Vaahtera, Acer

Olisi kyllä helppoa latoa sanomalehteä kunnon kerros ja siihen kipata multaa päälle, mutta silloin väkisin nousee maanpinta aika paljon. Taidan yrittää poistaa nyt nurmikon varovasti, varmaan pienempi riski.

Sandilta hyvä pointti. Tuumailin tässä, että mahtaisko toiset puut olla herkempiä maanpinnan nousulle, esim kuusi, jolla on aika pinnallinen juuristo. Mut en tiä. Olen vain ihmetellyt, miksi kuusirivistö pihan laitamilla on alkanut mennä niin huonon näköiseksi yhtäkkiä vaikka ovat parhaassa kasvuvaiheessa. Olen kyllä kärrännyt niiden juurelle kaikenlaista sekalaista kuonaa, jätemaata, kiviä, oksia. Ehkä siksi. Toisaalta mäessä kasvavat isot vaahterat eivät lehteäkään hetkauta, vaikka siitä rinteestä kippaan isot määrät kitkentäjätettä kesän mittaan. Mäen päällä asumisesta aina jaksan narista, kun mihinkään ei saa kasvihuoneelle paikkaa.Mutta - eloperäisen pihajätteen käsittely on helppoa, siitä vaan rinteen jyrkimmästä reunasta alas pöpelikköön se, mitä ei jaksa kunnolla kompostoida.

Olen siinä luulossa, että puissa on eroja sen suhteen, minkä verran ne sietävät maan tason nostoa. Ymmärtääkseni ainakin mänty on aika herkkä, kuusesta en tiedä. Omenapuu taas sietää jonkin verran. Parasta kai kuitenkin aina olisi, että ihan juurenniskaan ei maata lisättäisi.

Hyvä kuulla, että omenapuu ei olisi niin herkkä, eilen en uskaltanut vanhan kanelin juurelle tuoda maata kuin tilkan vaikka se kasvaa hankalasti montussa rinteen kulmassa. Tänään taitaa tulla lisää…

Mikähän kumma vaivaa meijän vaahteraa, huomasin viikko-pari sitten että se riiputtaa lehtiänsä surkean näkösesti. Lehtiä ei kuitenkaan oo tiputtanu eikä mitään värimuutoksia oo.

Puun ikää en tiiä mutta mikään kamalan korkea se ei oo, toisaalta uskon että sitä on varmaan jotenki leikelty ja “muotoiltu” pysymään pienempänä, se on semmonen sateenvarjon mallinen.

Ruoho on kasvanu ihan rungossa kiinni, jopa ikäänkuin runkoa pitkinki vähän matkaa. Pari päivää sitten irrotin ruohon rungosta ja ihan ympäriltä ja lisäsin pikkuisen multaa sille kohdalle. Toivottavasti tein oikein.

Mutta osaako joku sanoa tuohon lehtien riiputtamiseen jotain syytä?

Nostelen tätä jos nyt ois linjoilla joku joka puitten sielunelämästä tietäis :smiley: Puunainen?

Marlene, meillä on pihassa muutama suuri vaahtera ja ne roikottavat kuivana aikana lehtiään alaspäin. Hiekkamaa kun kuivuu aika syvälti siihen puuhaan ryhtyessään. Kun kosteutta on tullut hyvin, ovat lehdet hienosti vaaka-asennossa. En ole muistaakseni kuitenkaan koskaan vaahteroita kastellut - paitsi joskus allastyhjennyksen yhteydessä, jos on oikein helle.

Meillä on savensekanen maa että ei pitäis niin kovin helposti kuivuakaan ja sateitakin on nyt kohtalaisesti piisannu. Mutta näyttää kyllä just siltä kuin olis veden puutteessa : /

Kiitos Sand.

Meillä on valtavasti vaahteraa ympäri kuivahkoa kallioista mäkeä, eivät varmaakaan saa riittävästi vettä. Eivät ne silti näytä siltä, että lehdet riippuisivat. Ennemminkin niitä alkaa kuivuudessa vaivata sienitaudit, jotka kuivattavat lehtiä vähän ennenaikaisesti.

Puunainen, mitä kuuluu sun pollardivaahteralle? En ole unohtanut projektiasi :slight_smile:

Entä Marlenen lehtiään riiputtava vaahtera, onko sateet korjanneet tilanteen. Sekin juttu jäi kiinnostamaan.

Asiasta kolmanteen… onko kukaan aatellut miten nuorena ovat metsävaahterat alkaneet kukkimaan? Mulla on tommonen 7 vuotta sitten risuna istutettu vaahtera joka alkaa olla jo kohtalaisen kokoinen. Joko kohta ois odoteltavissa jälkikasvua? Ikää puulla on sen 8 tai 9 kesää.

Ja tiedoksi… aika savinen on ollut maa mihin istutettu ja hyvin on viihtynyt. Vyöhyke V ja lakeuksilla. Itse en ole noihin vyöhykkeisiin oikein koskaan uskonut, eikä oo ollu tarviskaan. Paljon kasvaa pihalla I-II-vyöhykkeiden kasveja.

En ole nyt mitään päivityksiä antanut pollardin tilanteeseen, kun olen odotellut mahdollisuutta ottaa kiva ruskakuva. Mutta mokoma ei tunnu uskovan ollenkaan, että on jo syksy!

Onko kukaan talvettanut japaninvaahteroita ulkona maassa? Minä olen tähän asti nostanut erilaiset pikkuvaahterani talveksi varastoon, enää ei mahdu. Uskaltaisiko ne jättää ulos talvehtimaan ja jos uskaltaisi, kuinka kannattaisi suojata?

jouluruusun japaninvaahteraa koskeva viesti löytyy nyt täältä.

Äidilläni on talvehtinut japaninvaahtera lumella hyvin suojattuna monta vuotta. Aina kun uutta lunta tulee, kasaa äiti lunta vaahteran juurelle ja tukee samalla oksia tumpatulla lumella.

Meillä vaan ei ole lunta, mutta jos kokeilisi syksyn lehtiä tai talvensuojaturvetta, kävisiköhän se?

Yhden kappaleen olen menettänyt jättämällä talveksi ulos. Kaksi uutta hankittuani talvetin ne kaksi vuotta autotallissa, nyt kaivoin maahan ja jäävät ulos. Katsuran kylkeen pääsivät ja lehtiä laitan suojaksi. Ei ole edes tontin lämpimin paikka, joten saapa nähdä.

Yleissääntönä voi pitää sitä, että vasta 4-vuotias puu on valmis ulosistutukseen.

Turun seudulla tiedän japaninvaahteran talvehtineen. (siitä aikaa nyt 10v.) Omaa kokemusta ei ole.

Yleisesti ottaen tärkeää on se ettei kasvi jää “vesimonttuun” talveksi-jolloin juuristo kärsii.

Eli kasvimaa tms. on oiva paikka tai istutuspaikka ylipäänsä hieman koholla.

Talviturve tai kuivat lehdet suojaavat.

Palataksemme asiaan jota kyselin aiemmin.. milloin olisi aika odotella kukintoja meilläpäin tämän vaahteran toimesta? Eka kuvassa syksyllä -03 ja toisessa syksyllä -09. Vinhaa vauhtia on kasvanut -02 istuttamani risu vaikka ei ole erityissuojelua saanut osakseen. Koira on välissä päässyt myös osingoille kun oli pieni, latva taisi lähteä eräs talvi parempiin suihin..