Unikko / Yleistä

(Perennat)

Laitan tähän paikan jossa voi jutella ja laittaa kuvia kaikista unikoista. Moni ei tiedä mikä on yksivuotinen, mikä kaksivuotinen ja mikä monivuotinen unikko. Moni ei myös tiedä että yksivuotisia voi kylvää jo edellisenä syksynä että ehtii aiemmin kukkaan, ja että monivuotiset ei välttämättä kuki kuin vasta kolmantena vuotenaan. Moni ei myös tiedä mikä unikko omassa kukkapenkissä keikistelee. Tänne siis vaikkapa Silkki-, Tuli- ,Keltavale- Idän- ,Siperian-,Ruis- ,Alppi- ,Turkin- ,Lapin- ,Pioni- ,jne unikot.

Minun unikkoni kasvattavat omituisia patukoita. Jospa ne kasvavat liian lähellä ruusupapujakieli ulkoa

Hoyabellalla on samaa unikkoa Vanhimmat patukat ovat jo pitkiä ja kaatavat samalla koko kasvia, kun paino lisääntyy. Mutta ei se haittaa, koska kukat kuitenkin pyrkivät pystyyn johonkin suuntaan.

Että minä tykkään kirkkaan punaisista kukista!

Minä kanssa tykkäät oikein tulenpalavan värisistä hymy.

Mikäs kirjavalehtinen Temskun unikkokuvassa näkyy?

Temskukan kirjavalehtinen näyttää viirukirjokanukalta.

Juu, se se on

Tässäkin punakukkainen unikko.. kalifornian tuliunikko.

Pikku-malla, mie oon käsi ojossa siemeniä ruinaamassa

Kerään toki siemenet, jos vaan ehtivät valmistua....laita vaan postia niin tiedän mihin lähettää.

Suvultansa, Hunnemannia furmariifolia, tämä ei liene varsinainen unikko.Nimeltänsä kultakuppiunikko , myös kultakuppikukka nimeä olen nähnyt käytettävän. Kaunis, mielestäni aika pitkäänkin kukkiva ja aivan unikon näköinen kasvi.Talvehtimisesta ei ole tietoa koska on tämän kesän kylvöjä alkujaan.Haluaisinkin kuulla miten teillä muilla on tämä talvehtinut ja kuinka pohjoisessa vielä selviää talvesta.

Muistelen että äiti taannoin manasi koko Hunnemannian hornan tuuttiin kun kuulemma leviää kuin riivattu ja valtaa kukkapenkkiä tosi tehokkaasti... Omakohtaista kokemusta ei ole..

Kiitos , aronja tiedosta.Auttaisikohan tuohon leviämisongelmaan se , että keräisi pois nuo siemenkodat ennenkuin varisevat maahan vai levinneekkö kenties juuriversoillaan.No, katsotaan kuin sen käy......

Kirjan mukaan tuo kultakuppiunikko on yksivuotinen, joten taitaa levitä vain siemenistä.

Mikä se tää unikko oli? En muista mitä oon kylväny

Näyttäis olevan turkinunikko.

Kiitos, niinhän se olikin!