Valeunikko: Isovaleunikko, Meconopsis grandis

Voi onnenpäivää - sekä sinivaleunikot, että isovaleunikot ovat itäneet!

Kunpa itäis minullakin, mutta mitään ei näy, no siitä hyvä ettei olis eka kerta…

Mulla on purkki täynnä taimia.

Jiihaa! Nuppuja! Luulin, ettei ne kuki vielä tänä vuonna. Näitä on pitkin pihaa, ja mökillä kanssa. Aurinkoinen paikka ainakin näkyy miellyttävän isovaleunikoita.

Ah tätä ihanuutta

Kyllä nuo minullakin kukkii, kunhan sinä oot ensin ne esikasvattanu…

Mulla ne ei idä sitten millään!

Voi ihanuutta LukinLilja! Minultakin lopulta iti iso kasa isovaleunikon siemeniä, nyt yritän sitten pitää ne pienokaiset hengissä!

Kuka osaa kertoa oikein selkokielellä isovaleen ja sinivaleen erot?

Kiva, jos Hanialla kukkii minun kasvattini :smiley: Ota siemenet talteen, luulis itävän, kun emojenkin siemenet iti varmaan sataprosenttisesti.

Eikö kukaan osaa vastata aiempaan kysymykseeni?

Sinivaleella pyörempi ja sahalaitaisempi lehti kuin isovaleella ja isovaleella suurempi kukka - olettaen että eivät ole risteymiä

Kiitos hopeavillakko.

Huomaan taas kirjoittaneeni epätarkasti, mutta ilmeisesti minut siitä huolimatta ymmärretty oikein. Eli piti kirjoittamani, että puhtailla nämä tuntomerkit ja jos omasta penkistä noilla tuntomerkeillä etsii niin sieltähän voi löytyä myös risteymiä…

Mihin se viestin muokkausmahdollisuus kadonnut???

Hyvästi ymmärsin tekstisi :). Se viestinmuokkausmahdollisuus taitaa kestää vain hetken aikaa sen tekstin julkaisemisen jälkeen.

Tässä isovaleessa on jotain vikaa   Samassa varressa kasvaa myös yksinkertainen kukka.

Joo vikaa on, nätinvikaa

Monipuolinen kasvi. Mulla on se pikkuinen taimivaihdosta saatu taimi tuolla tarkan silmälläpidon alla. Olen valmiina siirtämään sen oitis toiseen paikkaan jos siltä alkaa näyttämään. Toivottavasti se ei pahastu siitä alituisesta kyttäämisestä. Milloinkahan se mahdollisesti voisi kukkia?

Pitää vielä lisätä tähän, että edelleen olen hämmästynyt siitä, että mulle on annettu mahdollisuus kasvattaa tällaista hienoa kasvia.

Virallisesti pitäisi kai kukkia tänä vuonna, noi minun kukkivat on viime vuoden kylvöksistä. Osa vaan jäi istuttamatta syksyllä maahan, joutuivat olemaan purkeissaan tähän asti, joten eivät jaksa kukkia.

Vaikka ilmeisesti puolivarjoa suositellaan kasvupaikaksi, meillä kukkii parhaiten nuo ihan auringossa kasvavat. Varjoisemmissa paikoissa ei kukita ollenkaan.

lauantaiaamuna oli ens isosinivaleunikon latvakukka auki. kun muistaa, kuinka kauan vei aikaa ennen kuin kiehkuran nuput aukesivat ja sitten vielä oma aikansa ennen kuin kaikki lehtihankojen yksittäiset kukat vuoron perään aukenevat, on sinistä kauneutta pihalla pitkään.

varsinkin kun ovat kahdessa erilaisessa kohdassa. - kolmannesta kohdasta jouduin sinne laittamani siirtämään ruusujen kaveriksi toisten joukkoon, kun kohta osoittautui varsin huonoksi sinivaleelle. onneksi näyttäisivät selviytyvän monen kertaisesta siirrosta.

Oi, on se hengissä, ihmettä kerrakseen ja sopivasti pääsiäisaamuksi! Pitäisikö sille pienelle kuitenkin jättää vähän lehtiä päälle, kun aurinko nyt noin paistelee siihen?