Valmiskasvihuone

Kysyin tuosta alumiinin korroosiosta kestopuuteollisuus ry . Varmaan pahin paikka on tuo sokkeli, koska siinä on eniten kosteutta. Alla vastaus:

Painekyllästyksessä käytetään pääosin kupariyhdisteitä sisältäviä kyllästysaineita. Kun puuta käytetään kosteissa käyttöolosuhteissa, voi puun sisältämä vesi (=kosteus) toimia sähkönjohtajana ja näin on mahdollista sähkökemiallisen parin muodostuminen eri metallien välillä.

Kyllästysainevalmistajat kehottavat välttämään alumiinin, messingin, kuparin ja "mustan" teräksen käyttöä kiinnikkeissä.

Lisäksi samassa ohjeessa on erikseen mainittu, että "mikäli kyllästettyyn puuhun kiinnitetään alumiiniprofiileja, metallipinta pitää erottaa kyllästetystä puusta esim. tervapaperilla tai -huovalla."

Rautakaupoissa myytävät kiinnikkeet ovat useimmiten sinkittyjä. Kuparin ja sinkin muodostaessa sähkökemiallisen parin sinkitty kiinnike "ruostuu" ja kiinnike saattaa menettää lujuuttaan. Tästä syystä suosittelemme kaikissa kantavissa ja henkilöturvallisuuden kannalta merkittävissä rakenteissa käytettäväksi ruostumattomia tai haponkestäviä kiinnikkeitä. Näillä varmistetaan samalla, että kiinnikkeet ovat varmasti yhtä pitkäikäisiä kuin kyllästetty puurakenne.

Ystävällisin terveisin
Janne Huhtala
Kestopuuteollisuus ry

Voi kun söpö

Molemmat ovat valtavan hienoja!

Molemmat on minustakin hienoja,mut toi metallinen ei taitaisi oikein meidän miljööseen sopia =).

Toi metallinen on kyllä huippu-upea -vaan harvaan pihaan se täällä Suomessa taitaisi luontevasti sopia. Tuo vaatimattomampi malli onkin tosi sievä, kyllä voisin pihalleni ottaa :slight_smile:

Meillepä sopisi peremmin tuo metallinen! sydän Pitäisi vaan rakentaa toisenlainen talo, piha ja vaihtaa asukkaat pomppivaa naurua

No hei nuo on iiihhhania.Oli muuten hyvä tuo Sarmiskan miehen ohje sitoa kattoikkunat nippusiteillä talveksi kiinni, hyvin pysyivät, kertaakaan ei tarvinnut käydä korjaamassa,yksi kiinnityslista kuitenkin irtosi mutta sen saa kiinnitettyä helposti.Siis summa sum marum, kasvarini kesti ensimmäisen talven…ai se routa vielä…no odotellaan mitä tuleman pitää.

Hei!

Olisin kysynyt, onko mahdollisesti jollakulla kokemusta tai mitään tietoa Maikaar yhtiön kasvihuoneista. Sieltähän saisi melko edullisestikin 12 tai 15 neliön huoneen, tosin "seinänä" toimii EVA-muovi, pitääköhän se miten lämpöä jos vertaa lasiin tai kennomuoviin. Mieli tekisi kovasti kasvihuonetta ja tilaa vähän isommallekin olisi, mutta kun en osaa päättää, josko tämä olisi sopiva...

Aloitetaanpa tuosta kuvasta ja tästä ketjusta minun tämän kevään kasvihuoneprojekti.

Elikkä tuollaista ankkalammikkoa olen nyt kaivanut muutaman päivän ja siihen olisi tarkoitus nousta runsaan 12 neliön valmiskasvihuone jossa 10mm:n kennolevyt. Kunhan routa vielä sulaa viereiseltä ojanpenkalta niin vedet olisi tarkoitus juoksuttaa "lammikosta" ojaan jolloin pääsen pohjia tekemään.

Hiekkapetiin olisi tarkoitus laittaa salaojat, 50mm:n styroxlevyt pohjalle ja sähkölammityskaapelit kasvualusta alle, joten tulevaan kasvihuoneeseen tulisi sähköt, jolloin tarvittaessa huonetta voisi lämmittää ja sinne saisi myös valot. Haaveena olisi tulevaisuudessa päästä aloittamaan jo parisen kuukautta aiemmin jolloin vuoden kasvukausi olisi huomattavasti pitempi kuin vanhassa paljon pienemmässä kasvihuoneessa jossa ei lämmitystä ollut ja kennolevytkin olivat 4mm:n paksuiset.

Hello,

Tukholman messuilla oli kyllä aika fantastisia kasvihuoneita. Tuo vihree metallinen kuvissa (Bossons) oli kyllä sikakallis siis tyyliin 40 k€, mutta ''pikkasen'' edullisempiakin ja upeennäkösiä kun on olemassa... oon jo pidemmän aikaa halunnut hankkia Classicumin (tai Willab:n) kautta, molemmat esitteli huoneita siellä!! Juttelin siellä messuilla yhden myyjän kanssa, että jos meitä olis kerralla useempi tilaaja Suomesta, niin rahtikulut (muuten 500 € huoneelta) tulis paljon edullisemmaks, samoin kuin huoneista sais tietty paljousalennusta. Yhteen rekkakuormaan menis 8-10 huonetta... eli kysymykseni onkin, onko meitä "hulluja" muita??? Onnistuisko porukan kerääminen??

Profiili 185304 tuossa yllä, joko sinulta on hetkellisesti kadonnut nimimerkki, tai sitten sinulla ei sellaista vielä ole. Jos sitä et ole vielä aiemmin laittanut, Kävisitkö lisäämässä itsellesi kunnon nimimerkin, sellainen meillä kaikilla täällä on. Keskustelu ja viestittäminen on paljon helpompaa nimmareiden kesken. Lisääminen tapahtuu tuolla "oma profiili" -kohdassa. Samalla siellä ollessasi voisit laittaa esille paikkakuntasi, sekä kasvuvyöhykkeen jolla vaikutat. Sille ei ole omaa paikkaa siellä, mutta laita vaikka kohtaan "maa". Tervetuloa sitten keskustelemaan

Pietuli, tuo ruotsin kimppatilaus olisi voinut minuakin kiinnostaa vielä muutama viikko sitten ja olin sähköpostitse yhteydessä Willabiin, mutta tosiaan ne rahtikulut oli yli 400 euroa niin se vaihtoehto tuli torpedoitua minun kohdalla vaikka mm. Julianat oli paljon halvempia Willabilla kuin suomessa.

Nyt sain niin hyvän vaihtoehdon täältä kotosuomesta että kasvihuonehankinta tehdään täällä, eikä se ole minun kohdallani Juliana.

No niin, täl välin onnistui toi nimimerkin hankinta ja kuvan länttääminenkin… täällä palstalla oon eka kertaa! Jewe, olen hyyvin utelias, mitä ja mistä löysit??!

Se pikkukuva nimmarini alla on edellisen kasvihuoneeni persikoista. Edellinen huone oli ite tehty, vaan liian matala ja jäi edellisen asunnon kylkeen, niin että uutta hingutaan!

Itse olin jo hankkimassa Kivikankaalta Helsingin puutarhamessuilla ollutta Juliana Royal -mallia, mutta minulle parempi vaihtoehto löytyy Kalannista eli Monexi Pro lämpöeristetyllä sokkelilla, tilaa on vielä pari neliötä enemmän kuin Julianan vaihtoehto.

Eniten tuossa Kalantilaisessa valmistajassa vakuuttaa minua vankat rakenteet ja kennolevyt eikä ole kasattaessa samanlainen palapeli kuin monet muut.

Ot?, mutta jos joku tuntee Ruotsiin ajavan kuljetusliikkeen, joka voisi paluukyydissä tuoda kasvarit…?

Täytyy muuten pikkaisen kateellisena ihailla tuota ruottalaisten "kasvihuonekulttuuria", valikoimaa ja vaihtoehtoja on vaikka millä mitalla. On kyse sitten huoneista tai tarvikkeista. Itselläni kun on kotona tuo Willabin kataloogi, eikä tuo Classicum huonommaksi jää.

Koskas meillä olisi näin !

Oma kasvihuoneprojekti etenee - suodatinkangas asennettu

ja salaojat

ja hiekkaa.....

Pohjatyöt tehty, kasvari pystyssä. Vain lasit enää puuttuu. Lasit laitan ensi viikonloppuna, kun lasitus pitää tehdä kerralla, eikä lasitusta voi jättää "roikkumaan" moneksi päiväksi tuulen riepoteltavaksi. Siirrettiin eilen kasvarin runko väliaikaisesti seinän viereen ruuveilla ja naruilla kiinni, niin ei osat tuulessa vääntyile... Olipahan näpertelyä, kun ohjeet olivat englanniksi ja esim. kumitiivisteistä ei ollut mitään ohjetta, mihin kaikkialle tiivisteet pitää laittaa. Edes perustuksille ei ollut mittoja, eli paljon piti itse soveltaa ohjeita. Onneksi on tullut aika monta Ikean huonekalua tullut kasattua, eli suht. helposti kasaaminen kävi kaikista pikkuongelmista huolimatta.

Minkähä levynen mukana tuleva valmissokkeli on? Mietin että eikös 10cm levee harkko riitä perustukseksi. Joskus kasvari ollu mut en kyl yhtää muista.

Ainakin mun kasvarissa oli aivan kaponen, pari senttiä, kolme korkeintaan, eli kanttaus pellin reunassa.