Valkoisen marmorikiven puhtaanapito?

Neuvot olisivat kovan työn jälkeen tervetulleita! Olen uusinut uuden kotimme pienen piha-alueen ns. pääoven edustan täysin. Jo olemassa olevan laatoituksen rinnalle rakensin ns. koristekivetyksen joka 

näyttää valkoisesta marmorikivestä tehtynä todella harmoniselta ja tyylikkäältä. Siirryin istuttamaan pieniä pensaita toisaalle ja jo nyt 3 päivän jälkeen marmorikivi on kiitettävästi imennyt kaiken ohi kiitävän "mudan". Olen pohjustanut kivien alta ns. kasveille käytettävällä matolla, ja ennen urakkaan kyselin paikallisilta ammattilaisilta miten pohjustustyö pitäisi tehdä. Valitettavasti jotain taisi heidän neuvoista jäädä? Onko siis mitään konstia pitää valkoinen marmorikivi  puhtaana?

Kiitos arvokkaista neuvoista etukäteen!

Onko kivesi oikeasti marmoria? Jos on, olet tainnut ottaa itsellesi melkoisen haasteen. Marmori on huokoinen kivilaji, ja se kyllä vetää itseensä likaa. Ei ole - anteeksi nyt hurjasti kovan työsi jälkeen - ehkä paras valinta maakosketukseen.

Kysy jostakin kivimyymälästä, onko sitä mahdollista käsitellä jollakin suoja-aineella. Niissä saattaa taas kyllä olla omat ongelmansa, jos niiden mahdollisesti sisältämiä luontoon soveltumattomia ainesosia joutuu maahan.

Kysy neuvoa myös Rakentaja.fi:n puolelta, jos siellä olisi enemmän kiviasiantuntemusta.

kiitos vastauksestasi!

Kyllä kivilaji on marmori. SE näytti niiiiiiin raikkaalta että sydän oli sulaa....ja nyt se näyttää

niiiiiin söpöltä että pyöryttää....

kiitos yritän ihmetellä miten kreikkalaiset käsittelivät marmorikiveä aikoinaan, tosin sääolosuhteet täällä

yhdysvaltojen pohjois-länsirannikolla ovat toiset...kiitos intopii avusta

Minä valoin/painoin aikoinani vaaleita erimuotoisia marmorilaattakiviä ulko-oven sisääntulon syvennyksen "lattiaan", ne eivät hirveästi ole imeneet itseensä mitään, mutta totta on, että marmorissa näkyy kaikki mahdollinen hiekka ja lika helposti. Puhdistan sen vedellä ja normaaleilla yleispuhdistusaineilla, järeimpiä aineita se ei oikein siedäkään.