Ajattelin aloittaa varovasti... tuo olisi sopivan kokoinen muutamalle tomaatilleni, ja Blumattini riittäisi kastelun hoitamiseen. Ollaan kuitenkin senverran paljon poissa kesällä, että kastelu tulisi ongelmaksi. Lisäksi tilaa on vähän, ja kasvimaani on sellaisessa kohdassa ettei sinne enää millään koneella pääse, joten perustusten teko kovasti routivalle savimaalle käsipelillä ei kuulosta houkuttelevalle.
Salmiakki ja Sarmiska, etsin aiemmista keskusteluista ja teillä on just tuollaiset ''''Liiterin'''' kasvarit mitä synttärilahjaksi haaveilen- kertokaapa pysyykö ne tuulellakin pystyssä? Kun mies ei usko että pysyy...
Kaunis on tuo tomppelin havuryhmä Hiano!!!
Oulun seudulta, minulla on toisen firman vastaava. Tänä keväänä sen hankin kakkoskasvihuoneeksi, kun tukevampi tuppaa olemaan liian pieni. Se EI pysynyt pystyssä... Jollain toisella palstalla siitä vähän aikaa sitten kirjoitin enemmänkin. Tällä hetkellä se edelleen makaa kyljellään putket poikki. Miehellä alkoi just sopivasti peltityöt eikä ole ehtinyt korjaamishommiin paneutumaan. Enkä itse osaa.
Heh... Peltityöt = peltotyöt...
Tuuliko sen kaatoi?
Tuuli sen kaatoi. Heti pystytystä seuraavana yönä alkoi melkoinen myrsky ja sitä ei pikkuinen kasvihuone kestänyt, vaikka olikin mukamas kunnolla ankkuroitu maahan kiinni. Meillä tosin tuulee aina eikä kasvihuone ollut lähestulkoonkaan pihan suojaisimmalla paikalla. Jossain tuulensuojaisessa paikassa saattaa hyvinkin pysyä pystyssä.
Höh... onkohan olemassakaan pientä, kesäksi kasattavaa kasvaria mikä myös pysyy pystyssä?
Meillä on meri senverran lähellä että täälläkin tuulee aina.
Ei kaadu ei! Olen tosin laittanut kehikon päälle alakulmiin vielä varmuudeksi tiiliä painoksi. Tosin täällä ei tuule paljon ja ovi on talon seinään päin...
Hyväksi olen kyseisen kasvarin todennut.
Oulunseudulta, löytyisikö näiltä sivuilta mitään kiinnostavaa?
Kiitos tiedosta, $Salmiakki$! Keijunkellolta vielä kyselen oliko sinulla tiiliä tms. painona kuten Salmiakilla?
Olisi iso pino betonikiviä, jos niillä laittaisi helmat niin pysyisiköhän sitten...
Linkki muuttui oudoksi, mutta klikkaile vain muovikasvisuojasivuille niin siellä niitä on. Tuumailin, että pystyttäminen seinän viereen olisi turvallisempaa, jos vain sellainen paikka löytyy etelän-lännen puolelta?
Ole hyvä vaan!
Ja kokoaminen vaatii sitten aika paljon aikaa ja pitkää pinnaa...
Temskukka, !
Oulun seudulta, ei ollut tiiliä painona vaan vanhoja puisia melko painavia perunalaatikoita, joita olin suunnitellut kasvualtaiksi sinne kasvariin. Tuohon mun kasvariin saa kummallekin pitkälle sivulle hyllyt ja ne puulaatikot oli alimmaisilla hyllyillä.
Se mun kasvari oli muuten juuri tuolta Temskukan linkistä tilattu, malli GH40. Jos vaan saadaan se jotenkin korjattua ja pystyssä pysymään, on varmasti hyvä käytössä.
Ei ole sopivia seinustoja, ainoat seinustat mille voisi laittaa ovat pohjoiseen (puuvaraston takaseinä) tai autokatos/varasto (koilliseen). Mutta noihin kohtiin ei aurinko paista
Mullakin tuo 4 neliön huone. Olen saanut pysymään sen paikoillaan upottamalla kaikki kannattavat putket hiukkasen maahan sekä pinoamalla kiviä liepeiden päälle. Tänä keväänä vielä teippasin ilmastointiteipillä kaikki luukut hyvin kiinni ettei kylmä pääse sisään. Nyt kun olen lämpötiloja seurannut niin näillä konsteilla sisälämpötila noin 3 astetta ulkolämpötilaa suurempi, mikä mielestäni hyvä saavutus tuollaiselle rakenteelle. Toki sisällä massaa ( ruukkuja yms ) joka varaa lämpöä päivisin, mutta esimerkiksi vesiastia on vielä tyhjillään ( ei ole saatu siihen kantta ja 2-vuotias puutarhurin alku liian kiinnostunut kaikkeen veteen liittyvästäkin ). Ne hyllyt todella näppäriä, koska ovat irrotettavia ja niitä voi sijoitella miten tahansa.
Olen siis tykännyt kovasti vaikka mielessä siintääkin jo kunnon kasvihuone...
Mulla on jo kymmenkunta vuotta ollut H. Hallista ostettu 5 neliön valmiskasvari, laseilla. Se on vaan sorapatjan päälle kasattu omalle sokkelilleen. Pari lasiruutua olen vuosien mittaan joutunut uusimaan, ja nyt olisi ollut taas vähän paikattavaa, joten eilisiltana innostuksissani tilasin K-kankaalta kennomuovia. Äsken tuli tekstari, että kasvarin paikkaustarpeet ovat huomenna ennen klo 14:ää täällä. Saankohan yhtä nopealla aikataululla rikkinäiset lasit vaihdettua kennomuoveihin...
Minä sain sunnuntaina tuon rungon lähes valmiiksi kasattua ja eilen viimeiet kiristykset ja ankkuroiminen tuohon sokkeliin, että pysyy muodossaan, eikä lähde tuulen mukana lentoon.
Aika omaperäinen tämä rakenne on, kun kennot laitetaan valmiiseen runkoon ulkopuolelta ja kiinnitetään paikoilleen paineltavilla muovilistoilla. Alapäähän kennoon tulee aika tiukat alumiinikourut, joten sieltä tuskin kovin paljoa ötököitä pääseen kennoihin.
Suomen- ja saksankielisessä ohjeessa ei mainita mitään kennojen päiden tukkimisesta, mutta kennon suojamuovissa kehoitetaan llontoonkielellä teippaamaan yläpää umpeen PVC-teipillä. Monelta se varmasti jääkin tekemättä, mutta itse teippaan päät kapealla pakkausteipillä umpeen.
Se ei ole pelkästään ötököiden vuoksi, vaan myös parantaa lämmöneristystä, kun ilma ei pääse kiertämään kennoissa. Aika tiukka mitoitus on kennoissa, kun muutamaan kokeilin laittaa paikoilleen. Laseilla ei onnistuisi noin, mutta ehkä kennot sitten joustavat lämpöliikkeen mukaan.