Hiukan kateellisena katson Raakin rakennuspaikkaa, se ei todellakaan vaadi samaa myllerrystä ja perustusta kuin tuo meidän pelto, joka keväisin routiessaan näyttää Kainuun vaaramaisemalta .
Minäkin pähkäilen tuota, että antura vaiko laattoja pohjalle, jotenkin olen ajatellut, että jos siinä on valettu pohja, niin olisi keväällä pitkään kylmä. Mitenköhän toimisi sora pohjalla, suodatinkangas ja osittain joku läpäisemätön materiaali, ettei kaikki kasteluvesi hulahda läpi. Laatoja ehkä vain käytävälle.
Kävi muuten ilmiömäinen tuuri kun kaivelin ja viimeistelin kuoppaa; löysin vanhan 100mm salaojaputken, joka kulki montun reunaa pitkin. Sain sitten liitettyä montun ojituksen suoraan siihen, huuhtelin vaan putken paineella ja hyvin pelaa. Jäi 150m ylimääräistä rööriä, kun ei tarvinnutkaan kaivaa rajaojaan asti. Täytyy myöntää, että huokasin helpotuksesta.
Aarre se on tämäkin:
Hyvin on mitoitettu kasvihuoneen paikka, kun on jo valmiina salaojakin. ;) Tosi hyvä tuuri on ollut ja säästää paljon työtä ja rahaa.
Ei minullakaan vielä oikein selvää suunnitelmaa ole sen enempää anturasta, kuin kasvatusaltaistakaan - päässä pyörii kyllä kaikenlaisia ajatuksia, mutta ne elävät vähän sen mukaan mitä tarvikkeita löytyy vanhastaan.
Ajattelin tuon anturan tehdä vanhoista omatekoisista käytäväbetonilaatoista, jotka olen aikanaan kaivanut pois poluilta ja jättänyt odottamaan käyttöä. Suodatinkankaan päällä on nyt ollut tiivistymässä kivituhkakerros ja sen päälle nuo suunnittelin laittavani ja jonkin verran betonilla täydentäen.
Tuli testattua maan imukykykin, kun sunnuntaina sepelin levityksen jälkeen pumppasin monttuun aika paljon vettä ja sitä satoikin niin paljon, että nurmikko paikoitellen lainehti. Tuohon monttuu ei kuitenkaan mitään lammikkoa syntynyt, mutta sepeli on hyvin tiivistynyt veden kanssa.
Pikku hiljaa projekti etenee, päivällä sain anturan tehtyä. Illalla kävin hakemassa harkkoja, jotka olivat jääneet yli eräästä autotallirakennuksesta. Sain nuo vähän halvemmalla, kuin kaupasta kappaleittain ostamalla ja määräkin oli lähes sopiva - neljä harkkoa jäi puuttumaan ja ne täytyy kaupasta käydä hakemassa.
Muuraussementtiä ostin säkin ja teen laastin itse kivituhkasta sekoittamalla. Betonirautaa ostin kuusi kankea ja sain kaupanpäällisiksi keräillä 10mm:n raudan pätkiä ja ajattelin niitä laittaa alimmaisen harkon alle ja hitsaan ne vielä yhteen.
Sopivasti on mitoitettu kasvihuone, kun ei tarvitse yhtään harkkoa rikkoa. ;) Sovittelin illansuussa harkkojakoa ja aamulla pitäisi linjalangat vetää ja aloitella muurausta.
Vaikka muualla on satanut ja myrskynnyt, niin täällä oli tosi hyvä työilma - vain muutama tippa tuli vettä päivällä. Vaikka vähän hitaasti aamulla saan itseni käyntiin, niin ehdin täyden päivä ulkona tuohuamaan ja jotain sain aikaiseksikin. Ensimmäinen harkkovarvi on nyt muurattu. :)
Vielä ennen pimeän tuloa sain vähän monttuakin siistittyä ja multaa leviteltyä.
Voi! Raakilla on samanlaiset kottikärryt kuin ostin isältä (kun hän valitti niitä raskaiksi). Onko sinun omissasi sellainen kiinnityskoukku tuolle kaukalolle, meidän omassa sen saa irti. Ko. ajoneuvon vuosimalli voi olla n. -68
Ai, minä luulin aina jonkun kyläsepän tekeleiksi. Harmi että myytiin mökin mukana, minä niin tykkäsin niistä jo pienenä! (ohi aiheen meni tämä)
No, kun tätä valmiskasvihuonetta nyt tehdään tuollaisten aataminaikuisten työkalujen kanssa, niin kai niistäkin voi tämän palstan sivujuonteena vähän jutella. ;)
Olen kaikilta pois muuttaneilta vanhoilta naapureilta ostanut tai saanut muistoksi noita vanhoja työkaluja. Minulta meni yksi kaupan peltikärry rusinaksi jo vuoden käytön aikana. Sitten naapurista mummo möi talon ja antoi sellaisen työlaitoksella tehdyn kärryn muistoksi. Se on tehty ainakin 5mm:n teräslevystä ja on tosi painava, sillä ei täyttä multakuormaa jaksanut lykkiä - puhumattakaan kivikuormista. Se oli tuollaista Huisan mallia ja palvelee nykyisin kukkalaatikkona.
Sitten toisesta naapurista muutti pappa pois ja häneltä sain tämän nykyään käytössä olevan kärryni ja se on ollut tosi kovassa käytössä minullakin jo yli 20 vuotta ja oletan sen olevan mallia vankilan työpaja jostain kuusikymmenluvulta. On tämäkin sen verran painava, että muorilla täytyy olla oma kaupan kevytmalli, joka kestääkin hänen käytössään.
Kyllä tämä on ihan kiinteäksi kasattu ja oikeastaan se onkin kestävyyden ja jäykkyyden edellytys. Jos kuuppa olisi irrallinen, niin runko täytyisi olla tosi tukevasta materiaalista tehty ja hyvin jäykistetty, mikä taas lisäisi paljon painoa. Tämä on minun käyttööni juuri sopiva malli, en yhtään tykkää noista nykyisistä betonikärryistäkään.
Ja huomasittekos tuon kyläsepän takoman kunnon kuokan? Niitäkin minulla on useampia ja ovat vuosien mittaan olleet tosi kovassa käytössä.
Meilläkin on tuommoinen kuokka ihan arkikäytössä
Suokuokka? Ostin joskus huutokaupasta ja käytän mökillä, tuolla kun pudottaa niin kyllä uppoaa maahan ja lihakset kehittyy. Kottikärryt ovat kovin linjakkaat, tuollaiset kun klöytäis...
Suo, kuokka ja Jussi. ;) Olen minä kossina ihan turvettakin suolta irrotellut kuivattavaksi ja pehkumyllyllä hienonnettavaksi elukoiden alustaksi, mutta kyllä näillä kuokilla on ennen aikaan ne ensimmäiset kasvimaat ja pienet pellotkin raivattu.
Ja on sillä nyt valmiskasvihuoneenkin monttua ja ympäristöä kuokittu - palstan otsikossa pysyäkseni. ;)
Sepä juuri, jos ei kasvihuoneen pohjaa kunnolla työstä niin huonosti käy. Perustusten kaivaminen on heviä puuhaa ja jos ei kaivurilla pääse on ergonomiset työvälineet tärkeitä! Olen kuullu hautausurakoitsijan traktoriakin avuksi käytetyn. Omasta käytetystä valmiskasvarista löytyi syksyllä tämmöistä, turve oli laitettu alle kuulemma lämpöä keräämään. Suo kuokka ja jussi tosiaan tarvittiin, jotta sain sorat levitettyä paikoilleen...
Puuh, takaisin maanpinnan tasossa. Soraa on 40-60cm, luulisi riittävän. Saimme tänään sorapatjan vaateriin, seuraavaksi pitäisi pohjata hienolla hiekalla ensimmäisen harkkovarvin alunen. Kaksi isoa multakasaakin jyrsimme ja täyttelimme monttuja pitkin tonttia. Ei hassumpi Vapun päivä . Raakki on silti selkeässä johdossa, varmasti saamme täällä juhlia ensin Raakilan kasvarin harjakaisia.
Työn juhlaa! ;) Etkö meinaa minkäänlaista anturaa harkkojen alle laittaa? Saattaisi aika paljon jäykistää harkkorakennetta, jos alla olisi vaikka ohuempikin raudoitettu betoniantura.
Itse tein niistä vanhoista käytävälaatoista ja betonista noin kymmensenttisen ja puoli metriä leveän anturan. Sen päälle laitoin vielä 10 mm:n raudoituksen ja hitsasin vielä raudat yhteen. Ensimmäisestä laastikerroksesta teinkin sitten normaalia paksumman, kun tein lopullisen oikaisun siinä. Laitoinkin laastin joukkoon myös lopun valmisbetonin, jota jäi yli anturavalusta.
Hmm, tuota täytyy vielä harkita, siis anturaa. Alimmainen harkkovarvi jää kyllä murskeen alle, myös sisäpuolelta, ajattelin, että se pitäisi sen napakasti paikallaan. Monttukin on niin iso, että sivuille jää 80cm levyisesti mursketta. Rautaa tulee tietysti harkkojen väliin. Sano ihmeessä jos tuntuu, että kaipaisi vielä valunkin, mulla ei ole kovin paljoa kokemusta näistä ja miehellä ei ollenkaan, mutta pyrin tekemään kerralla kunnolla, laiska kun olen .
Kyllähän tuo jo aika hyvin on tehty, jos sivuillekin jää noin paljon soraa. Se antura vaan tehdään raudoitetusta betonista sen vuoksi rakennuksiinkin, että se tosiaankin antaa tukea harkoille, jotka muuten ovat aika hauraita. Ne kestävät paljon puristusta ja painoa, mutta vääntöä eivät juuri nimeksikään. Siksi sokkelikin aika herkästi halkeilee, jos antura on huonosti tehty tai sitä ei ole ollenkaan.
Jos yksi nurkka jostain syystä nousisi, niin harkot saattaisivat murtua ja lasit rikkoutua. Jos alla on raudoitettu betoniantura, niin silloin koko höskä nousee ylöspäin, eikä mitään rikkoudu. Anturavalu voisi onnistua ihan kaivamalla 5-10 cm ura soraan - saisi olla jonkun verran harkkoja leveämpi.
Tuolla Rakentajapuolella voisi olla paljon parempia asiantuntijoita, joilta voisi vielä kysellä asiaa.
Kiitos Raakki, anturan suunnittelu käynnissä, parempi varmistella vähän liikaa, kuin liian vähän .
Eilen sain muurattua toisen harkkokerroksen tuohon sokkeliin. Yllättävän hidasta hommaa tuo harrastelijan muuraustyö on, kun menee koko päivä yhden kerroksen muuraamisessa. ;) Illalla alkoi satamaan vettä ja laastikin loppui ja siksi nuo urat jäi täyttämättä.
Nyt sitten pitäisi alkaa noita multakasoja kuskaamaan pois, kunhan saan ensin kerättyä vähän voimia noihin lapiohommiin. Periaatteessa sitä palapeliä pääsisi vaikka jo ensi viikolla kokoamaan mutta pohdiskelen tässä vielä, että pitäisiköhän kuitenkin tehdä ne kiinteät kasvatusaltaat Kristan tyyliin, ennen kuin alkaa kasvihuonetta kasaamaan. Ainakin ensi viikon puoliväliin saakka nyt tuota tuumailen, kun on muutakin ohjelmaa välillä.
Hyvältä näyttää . Raakki, en muista, että olisit maininnut minkä kokoinen huone sulle on tulossa..? Meillä myös hommat seisoo, kun pitäisi hakea se huone ensin, jotta saan mallattua anturan paikan valmissokkelin avulla. Se kun tuli kaupanpäällisenä mukaan .
Aika hyvän kaupanpäällisen oletkin sitten saanut! Tuohon se olisi maksanut muistaaksein jotain parin sadan kieppeillä, enkä sitten raaskinut sitä ottaa.
Tuo meidän kasvihuone on Viherpeukaloiden mallistoon tullut uutuuskasvihuone Einhell Smaragd, jolle on annettu tarkaksi neliömääräksi 10,82. Kallis tuokin oli, mutta kuitenkin siinä tuli neliöhinta halvemmeksi, kuin muissa ja kun lisäksi sain tuohon käyttää sen pihakilpailupalkintosumman, niin sen vuoksi tuota nyt joudun urakoimaan. :)
Entäs teidän kasvihuoneen koko?
Googletin tuon Einhellin, hieno on, hyvään kannattaa palkintorahat satsata. Meille tulee 8,3m2 Juliana, kennolevyillä, jokseenkin saman levyinen kuin teillä, lyhyempi vain.