunikoita ja alppiunikoita. Unikot ovat sellaisia, että ne kasvaa missä ite haluaa…joskus kylväytyvät villisti ja toisaalta eivät edes idä, vaikka mitä tekisi. Ja sinivaleunikot mulla kyllä aina itävät, mutta sitten lakoavat. Nyt kuulin, että nekin olis paras kylvää suoraan ulos keväällä.
Siemenkirjeen satoa nämä kaunokaiset
Siemenkodatkin ovat hauskoja pompuloita!
Siemenketjukirjeen satoa, kevään kylvöistä. Ihana.
Niin on ihana tuio tunturiunikko ja minulla on kukkinut koko kesän.
Minäkin sain viime syksynä tuon ihanuuden Miikokselta. On se kyllä herkkä ja kaunis. Kukkinut koko kesän.
Tunturiunikko taisi vihdoin löytää mieleisensä kasvupaikan, kalliopenkin reunamilla. Ja ihan vahingossa - penkkiin jäi tyhjä paikka, johon tumppasin täytteeksi taimilavaan varkain pesiytyneet unikot. Tunturiunikko ei kokemukseni mukaan oikein pidä siirtämisestä, joten luulin, etteivät huolimattomasti ylösrevityt ja takaisin tökätyt taimet takuulla lähde kasvuun, mutta päin vastoin kävi. Paikka on puoliaurinkoinen ja kallionhalkeamasso on jonkinlainen kostea suoni. Aiemmin niitä unikkkoja on ollut melko kuivassa ja kuumassa rinteessä kitukasvuisina.
Toivottavasti myös talvehtivat tässä, tykkään näistä aina vaan.
Vaaleanpunakukkainen tunturiunikko
Tämä ainakin siemenkirjeessä kiinnostaa, uusi tuttavuus. :))))
Tunturiunikko, Papaver radicatum
on unikoihin kuuluva monivuotinen kasvi. Tunturiunikko on yksi maailman pohjoisimmilla alueilla kasvavista kasveista. Se kasvaa jopa Grönlannin pohjoisosassa.
Se on 10 - 20 cm korkea, kukkii touko-heinäkuussa vaaleankeltaisin kukin. Siemenlisäys. Voi kylväytyä kasvupaikalleen. Houkuttelee mesipistiäisiä ja kukkakärpäsiä, lievästi myrkyllinen.