Valmiskasvihuone

Snap-n-grow -kasvihuoneet ohjeet luettu ja halot raivattu kasvihuoneen perustuksen kohdalta. Mutta kun innoissani iskin lapion maahan… löytyi kovikova routamaa 15 cm:n syvyydestä. Ei enää mitenkään malttaisi odottaa. .

Olen seuraillut keskustelua pari kuukautta, kun tekisi mieli laittaa oma kasvihuone. Kokemuksia on aikoinaan muovihuoneesta, joten huonoa ei viitsisi kyhätä. Ajattelin ostaa sen nyt kesällä ja pystyttää sen valmiiksi ensi kevääksi, niin ei ole sitten ongelmaa roudan kanssa perustuksia tehdessä. Nyt vaan mietityttää oikea koko ja seinämateriaalin paksuus. Saisipa jostain messuilta tms jonkun mallikappaleen hiukan halvemmalla.

Kiertelin katselemassa kasattuja kasvihuoneita liikkeissä ja täytyy sanoa että laatu maksaa. Kyllä Kivikankaan huoneet olivat tukevia (tosin esillä oli hintavia malleja) ja 300-400 euron kennomuovihuoneet olivat todella huteria, tosin ehkä osin huoneosti kasattujakin.

Tuokin snap-n-grow tuntuu kyllä pintamateriaaliltaan erittäin ohuelta, mutta paketti lupaa lähes 100% särkymättömyyden. Vuoden päästä tiedän onko kasvihuone kestänyt Oulujärven myrskyt ja lumikuorman. Pahimmillaan tuuli pääsee puhaltamaan 14 km matkan järven yli liiterin ja talon välistä!!! Olen istuttanut Veera-myrskyn jälkeen nyt puita taas, mutta ne ei taida ihan ehtiä ensimmäisiin myrskyihin.

Saatiin tänään kasvihuoneen kivijalkaa varten muurikivet maahan ja ihan vaateriinkin muutaman tunnin ähellyksen jälkeen.

Kolmen vuoden odotuksen jälkeen saan vihdoinkin sen kasvarin! :slight_smile:

Tässä nyt 12,3m2 Snap & Grow valmiina ja kasvit sisällä. Aika äkkiä täyttyy… Pääasiassa chiliä Nektarin altakasteluruukuissa ja tomaattia (kiitos Nuu siemenistä) Ikean isoissa saviruukuissa, sekä lava salaattia ja muuta "nopeaa" varten. Lattiat oli nopea asentaa pesubetonilaatoista, jotka toivon mukaan varaat lämpöä jonkin verran.

Eli purkkipuoli

salaattipuoli

Kyllä on hienoa, nyt vaan odottamaan antimia.

Ja hieman ohi aiheesta mutta kun on kasvihuoneessa niin esitellään:

Ebb&Flood tyyliset hydrosysteemit Fataliin ohjeita mukaillen, toiseen muutama chili ja yksi paprika, toiseen tomaatit ja yrttejä. Tarkoituksena testata mitä tällä saa aikaiseksi.  Laatikot Ikean Antoniuksia (?), vettä menee kepoisesti säiliöosaan 35 litraa, kasvatusastiaan noin 15. Läpiviennit Biltemasta, muoviputket K-Raudasta, pumppuina Resunin halvimmat (jotain12€ kpl) akvaariopumput. Ajastin Claes Ohlssonin digitaalinen ulkomalli. Pumput puksuttavat 4 kertaa päivässä 2 minuutin ajan vettä kasvualtaisiin, josta se valuu täyttöletkun ja ylivuotoputken kautta melko nopeasti takaisin säiliöön. Hydrosora tuntuu pysyvän kosteana useita tunteja.Helppoa näpräystä ajankuluksi ja nyt vaan odotetaan tuleeko mahtava sato, vai kuolevatko saman tien. Siirsin mullassa kasvatetut taimet huuhtomalla juuret paljaaksi ja lykkäämällä ne soraan. Muutamassa viikossa pitäisi kehittyä "vesijuuret" ja sitten toivottavasti lähtevät hurjaan kasvuun, jos uskossa olevien puheet pitävät paikkansa.

Nyt on ohjelmaa kun pitää mennä ihmettelemään noita pumppauksia, on se meikäläiselle niin ihmeellistä.

Vautsi, kyl on hienot systeemit!

Tiedä nyt miten hienot, lämpö saattaa tulla ongelmaksi kuten tässä ketjussa on jo maalailtu. Nytkin ulkona on ehkä 15 ja ovea joutuu pitämään auki kun aurinko paistaa ja sisällä 25. Mites kun ei olla paikalla!? Täytyy ainakin manuaaliluukku jättää auki päivin öin. Tai sitten vaan sovinnolla ovikin kun ei enää halla ulkaa.

Voisit vaikka harsolla varjostaa kasveja kasvarin sisäpuolelta.

Sen taidan tehdä.

Mä viritin sellaset bamburullaverhot kasvarin ulkopuolelle. Sopivasti läpäisee valoa, mutta suurinta paahdetta estää.

Minä suuresti olen itsekseni ihmetellyt, että miksi kasvihuone nimenomaan käsketään laittaa pihalla mahdollisimman aurinkoiseen paikkaan, kun kuitenkin sitten täytyy varjostaa. Minulla ei aurinkoista paikkaa pihalla olekaan ja kasvarikin on puiden varjossa, joskus hetken paistaa aurinko.

Tänään saatiin kivijalkaan painekyylästetyt lankut kiinni ja niihin sokkeli. Kasvihuoneen mukana tulleen kiinalaisen laatusokkelin piti olla sinkittyä peltiä, mutta se on kai vaan maalattu jollain sinkin värisellä maalilla ja maali on jo valmiiksi kupruilla ja pelti kai sen alla ruosteessa. Taidamme hylätä sokkelin ja hakea sen tilalle painekyllästettyä. Projekti vaan viivästyy viikolla, sillä isäntä on ens viikon rapakon takana ja minä en saa peräkärryä ajettua meidän pihaan kun pitää peruuttaa mäkeä ylös.

Olisin muuten alkanut kasaamaan runkoa itse, mutta kun ei viitsi jättää tuota sokkelia sinne, jos se alkaa heti ekan kesän jälkeen ruostumaan.

eihän painekyllästetyt lankut tule tekemisiin kuuman kasvihuone-ilman kanssa??kun lämpötila nousee korkeaksi niin lankuista irtoaa todella vaarallista myrkkyä!ota ainakin selvää,miten painekyllästäminen on tehty!

Äläs nyt iesteri, ei se painekyllästettty lattianrajassa mitään kaasukammiota kasvihuoneessa tee. Ei sinne maata vasten voi mitään helposti lahoavaakaan laittaa.

Uutena innokkaana kasvihuoneen omistajana haluan heti kertoa oman kokemukseni Snap-n-grow-kasvihuoneesta. Eli sain sellaisen 6m2 kasvarin itselleni viime syksynä. No maaliskuun myrskyn jälkeen naapurista tuli ilmoitus että "kasvihuoneesi löytyy meidän pihasta". Oli kasvari aika solmussa ja ei siitä enää kasvihuonetta saanut. Oma moka jäi kiinnittämättä maahan :frowning:
No otin maahantuojalle yhteyttä ja heidän kanssa päästiin sopimukseen uudesta kasvihuoneesta. Eivät korvanneet uutta, koska oma moka kun ei oltu kiinnitetty maahan, mutta tulivat hinnassa vastaan.
Reilu viikko sitten sain kasvihuoneen ja kasattiin miehen kanssa se. Oli helppoa ja nopeaa, ei mitään ongelmia. Vietiin kasvihuone paikoilleen, hups, olikin väärän kokoinen, liian pieni. Nyt odottelen maahantuojalta lisäosaa kasvihuoneeseeni, jotta saan oikean kokoisen (tai nyt jopa vähän isomman kuin sen 6m2) ja pääsen kasvattamaan. Tomaatteja olen kyllä jo kasvihuoneeseen laittanut, mutta lisää hankin vasta kun lisäosa on pistetty paikoilleen.

pointti siis se että helppo oli kasata, vaikuttaa tukevalta ja MUISTAKAA KIINNITTÄÄ KASVIHUONE MAAHAN :slight_smile:

Kasvihuoneen perustus alkaa valmistuu, ,vihdoin.
Apulainen puuttu, niin homma veättyi.

Piti vielä tulla lisäämään, kun joku kirjoitti että kasvihuoneessa on 2 tuuletusluukkua, yksi kummallakin pitkällä seinällä. Minulle maahantuoja painotti että tuuletusluukkujen tulee aina olla samalla (itä/pohjoinen) puolella. Hän sen perusteli hyvin, mutta oma muisti pätkii mikä se oli tärkein pointti siinä.

Voisin kuvitella, että jaos luukut ovat katossa ja vastakkain, vilvoittava tuuli puhaltaa yhdestä luukusta sisään ja saman tien toisesta ulos, eikä alempana ole yhtään viileämpää. Samalla puolella kaksi luukkua: tulee ilmanpyörre sisälle, joka viilentää. Tää vaan mun ajatus.

Meillä on ite tehdyssä luukut päädyissä, jolloin ilma liikkuu alempana. Lisäksi aina aurinkoisina päivinä ovi levällään.

Tuo miun kasvarin pystytys on ollu jäissä, isäntä ei oo “millään” ehtiny… Monttu on kaivettu savimaahan ja suodatinkangas siellä pötköttelee, salaojakin on kaivettu. Vaan sitä hiekkaa/soraa ei siellä vielä näy!

Nyt mie sit päätin, että soitan tuonne soramontun ukolle ite ja käyn hakemassa pari peräkärrillistä. Mutta kun mie oon nyt ihan pihalla, että mitä mie otan? Hiekkaa vai soraa? Vai pitääkö olla molempia?

Sen verran soitin ukolle, että laittaa mulle sen soramonttu-ukon numeron, niin saadaan homma etenemään. Juu, hää lupas laittaa numeron, arveli varmaan, että eukko taitaa olla jo aika kuumana!

Eihän miun tomaatit ehdi ikinä tehdä syötävää tällä menolla!