Lamopinaatti (Tetragonia tetragonioides) on reheväkasvuinen lehtivihannes, joka kuuluu eri sukuun kuin tavallinen pinaatti. Lamopinaattia kasvatetaan pinaatin tapaan, mutta se pärjää vähemmällä kastelulla, eikä kuki yhtä herkästi. Voimakkaanmakuisia lehtiä kerätään heinäkuulta pitkälle syksyyn. Lamopinaatti sopii kiehautettuna keittoihin, muhennoksiin ja pakastukseen.
"Lamopinaatti kasvaa 10–100 cm korkeaksi. Sen varsi on rento tai koheneva, alimmat haarat ovat pitkiä ja suikertelevia. Lehtiruodit ovat 1–2 cm pitkiä. Lehdet ovat möyheitä ja karheapintaisia. Lehtilapa on tavallisesti 4–7 cm pitkä, lähes vinoneliömäinen, kohosuoninen ja nystyinen. Kiiltävät lehdet ovat päältä tummanvihreitä, alta vaaleanvihreitä. "
Tuomipihlaja, jatkan pinaatista täällä. Kokeile laittaa uudenseelanninpinaattia ? Minulla on vaan sitä aina ollutkin, koskaan ei ole kukkinut eli olisiko siinä mielessä erilainen kuin tavallinen pinaatti ettei kovin helposti ala kukkimaan ?
Muoks, perun vähän puheitani. Onhan se kukkinutkin niiltä osin kun olen antanut vaan kasvaa, nimenomaan siemenhankintamielessä.
Muisti teki taas tepposet. Luin pinaatista, ja se olikin niin, että kuivuus saa sen herkästi kukkimaan ja se kuuluukin kylvää aikaisin. Siitä on kauan, kun sitä olen viimeksi viljellyt, joten enpä muistanut enää. Ja hyvin uskottavaakin, että oli kuivuus syynä kun en ole himokastelija.
Uudenseelanninpinaatti kuulostikin kivalta Kasvaa kuulemma kuumina ja kuivina kesinä paremmin kuin pinaatti ja ei kuki yhtä helposti. Eikä kukinta heikennä lehtien kasvua tai makua. Ainut huono puoli, että pitäisi esikasvattaa jo maalis-huhtikuussa. Pinaatti kylvetään suoraan ulos. Otanpa harkintaan, vaikka esikasvatus laiskottaa Kiitos, Nuu!
Uudenseelanninpinaatti oli kylvölautalla ensin viikon, josko olisi näkynyt kun itää, muta eipä mitään tapahtunut, niin sitten pistin nämä siemenet multaan, ja vesivaraajan päälle lämpimään.
Viime vuonna eivät hääppöisesti kasvaneet. Kolme kertaa muistaakseni sain tehtyä pinaattilättyjä.
En ole koskaan sanut tätä "ihan villiintyy pinattia" ja "mihin sen pinaatin kanssa oikein joutuukaan" kasvamaan.
On yritetty lämpimässä, normaalissa maassa, kerran kasvilavassa, ei kasva. Kokeilen varmaan jotain muuta taas tänä kesänä. Ehkä hiekkapitoisempaa maata. Kun nyt ensin itäisi .
Ongelma on siis se, että se ei lähde kasvamaan kokoa.
Kylvin eilen vuorokauden vedessä lionneet uudenseelanninpinaatin siemenet.
Tuosta LL:n mainitsemasta, ettei se lähde hänellä kasvamaan kokoa, sen verran että ei se minullakaan koskaan kovin suureksi leviä. Sehän kasvaa lamoavana (eikös sen toinen nimikin ole lamopinaatti) ja maan pinnassa ehkä joitakin kymmeniä senttejä ympäriinsä vie tilaa per kasvi. Satoa siitä voi kerätä koko kesän ajan, eli jos on muutamia taimia kasvamassa niin kyllä siitä kesän soossiaineksia saa kerätä useasti.
Maasta sen verran että minulla on paranneltu savimaa kasvimaan pohjana.
…luulen että vaatii jatkuvan sadonkorjuun. silloin versoja loppujen lopuksi on aika pitkälti. jos antaa vaan kasvaa niin aloittaa kukkimisen ja versojen kasvu tyrehtyy. yhden ihmisen huushollissa yksi taimi antaa satoa niin paljon kun itse tarvitsen ja jos en itse voi käyttää ja satoa kuitenkin olisi leikattava jatkuvan kasvun turvaamiseksi, naapurillekin riittää pinaattilettuihin ja -soppaan aineksia.
(ihan samalla tavalla täytyy tehdä parsasalaatin kanssa: joskus olen kerännyt siitä sadon suoraan kompostiin, että saisin sen pysymään mehevänä ihan loppukesään asti)
Olen nyt muutaman viikon ajan kerännyt uudenseelanninpinaattia melkein päivittäin syötäväksi. Useimmiten laitan sitä suikaloituna suoraan pannulle sipulin kanssa ja wokkailen pehmeäksi. Joskus teen kermaisen muhennoksen. Keitto on myös hyvää.
Voi olla että loppukesästä täytyy jo pakkaseen taas ryöpätä, kasvaa koko ajan niin kiitettävästi
Tänään kylvän lamopinaatin siemenet esikasvatukseen. Vähän aikaa meinaan liottaa niitä vedessä ennen kylvöä, on itäminen sitten nopeampaa ja varmempaa.
Ajattelin että tätä voisi kokeilla myös kuivatettuna, eli laitan varmaan reilusti enemmän taimia kuin aiempina vuosina. En tiedä onko ihan tuhoon tuomittu ajatus toi kuivaaminen kun tällä on niin paksut ja mehevät lehdet, mutta kokeilla voi aina.
Onpa hyvä etä aloin lukea tätäkin ketjua. Minähän ostin lamopinaatin siemeniä, mutten arvannutkaan, että pitää esikasvattaa. Ei siis joudu syötäväksi avomaalle kylvettynä? Laitanpa heti kohta siemeniä likoon. (siis heti kun maltan nousta koneelta)
Varmaan se ehtii suorakylvönäkin mutta itse tykkään saada satoa jo pitkin kesää ja siksi esikasvatan aina. Lamopinaatti myös kuuluu niihin kasveihin joille esikasvatusta suositellaan (muistaakseni huhtikuussa).
Viime kesänä en tätä kasvattanut mutta kuitenkin yksi lamopinaatti kasvimaalla kasvoi ja antoi satoa - siemen sinne lie jäänyt edellisen vuoden sadosta ja lähtenyt kasvamaan. Satoa siitä kummiskin keräsin vasta syksyllä.
Hyvä idea tuo kuivatus. Voisikohan siitä tehdä viherjauheen yhden ainesosan? Ei tarvitsisi kalliilla kaupasta ostaa. Olen jo aloittanut vuohenputken, nokkosen ja poimulehden keräämisen. Mansikan lehdetkin kasvavat jo lupaavasti.
Onpa tää kasvi ollut ilman kommentteja. Koko ajan se on ollut mulla yksi luottokasveista, myös täällä uudessa paikassa jossa nyt lähtee viides kasvimaakausi liikkeelle. Tänään laitoin likoamaan siemenet ja parin tunnin jälkeen kylvin pikkupotteihin esikasvatukseen sisälle. Nää on nyt kaupan siemenistä, usein oon kylvänyt itse keräämistä ja hyvin on itäneet. Toivottavasti nääkin.