Vaahtera-angervo, Mukdenia rossii

(Perennat)

Tunnetaan myös nimellä Aceriphyllum rossii, "kamsatkan oravanmarja"

Olisko kellään kylvöohjeita tälle? Itääkö lämpimässä vai vaatiiko kylmäkäsittelyn?

Sanotaankos kylmäkäsittelystä mitään: http://www.shootgardening.co.uk/plant/mukdenia-rossii

Omani kylmäkäsittelin ja itivät sitten lämpimässä…

Kiitos, nyt rupes löytyyn…

Mukdenia

Onko pitkäikäinen? tuli hankittua Zetaksesta…

Ruotsista minäkin ostin ja hyvin on pärjännyt menneet 2-3 vuotta.

Mukdenia Vakassa.

Ostin mukdenian viime kesänä Multasormesta nimellä vaahtera-angervo. Onkohan se nimi yleisemminkin käytössä?

Vaahtera-angervo on virallinen nimi, vaikka mielestäni erinomaisen epäonnistuneesti perennaa nimetään puuvartisten nimiyhdistelmällä. No, onhan angervoja perennoissakin… mutta todettava on, ettei nimi kasvia pahenna. Hieno perenna ja ollut kolme talvea kestävä täällä vitosen kivikossa.

Lisäsin otsikkoon suomenkielisen nimen.

Onpa komea syysväri kuvissa! Wau Onko sinulla Titamiini levinnyt mukavasti?

Todellakin, upea väritys! Miten olenkaan ohittanut kasvin Vakka-taimessa, täytyyhän tälläinen mukdenia pihassa olla :slight_smile:

Nimen “suomennos” on todellakin epäonnistunut. Oikein kismittää, että kuka näitä nimiä keksii, eikö kauniissa kielessämme todellakaan ole riittävästi sanoja, ettei joka kymmenennen kasvin nimessä tarvitsisi esiintyä sana “angervo”. Miettikää nyt, meillä on erilaiset pensas-angervot (spiraea), jaloangervot (astilbe), töytöangervot (aruncus), valeangervot (rodgersia), kilpiangervot (astilboides), nukka-angervot (holodiscus), nämä ainakin tulivat heti mieleen. Kaikki eri sukua, osa eri heimoakin, mutta pakko ollut tupata jokaisen nimeen tuo angervo. Sekoittaa takuuvarmasti aloittelevan harrastajan ja välillä kokeneemmankin. Tarkoittaako angervo jotain? Ei ainakaan varsinaissuomensuomeksi.

Ei,vastustan jyrkästi enkä missään tapauksessa hanki pihalleni vaahtera-angervoa. Mutta mukdenia olisi tervetullut :slight_smile:

Selailin Blomqvistin kasviluetteloa ja kovin monta kasvia ei löytynyt joita ei vielä ole. Tällainen löytyi ja alkoi kiinnostaa. Kertokaa, tykkäättekö. Leviääkö, sitä aina eniten pelkää. Kukkiiko, viekö ison tilan???

Ei minulla ainakaan ole levinnyt mihinkään.

Mulla se on vaan ollu muutaman vuoden. Viime kesänä sen paikan vaihdoin, jos edes hiukan kasvaisikin. Kauniit on lehdet, kukkia en ole vielä päässyt näkemään.

Nyt minullakin on vihdoinkin mukdenia. :w00t:
Olin jo luovuttanut, että en tänä vuonna ainakaan löydä, ei oo turun taimistoissa, ei ollut paratiisin taimitarhassa, ei vakka-taimessa ja en löytänyt virostakaan.
No nyt tänään sitten tuli tori.fi sivuille ilmoitus, että myydään perennoita ja heti ekana lävähti mukdenian kuva näkyviin.
Lähdin heti hakemaan ja maksoin jopa enemmän kuin pyydettiin koska oli kiva myyjä ja sain tosi komeat alut. :smiley:

On tää aika ihana.

Pienempi pääsi tuonne havujen ja alppiruusujen väliin.
Toivottavasti viihtyvät ja kasvavat hyvin.

Hän oli valmiiksi minulle laittanut kahteen kassiin.
Eli myi puolet pois omastaan, kun oli aika pieni penkki ja pieni tila.

Eli jos haluut niin sitten kipaiset meille. :laugh:

.