Vadelma (vaarain, vaapukka, vattu), Rubus idaeus

Vajaa pölytys?

Tuota en ollut tullut ajatelleksikaan!

Nyt ihmiset tarkistamaan vadelmapuskianne, nyt kypsyy salamavauhtia ja homehtuu myös, kun on näin kosteaa ja lämmintä.

Kuinka yleinen on kirjavalehtinen vadelma? Täällä meilläpäin tekojärven laitamilla sitä kasvaa ihan hurjat määrät. Lehdistö on kelta/vihreäkirjava. On kasvanut siellä jo useamman vuoden.

Onko se oikeasti sellainen vai onko siinä joku vika? Meillä on nimittäin pihassa yhdessä kohtaa kaikki luonnonvadelmat nyt kirjavia.

Ei muuta tietoa näistä puskista muutaku ovat olleet siinä useamman vuoden ja tietääkseni ovat ihan tavallista “villivadelmaa” :slight_smile:

Pian saa popsia vattuja.

Herkullista

2 dl luonnonvattuja keräsin, joku oli viimekesänä kipannut suomentatarta, vuohenkelloa ja karhunköynnöstä vattupaikkaan eli kaik´ on mänt… koipensa penkalla katkaisee.

Kai mä saan nyt täällä vähän kehua, kun muuten ei niin ole siihen aihetta: Mulla on jo kymmenen litraa puutarhavadelmia pakkasessa .

Voi mikä saldo! Onko sulla kuin hurjasta puskia?

Puskien määrää on vaikea sanoa, kun osa on vähän päässyt riistäytymään hallinasta, mikäli ovat koskaan olleetkaan, mutta on näitä puskia aika paljon, mutta ne ovatkin kahden talouden käytössä. Melkein kunnollisessa rivissä on kaksi varmaan parinkymmenen metrin pätkää, sitten on noita villiintyneitä ryteikköjä. Kyllä tällä puskamäärällä saa meidän kuusi henkeä + isovanhemmat syödä vadelmia koko talven pakasteena säästelemättä ja myös hillona, jonkun verran laitetaan mehujenkin joukkoon. Siis jos vaan jaksaa poimia :slight_smile: Useampana vuotena on jollekin tutullekin riittänyt. Nyt näyttää tulevan vadelmaa aivan mahdottomasti, jos vain nyt ilma pysyy hyvänä.

Luin koko ketjun läpi ja kuola valuu kun oli ihanan näköisiä vadelmia.

Olen perustamassa vadelmapenkkiä nurmikolle. Ainut paikka missä ei ole luonnonvadelmapöheikköä lähelläkään. Kaivanko nurmen pois ja muokkaan maahan turvetta,hiekkaa ja pollen maatunutta. Laitanko myös kalkkia tai tuhkaa? juurimattolla ajattelin reunustaa ettei nurmi pääse heti leviämään uuteen penkkiin. Kattamista ajattelin myös joko ruohonleikkurin tuotoksilla tai hakkeella. Onko vinkkejä vadelmapenkin perustamiseen.

Lajikkeeksi valitsen ehkä polkan joka marjoo saman vuoden versoilla.

Minä kun revin pihalta vuosi sitten kaikki vadelmat mäkeen, niin äsken sain syödä tältä tontilta ekat omat vadelmat. :wink:

Mä en voi neuvoa noissa hienommissa penkeissä. Mun vadelmarivit on joko entisellä pellolla tai metsäsaarekkeessa, niiden väleissä kasvaa somana maanpeitekasvina siististi vuohenputkea, joka niitetään alas tarvittaessa siinä kuin nokkoset ja hosrmatkin, niittojätettäkään ei siivota pois.

Voi namnam. Bonkasin lenkillä vattupuskan joka oli täynä ihkuja isoja meheviä vattuja :slight_smile: Maistu ne taas hyviltä vuoden tauon jälkeen

Vähän on vielä mietinnässä että laitanko mitä lajiketta. Ketjusta lueskelin että polka ei välttämättä ehdi kypsyttämään marjoja jos on viileämpikin kesä. se vain olisi niin helppo lajike kun voi leikata koko kasvuston keväällä alas kun tekee sadon saman vuoden versoihin.

Mikähän on vikana, kun Maurinmakean vadelmista osassa on harmaita (ei homeisia) kohtia ja sellaiset marjat maistuvat hieman kirpakoille? Niissä voi myös sisäpuoli olla hieman ruskehtava. Onko se joku ötökkä vai mikä?

Meillä tuli Polkasta ensimmäisenä kypsiä marjoja. Pieniä ovat vielä toissa keväänä istutetut juurakoista kasvaneet pensaat. Maultaan olivat vähän parempia kuin Maurin makeat.

Polkassa on meilläkin kypsiä niissä viimevuoden versoissa, mutta tämän vuotisissa on vasta nuput. Saa nähdä ehtivätkö ne. Polka tekee siis kaksi satoa jos ehtii. Puskat on vasta viime kesänä laitettuja, joten kummempaa kokemusta ei ole. Kannattaisiko Floora laittaa pari riviä jotain muuta lajia ja leikata aina vain toinen kokonaan alas, jolloin olisi aina toisessa rivissä välivuosi ja toisesta saisi satoa? Vanhojen versojen poistaminen taitaa taas olla enemmän sellainen esteettisyysasia, josta meillä ei ole niin väliä pidetty tuolla pusikoissa. Ehkä se olisi enenmmän tarpeen, jos ala olisi kovin pieni.

Sitä samaa miekin mietiskelin kuin Kreeta-Eulaalia. Ala on pienehkö ja ostan siihen 10 tainta yhteensä. Riippuen paljonko nippu mitäkin lajiketta maksaa.

Kamalan vaikea valita mitä lajiketta ottaisin toiseksi… Luen aina liikaa infoa ja nippelitietoa ja sitten tieto tuo tuskaa:) Mikä on altis tälle niin toinen on altis jollekkin muulle jne…