Valkopallo-ohdake, Echinops sphaerocephalus

valkopallo-ohdake

Onko valkopallo-ohdake saanut nimensä noista valkoisista varsista? Mulla on sinipallo-ohdake, ainakin luulen niin. Siinä on sinisen hopean hohtoiset pallokukinnot. Sillä pitäis vain olla sopiva tausta, että kasvi pääsisi oikeuksiinsa. Punamullan värinen seinä ei ole paras mahdollinen. Eikä se oikein kunnolla erotu, jos taustalla on muita perennoja tai pensaita. Vai onko sitten niin, että kasvuston pitäis olla tarpeeksi laaja? Sekun tässä ittekseni pohdiskelen.

Meillä valkopallo-ohdake käyttäytyy varsin mallikkaasti. Kasvaa sievästi omalla paikallaan eikä leviä siitä mihinkään, joka vuosi vain pikkuisen tuuheampi puska. Uskoisin että jos viihtyy meillä kutosella, niin menee se teillä nelosellakin. Joskus saa härmää lehtiinsä.

Jos antaa siementää maahan niin aivan varmasti on paljon jälkikasvua tiedossa ja moneksi vuodeksi.

Valkopallo-ohdake tietenkin minulta puuttuu valkoisesta puutarhastani. Hauskan näköinen on noine valkoisine varsineen. Ja jos kerran kasvaa jopa kutosvyöhykkeellä, niin saattaapa säilyä mökilläkin hengissä. Mukavaa kun täältä löytyy hyviä kuvia, muuten ei tietäisikään mitä puuttuu pomppivaa naurua

Meillä kolmos-nelosella kasvanut parikymmentä vuotta samoilla aloillaan eikä ole pahemmin levinnyt. Senkin vähän näköjään maavarren kautta. Siemenistä ei ollenkaan.

Mä lykkäsin jokune vuosi sitten siemenii maahan ja vain yksi onnistui.

Viimevuonna oli 180cm korkee, oli melkein kukassa, kun katkasin sen vahingossa.

Jossakin oli et se vetää perhosia puoleensa, sen takia istutin sitä.

Ihania! Onneks mulla taitaa olla tulossa noita(ehkä jos onnistuu)

Perhosten takia kannattaa piikitkin kestää, sinipallo-ohdakkeen tavoin nääkin lienee taatusti piikkisiä. nimimerkillä: paljasjalkainen kulkija, kokemusta asiasta

Meilläkään ei ole itsestään siemenistä lähtenyt kasvuun, esikasvatettuna kylläkin lähti ihan mukavasti. Tämä on ostettu pikku taimena neljä vuotta sitten ja nyt alkaa olla jo ihan mukava puska. Kukkii meidän oloissa elokuulla.

Nämä taas toissakesäisiä siementaimia.

Onpas ne komiat… vaipuu unelmiin…

Meillä taas leviää siemenistä joka puolelle,keväällä niitä saa repiä pois kukkamaasta, nyt olenkin katkonut kukkineet varret poikki, ennenkuin ehtivät siementää. Mahtava pehko satuk-a:lla

Satues onkin näköjään jo neljä ja puoli vuotta sitten vastannut kysymykseeni.  Tulin siis kysymään että voinko katkaista nuo kukkavarret vai haittaako se ohdakkeen talvehtimista. Jälkikasvua mulla on nyt tarpeeksi (ja tolla ohdakkeella kans ) joten enempää en haluaisi antaa siementää. Ilmeisesti siis voi huoletta katkaista.

Älä laita siemenpalloja kompostiin;)

Hyvä pointti. Satavarmasti olisin ne sinne mättänyt. :smiley:

Valkopallo-ohdakkeet ovat kasvaneet jättiläisiksi tänä vuonna, kuvan ottaminen ei oikein onnistu.

Mullakin huitelevat nuo kukat jossakin kahden metrin korkeudessa, vaikka laitoin mielestäni keväällä lannoitetta IHAN vähän. :slight_smile: Kutsuin näitä omiani sinipallo-ohdakkeeksi ennen kuin näin tän otsikon. Sain siemenet ketjukirjeestä kolmisen vuotta sitten. Tää ohdake kukkii nyt toista kesää. Ilmeisesti kuivuuden vuoksi muutamassa lehdessä on vähän keltaisuutta ja pieniä ruskeita laikkuja. Kasvi on ihan tajuton ampiais-, kärpäs- ja kimalaishoukutin.