Olen hankkimassa valmiskasvihuonetta jossa on 4mm kennolevyt. Maahantuojan vastaavissa malleissa kennolevyn paksuus on 6mm, mahtaako tulla ongelmia esim. lumikuorman kanssa? Katto on jyrkempi tässä harkitsemassani huoneessa, kuin muissa malleissa.
Onko kellään kokemusta 4mm kennolevystä? Koko on 8.2m2, merkkiä en viitsi mainita, mutta se on se J:llä alkava, yleinen .
Noista perustuksista kyselisin vielä ;). Savimultaiseen peltoon olen huoneen perustamassa. Elomulta pois ja kangas tietysti alle, mutta kuinka paksusti ja minkä laatuista hiekkaa ja minne styroksi? Pitääkö valaa laatta, vai riittääkö raudalla vahvistettu harkkosokkeli hiekan päälle, onko yksi harkkovarvi maan alle ja kaksi päälle fiksu ratkaisu? Reikätiili käytävälle?
Tässä nyt alkuun näitä kyssäreitä
http://puutarha.net/keskustelu/keskustelu.asp?id=508&alaala=1
Toimiikohan tuo linkki? En ole ennen kokeillut.
Vanhalla puolella haku "kasvihuoneen peru" tuottaa tulokseksi kolme otsikkoa aiheesta kuvineen.
Kiitos Temskukka, linkkikin toimi
JEE! Meitsi sai vihdoin tahtonsa läpi! Meille tulee kasvihuone, meille tulee kasvihuone! rauhotu nyt! Se on tosin vaan semmoinen pieni, Lidlin halpa, mutta meitsin ensimmäinen kasvihuone kuitenkin. Mitat 1,4 x 1,4 ja korkeus korkeimmasta kohdasta 2 m. Että se siitä.
Onnea §salmiakki§ !!! kohta karkaa mopo pahasti käsistä...
Minä sain myös tuon samaisen kasvihuoneen, kuin §salmiakki§ Vähänkö hienoa! Nyt toivon, että saisin maissit siellä sitten kasvamaan, kun en ole koskaan onnistunut avomaalla. Suunnitelmissa myös laittaa kurkkua ja tomaattia kasvusäkkeihin ja paprikaa ruukkuihin hyllyille. Katsotaan mitä tulee.
Mitäs §salmiakki§ sinulla on suunnitteilla sinne? Oli muutes yllättävän helppo ja nopea kasata, vaikka paketin avaamisen jälkeen hirvitti.
kiitos kiitos :) meillä vaan ei se oikein tahtonut onnistua, kyllä se aluksi meni tosi hyvin, mutta sitten ne muoviset osat alkoi halkeilla, C-osaa ei ollut tarpeeksi ja muovi oli liian pieni. kattopalkit olivat liian lyhyitä. Mutta nyt
se on kuitenkin pystyssä, tosin on vielä liian kylmää kasveille.
Sinne olisi tarkoitus laittaa kaikki lehtikaktukset, orkidea ja hyötykasveja, kuten tomaatteja, yrttejä ja ehkä kurkkua. En vielä oikein tiedä, katsoo sitten.
:) siitä se lähtee
Mukavaa, että jotkut pääsevät jo noin nuorena harrastamaan kasvihuonekasvatusta. :)
Minä pääsen vasta vanhoilla päivillä sitä harrastamaan, kun meille viime viikolla tuli tuli sellainen palapeli, jota sanotaan valmiskasvihuoneeksi. Yhdeksän pakettia, joista pari oli vääriä, eli kaksi takaseinää, eikä etuseinää ollenkaan. Viikon verran meni, että löytyivät etuseinän paketit ja sain palautettua takaseinäkamat jollekin toiselle toimitettaviksi.
Aamulla merkkasin kasvihuoneen paikan.
Kun nuo lapiohommat ei enää oikein suju, niin tätyi pyytää konelapio apuun.
Siitä se montun teko sitten alkaa...
...aika kauan sitä monttua olisi saanut lapiopelissä kaivaakin.
Monttu kun syntyi niin nopeasti, niin ehdin vielä illan mittaan tasoittelemaan pohjan kivituhkalla.
Sain pohjan tasoitettua ja vähän sitä yritin tallata ja pumppasin vielä vettä siihen, että sepeli tiivistyisi kunnolla.
Kiitos Raakki kuvista, jatkoa odotellen:)
Kiva kasvihuoneen paikka Raakilla Kompostit vieressä ja tuommoinen muutenkin viihtyisä seutu siinä.
Koeta nyt sitten ensin kuskata ne ylös kaivetut maa-ainekset kauemmas tulevasta kasvihuoneestasi ennen pystytystä. Voi, kun sinulla olisi ollut siinä vierellä vaikka peräkärri valmiina odottamassa noita multia, niin olisit päässyt helpommalla.
Onnea Raakkilan tulevalle kasvihuoneelle! Tuo paikan valinta on tosi tärkeä asia.Kompostin läheisyys aivan välttämätön minun mielestäni,varsinkin jos kasvattaa tomaattia niin sitä pois kannettavaa tulee melkein päivittäin.
Kyllä se valmiskasvihuoneen pystytys on hiukan vaativa homma, vaikka kuka väittäisi mitä. Siinä on runsaasti tilaisuuksia lähteä harhapoluille
Muistan minäkin miten kummipoika ja hänen kaverinsa ottivat pystytysurakan huolettomin mielin ja innokkaana mutta pian se innostus rämpähti. Lopuksi isäntä sen kokosi ja se näytti aika helpolta siinä vaiheessa. Tai tietenkin minä olin koko ajan asiassa mukana ja huolehdin ohjeista. Kummipojan kaveri sai siinä alkuvaiheessa hyvän idean sillä merkkasimme jokaisen osan hinnoitteluvehkeellä, eli hintalapuissa oli samat merkinnät kuin ohjeissa. Meidän osamme tulivat ilman merkintöjä.
Siitä olen iloinen että pidin pääni (vaikka ujostutti) sen kivijalan kanssa. Halusin siitä ylikorkean ja sitä en ole katunut hetkeäkään. Joskus vain jurppii kun oven alareunan jatkos on yhä tekemättä, ja alareunaa tukkii vahva tyroksipala joka on jo aika kulunut ja siitä irtoaa styroxpöpää jota on kuin lunta pitkin kasvihuonetta.
Jaahas, Raakkilaan on tulossa uusi kasvari. Onnea vaan uudelle projektille.
Kiitoksia vaan! En enää tosiaankaan välttämättä olisi tuollaista projektia halunnut aloittaa, mutta kun se tuli vähän niin kuin puoliväkisin eteen, niin onhan se yritettävä läpi viedä. Ja kun tuon näin julkaisin, niin keskenkään sitä ei sitten voi jättää. ;)
Kyllähän tuo varsin tarpeellinen vekotin on jo ihan esikasvatustenkin kannalta - tänäkin keväänä olisi voinut jo pari kuukautta siettä lämmittimen kanssa kasvatella ruukkukukkia.
Kasvihuone on siitäkin syystä kiva olemassa, että sinne voi mennä enemmän touhuamaan vaikka viileän tuulisella ilmalla tai varsinkin sateen ropistessa. Silloin siellä on tunnelmallista, lämmintä ja rattoisaa, eikä millään malttaisi lähteä pois.
Näin on, tuoli tai kaksi pitää kasvihuoneeseen mahtua välttämättä.
Kas, Raakki, ollaan samoissa puuhissa . 16 vuoden unelmointi alkaa tuottaa tulosta, meillä vaan jäykkään, saviseen peltomaahan. Hiukan pidemmällä ollaan kuin mitä kuva näyttää, salaojat, styroksit ja puolet sorasta on jo montussa. Aion laittaa 3 varvia harkkoa perustaksi, yksi maan alle, kaksi pinnalle.
Hiljaa hyvä tulee, valmistumisvuosi meillä lienee 2007 .
Minusta on mielenkiintoista seurata teidän kuvista miten te pystytätte kasvihuoneen. Voin sitten ottaa oppia teiltä jos vaikka joskus saisin itsekin kasvarin.
Minä pikkuisen tingin noista perustuksista. kun paikka on porrastettua loivaa rinnettä. Eli arvioin, ettei tarvitse salaojaa laittaa ja nyös hakoista tingin yhden kerroksen. Teen joko laatoista tai sitten betonista valamalla anturan ja sitten pari kerrosta harkkoja ja rautaa vielä väliin, että jäykistyy kunnolla.