Minkäslaisesta maasta ja paikasta vadelma pitää? Marjooko se tämän vuoden oksilla? Kuinka korkeaksi nuo Ottawa ja Preussen kasvaa?
Laitoin ne viime vuonna pellon reunaan ja tulin liian myöhään havainneeksi, että paikkahan on melkein koko päivän melko varjossa.
Tänä vuonna yritän suojella niitä rikkaruohoilta: laitoin sanomalehteä jonka sitten peitin kuivalla heinällä, jota vierestä haravoin.
Vadelma marjoo viime kesänä kasvaneista oksista. Tykkää kovasti jos alustalle laitetaan vaikkapa lehti ja ruoho kerros vuosittain. Se pitää myös rikkaruohot kurissa.
On olemassa myös lajikkeita jotka marjovat saman vuoden oksilla (esim. itselläni oleva syysvadelma).
Minun vadelmani länttäsin muutama vuosi sitten aika lailla varjoon, kun niille ei silloin löytynyt hyvää paikkaa. Silti marjoja tulee yltä kyllin. Laitoin kahta erilaista sekaisin, nimistä ei ole hajuakaan, kun ne ovat saatuja alkuja, mutta niistä valkoisista vadelmista tykkään erityisesti. Mikähän lajike se valkoinen mahtaakaan olla, onkos jollain jotain tietoa?
Olisko kellään neuvoja miten tukea vadelmia? Vaikka kuvaa millaisia "vadelmakehikkoja" olette tehneet?
Minulla ei pensaita montaa ole; taitaa olla kahdessa rivissä aina 4 vierekkäin. Mutta kun pienessä pihassa kaikki on näkyvillä niin haluisin aika siistit tuet/kehikot...
Tuleekohan ongelmia kun meillä kasvaa lähellä myös "luonnon vadelmaa" ja nämä uudet ovat siis tarhavadelmia?
Kävin tänään siivomassa vadelmapusikkoa. Hölmöyttäni sain kädet ihan verille, kun en malttanu ensin laittaa pitkähihaista päälle. Oli niin kuuma
Viime kesänä jäi se pöheikkö karsimatta, kun meni polvi sököksi, niin nyt siinä olikin karsimista ihan urakalla. Vielä pitäis kitkeä ja tuoda katetta..
Vadelma leviää juurivesoilla voimakkaasti, joten tuskimpa lähellä kasvavista villivadelmista on haittaa. Jos tulee kovasti eri näköisiä versoja, että voisi epäillä villivadelman kanssa risteytyneeksi siementaimeksi, niin voi vain leikata alas.
Vadelmaa tuetaan perinteisesti niin, että laitetaan rivien päihin jotkin tukipuut, esim. kaksi seivästä lyödään maahan ristiin, tai yksi puu jossa vaakapuu. Näiden välille viritetään rautalangat, joiden välissä pensaat kasvavat. Varmaan just seipäistä esimerkiksi saisi aika kaunista jälkeä, rautalanka taas on varsin huomaamaton. Jos on paririvi, voi laittaa vielä kolmannen rautalangan keskeltä.
Jos viljeltyjen vadelmien lähellä on luonnonvadelmia, leviävät niiden tuholaiset viljeltyihin vadelmiin.
Ah tokkiisa, kiitos korjauksesta!
Viljelty vadelmakin leviää helposti siemenistä, mutta niitä ei kannata ottaa kasvuun. Siementaimi on aina yhdistelmä vanhempiensa ominaisuuksista ja tulos saattaa olla mitä sattuu.
Siementaimet tulee kuitenkin repiä pois. Kasvattavat uutta versoa, jos ne katkaisee. Siementaimen erottaa juuriversosta sen hentoisuuden takia ja siksi, että se lähtee helposti irti nykäisemällä. Ei haittaa, vaikka juurisyntyinenkin verso sattuu nykäisemällä lähtemään, koska vain vahvimmat versot kannattaa kasvattaa.
Villivadelmat kannattaa joka tapauksessa pitää kaukana vattuviljelmistä.
Kiitokset vastauksista! Täytyy ainakin kiskoa noita lähimpiä villejä pois ja vaikka siirtää toiselle puolelle pihaa.
Siinä mielessä olen hieman vääräuskoinen tässä asiassa, että restauroin villiintyyttä puutarhaa, jossa laaja kasvusto puutarhavadelmaa kaikkine variaatioineen. Hyvässä maassa ja hyvällä hoidolla villivadelmistakin tulee todella suuria, ja ainakin vattukärsäkäs löytää kasvustoon kuin kasvustoon oli villivadelmaa lähellä tai ei... joten kantani on, että ihan hirveetä stressiä ei kandee ottaa...
Sehän siinä on kun en raaski mitään noin herkullista hävittää (villivadelmia) . Ja pienessä pihassa loppuu paikat jos pidän kovin kaukana tarhavadelmista (joita taas sain kummisedältäni). On muuten todella pitkät ja sitkeät juuret noilla vadelmilla. Paikat, joista viime keväänä siirsin vadelmia kauemmaksi ovat taas täynnä vadelman alkuja.
Mulla kasvaa halkovajan kupeessa lintujen kylvämä vattumaa, alkuperäinen Muskoka-vatukko on jo hävitetty, nämä ovat varmaan luonnonvatun kanssa risteytyneitä taimia. Olen hoitanut sitä samoin kuin "virallista" vatukkoa, viimekesänä muksut noukkivat siitä monta pikkurasiallista pakastimeen ja söivätkin aikalailla.
Vinkkejä kaivattaisiin nyt vadelmille kun taimenvaihtopäiviltä tuli napattua kotiin. Eli millaisessa maassa vihtyy? Jossain näin silmäyksellä että happamassa, eli rodomultaa, vai? (omalla pihalla nyt vaan savensekaista multaa)
Mitenkäs sitten se kate, eli voiko katten jättää pois kun ei muuta "rikkaruohoa" kasva, kuin maahumala. Vai pitääkö maahumalakin kitkeä pois?
Meillä vadelmat kasvoivat hyvin savensekaisessa mullassa.Itse kitkisin mahdollisimman tarkasti maahumalat pois ja laittaisin sen jälkeen katteen päälle.
Mitenkäs pitkälle nyt sitten nuo vadelmat voivat levitä juuriversoilla "huomaamatta". Eli miten kaukana naapurin tontista pitäisi istuttaa?
Meil oli n. metrin päässä naapurista.Meillä vadelmikko pysyi melko hyvin sille varatulle alueelle.Uudet varret kasvoivat edellisten vierelle, max. puolen metrin säteelle alkuperäisestä istutusalueesta. Toisin kuin karhunvattu. Karhunvattu tekee ainaski parin metrin päähän uusia versoja.Jos sul on mahdollista jätä ruohonleikkurin tai kahden väli naapurista ja aja nurmi säännöllisesti .
No, ehkä minäkin sitten uskallan laittaa metrin päästä tontin rajasta Kai naapuri sitten ilmoittelee jos sinnekin puolelle ilmestyy vattua...
Minä ainakin söisin pois, jos minun puolelle naapurin vatut tulisivat, huikkaisin kiitokset vielä puskan yli.
Kysymykseni kyllä koskee tuota karhunvattua. Täällä kaikki tuntuvat olevan sitä mieltä, että se on varsinainen rikkaruoho ja leviää joka paikkaan. Minä kun ostin niin mulle sanottiin, että se on erittäin talvenarka, ja tarvii talvisuojauksen. Mitähän tässä nyt uskoisi?