Valkokapokkipuu, Bombax malabaricum

Tiedustelisin että onko kellään kokemusta valkokapokkipuusta? (latinalaista nimeä en tällä hetkellä muista).

Ostin siemeniä Exotic Gardenista ja olen niitä liotellut, hinkannut ja hangannut ohjeiden mukaan, mutta mitään ei kuulu. Mulla siemenet olleen mullassa kohta vuoden....allapäin

Onko kellään kokemuksia?

Onpas siitä kauan kun asiasta olet kysellyt. Itse tilasin joskus myöskin EG:ltä siemeniä ja nyt kevätkylvössä kolme, muistaakseni neljästä iti. Pari on jo varmaan parinkymmenensentin korkuisia ja hyvinvoivan näköisiä. Saa nähdä mitä niistä tulee, vai tuleeko mitään.

Minä laitoin omani itämään 22.3.2010 ja 10.6.2010 se on näyttänyt tältä:

Nyt tuon varsi on alkanut jo selvästi puutumaan ja korkeutta on tullut lisää. Harmillisesti vain kasvin lehtien kärjet on alkaneet osittain ruskistumaan ja samoin lehtiin on ilmestynyt pieniä reikiä. En tiedä onko kyseessä jokin tuholainen, kun en yhtään sellaista ole löytänyt ja olen sumutellut kasvia torjunta-aineellakin ilman tulosta.

Osaisiko joku sanoa onko tämä valkokapokkipuun vai pullokapokkipuun lehti? Minulla on kaksi kapokkipuuta, jotka ovat yli 2-vuotiaita. Siemenet ovat ostettu valkokapokkipuun nimellä. Luin erästä nettikeskustelua, jossa sanottiin valkokapokkipuulla olevan sileäreunaiset lehdet ja pullokapokkipuulla sahalaitaiset. Siinä myös mainittiin, että monesti valkokapokkipuun siemenet ovat oikeasti pullokapokkipuita. Siemenet ovat ilmeisesti hyvin samannäköisiä. Kukista eron näkisi helposti, mutta nämä tuskin sisäkasveina kukkivat.

kuva