Vadelma (vaarain, vaapukka, vattu), Rubus idaeus

Pikkupallero, onko minun vadelmanalkuja? Ei tarvitse hapanta maata, viihtyy savessa oikein hyvin. Taimenvaihdossa olleet taimet oli itse asiassa pakattu savipaakkuihin. Se on samaa maata kuin missä ne on kasvaneet, juuristot on vaan putsattu rikkaruohosta. Tuo ruohonleikkurivinkki on ihan hyvä. Meillä vatut oli aitana naapurin ja meidän välillä, molemmille riitti suun täydeltä makeaa.

Kyllä on sinun vadelmiasi. Ja hyvin todellakin on tämän viikon aikana kotiutunut omalle paikalleen... uusia lehitä vaan pukkaa eikä siirrosta ole ollut moksiskaan... No hyvää hoitohan se on saanut kun lapset sitä "kasvattavat", eli vettä se on ainakin tämän viikon aikana saanut silmän isku, ei ole helteet ollut vaivaksi.

Täytyy kyllä sanoa, että mielestäni katteen käytöstä vadelmien kanssa on enemmän haittaa kuin hyötyä. Rikkaruohot puskee kyllä senkin läpi ja parempi olisi että kasvustosta tulisi niin voimakas, että se tukahduttaa pahimmat rikkaruohot pois. Vadelma kun tarvitsee joka vuosi uusia versoja, ja maasilmut, joista uudet versot lähtee kasvuun ei herää, jos ne ei saa jonkin verran valoa. Itsellä tuli huonosti uusia versoja viime vuonna kun käytin katetta, tänä vuonna ilman katteen lisäystä on todella rehevä kasvusto.

Tämän kesän sato alkaa valmistumaan. Pikku-mies sai eilen ensimmäiset maistiaiset..

Ai jai kun herkullisen näköistä. Maistuis varmaan mullekin.

Vadelmia kasvoi jo lapsuudenkodissani, mutta enpä muista koskaan ennen keränneeni vadelmia lokakuussa:)

Olin tänään laittamassa palstani viimein talvilevolle ja söin siinä sivussa samalla puoli kourallista kypsiä nameja vadelmia. Muutamia raakileita näkyi vielä jäävänkin. Lokakuussa!

Pihallahan on tyhjä kaivonrengas, mutta pohjaton. Nyt sillekin olisi hyötykäyttöä.Mitenkä sen saisi eristettyä niin ettei juurakot leviä alakautta minne sattuu. Tavallinen vattu menee kevyesti yli puolimetrisen betoniaidan alta. Montako tainta tarvitaan metriseen kaivonrenkaaseen? Tarviiko niitä tukea?

uudet versot annetaan kasvaa maata myöten ja edellisvuotiset nostetaan säleikköön, rautalankaan tai muualle pystyyn/vinoon tuottamaan satoa

jos tavallinenkin vattu työntyy puolimetrisen kaivonrenkaasta alakautta pois olen totisesti pian pulassa karhunvattuni kanssa, istutin sen vain 50 cm pitkän muoviputken sisään

hei,

meillä kasvaa pihan perällä, havumetsän reunamilla iso alue (ainakin 20 *5 m) villiä vadelmaa. En tiedä, ovatko villiintyneet talon edellisltä asukkailta vai mistä ovat kotoisin.Kovasti näyttää kukkia olevan, joten ehkä satoakin saan.

Ongelma on puskien väleissä kasvava miehenkorkuinen horsmikko ja satunnaiset nokkoset. Kannattaako niitä repiä pois? ruohosilppua minulla kertyy, voisiko sillä kattaa aluetta?

Entäs kannattaako tuollaisesta ryteiköstä sitten syksyllä marjonen poimisen jälkeen tai ensi keväänä karsia pois vanhimmat oksat?

Omat työkaverilta saadut herukkapensaani istutin onneksi kauemmaksi .-)

Itse olen sekä kiskonut, että tallaillut rikkoja villivadelmien ympäriltä. Kriteerinäni on ollut se, etten vedä samalla vadelmia maasta. Kyllä ne villitkin tykkää siitä, että kilpailevia kasveja tuhotaan tavalla tai toisella.

Hei, minäkin puuhastelin eilen illansuussa vatturyteikön kimpussa . Omaa puutarhaa kun ei ole niin tyttären pihaan /puutarhaan olen saanut valtuudet "pihatöihin" . Isossa pihassa riittää vielä hoitamatonta aluetta. Olin jo silläsilmällä katsellut laajenevia vattupuskia että tuleekohan tuolta jotain. Eilen sitten puin siinä helteessä pitkähihaista ja -lahkeista päälle sekä työrukkasta käteen ja ei kun katsomaan. Viikatteella ensin lupiinit ja horsmat nurin vattujen ympäriltä ja tarkastelu osoitti että tänä vuonna ei vielä paljon tule marjaa mutta uutta versoa on niin paljon että ensi vuonna tulee satoa jos muuten säät suosii. Siitä sitten kävin pusikkoihin tekemään käytävää sisemmälle samalla repien nokkoset juurineen sekä horsmat, molemmat lähti tosi helpolla vetämällä pois.

Tuota minäkin ajattelin että pitäisi poluille jotain katetta (ruohonleikkurista) . Nyt siellä ei muuta kasva kun ne nokkoset ja horsmat sain pois mutta jotainhan sinne alkaa tulla kun maa on nyt puhtaana ja valo pääsee alas asti. Voisko villivatuille laittaa lannotusta (palanutta kanankakkaa)?

Tarviiko vadelman pistokkaat olla nimenomaan syyspistokkaita, vai lähtevätkö kevätpistokkaat kasvuun? Siivosin vadelmapenkkiä sen verran rankalla kädellä, että 1/3 penkistä jäi tyhjäksi. Saisinko siihen uutta kasvua tökkäämällä siivousjätteitä maahan?

Mä kirjotin jo kertalleen pitkän sepustuksen Maurin Makeasta, mutta kuvan ja nimimerkin vieressä on vain tyhjää tilaa. Mihinkähän se teksti on hävinnyt. Saa nähdä miten nyt käy, sillä muutakin hullua on jo käynyt. Jostain syystä olen kirjautunut Puutarha.nettiin kahdella nimimerkillä, kun viimeksi se ensimmäinen ei käynyt, ajattelin että on otettava toinen. Nyt kokeilen, kumpi on oikea tai eikö kumpikaan.

Itse asiassa mitään hullua ei olekaan tapahtunut, käsitteet mielessäni ovat näin surffailun alussa vain hieman sekoittuneet.

Vappuaattona istutin viiden metrin pituiseen penkkiin neljä Maurin Makean tainta, terhakkaa tainta. Paikka on aurinkoinen, maa on hiekkapitoista, jota parantelin "kompostoidulla hevosen lannalla" sekä säkkimullalla ja kastelin runsaasti. Ne kai kasvavat vain noin metrin korkeiksi ja pensastavat. En tunne ketään Maurin Makean tuttua, löytyisikö täältä keskustelupalstalta Makean Maurin tuttuja? Ottaisin kuulumisia mieluusti vastaan.

Mikähän kromosomioikku vadelmasta tämä lienee??? Enpä muista tämän kokoisin kukkasin varustettua nähneeni - paitsi saman kasvin viime kesänä - ei ole kyllä hajuakaan, mistä tuo yksi ainoa yksilö on meille tiensä löytänyt. Sellaiseen paikkaankin vielä, missä ei sitä villiäkään kasva edes lähettyvillä.... Kukkien koko on todella useita senttimetrejä - eikä edes leviä, kuten kasvi yleensä....

Armas siippanikin jo väittää sen kuuluvan samaan pihapiirin megalomaanikkojen sukukuntaan kuin mm. 3-metriseksi jo yltänyt koiranruusu, 1,5-metriset pionit ja yli miehen korkuiset viinimarjat....

Karhunvattu!

Paulastiina…Kiitti, saatiin taas nimi!

onko sinulle siunaantunut karhunvattu pihallesi?

aina yhtä hidas:-)

Ei sulle Euffis siitä kauaa ole riesaa - naapurin tantta korjaa sen kohta talteen. Tai viimeistään poimii sadon…