Noku mies ei tahtois sellasta meen pihaan Kuulemma helpompi hankkiutua sellaisesta valmiskasvarista eroon, jos tää mun puutarhavillitys katoaa… Ai miten niin epäilevä?
Voihan sitä pitää sitten huvimajana.
Puutarhainnostus ei katoa. Se on joillekin ihmisillä jo geeneissä. Tuore terveellinen ruoka on edelleen tarpeellista. helppo hakea läheltä kaikki vihreä.Kurppa on oikeassa. Onhan sillä käyttöä muutenkin.Patricin pääsee jo keväällä aikaisin ton kimaan multaa lapiollaan.Lastenlasten ilo oli jo maaliskuussa päästä tekemään multakakuja. Kaapelilämmitys multatilan alla oon kätevä.Onko suvussa sähkömiestä?
Vaikka kasvihuone on purettu, niin kaapelit on tallella. keväällä töpseöli seionään ja salaatit ym kasvaa hyvin harson alla. Alalämpö pitää hallan kurissa.
Mie ostin viime keväänä 10 neliön kasvihuoneen Tuontiliike Ukkonen nimisestä firmasta se oli silloin talvialennuksessa,näkyy siellä nytkin olevan ale mutta ei niin edullisia kun viime kevättalvella.
Hei, minäkin täältä uutena uskaltaudun kirjoittelemaan.
Olen kyläkin seurailut palstaa jo piempään ja teidän ohjeiden mukaan sitten hankin viime keväänä 9 m2 Julianan kenno huoneen.
Eka kesä meni opetellessa mutta se oli selvä että ei kasvari ainakaan pienempi olisi saanut olla.
Meilläkin pieni piha mutta ei se kasvari mitenkään isolta pihalla tunnu. Koitan laittaa kohta kuvan jos osaan…
Kiitos mummi ideasta, siis tuosta kaapelilämmityksestä.
Tervetuloa Mimimyrmeli joukkoon iloiseen.
Mimimyrmeli, tervetuloa mukaan!
Ei kaarikasvihuonekaan ole hullumpi ratkaisu, koska siinä saa paljon neliöitä pienen kennolevyhuoneen hinnalla.
No näinhän mä kurppa koitin sille sanoa, että hieno viherhuone siitä sitten jää JOS nyt sitten on ohimenevää tämä puutarha innostus (ei muuten ole :D) Mut hän sit sitkeesti väittää vastaan… Noh, ehkä sit kun se on sitä “kennolevy hirvitystä” katsellut vuoden, niin alkaa lämpenemään sille itsetehdylle Ja onhan mulla se pieni 3 ndeliön koppi vielä käytössä ton uuden lisäksi sekä siskon luo ollaan suunnittelemassa myös kasvaria. Sinne tosin tulee tälläinen ikkunakasvari, koska sisko haluaa sellaisen ja siellä on sen verran tossu äijä (ja tämä sanottu ihan niin positiivisella tavalla kuin noin voi sanoa, ihan mukava mies, joskus. Kun nukkuu, sukeltaa tai on poissa maasta, toimeen tullaan :D), et sisko tekee omalla tontillaan mitä lystää, tai no, onhan se hänen tonttinsa
Ekmanska, malta innostusta ja kartuta budjettia vuosi pari, ja hanki sitten se isompi kasvihuone. Ehdit suunnitella ja ideioida miten istutat sen kasvihuoneen nätisti siihen tontille. Esim. kasvihuone keskellä peltoa tai nurmikkoa on vähän tylsä. Kyllä sitä ympäristöä kannattaa miettiä niin esteettiseltä kuin toiminnalliselta kannaltakin.
Ajan kanssa ehtii syntyä parempia ideoita.
Nim. 'Kasvihuonetta 1,5v himoinnut, ja vielä ainakin pari vuotta joutuu himoitsemaan"
No niin, minä olen haaveillut kasvarista pian 8 vuotta. Arvatkaa vain, paljonko suunnitelma on muuttunut ajan saatossa
Mun mielestä kannattaa tarttua toimeen heti kun mahdollista. Niille jemmatuille rahoille kun tahtoo usein löytyä muka tärkeempää käyttöä, jos ei käytä haaveen toteutukseen heti kun mahdollista.
Meillä on sekä 10 neliön että 6 neliön kasvihuoneet. Isompi ei todellakaan kuumene liikaa kuten pienessä helposti käy.
Samaa mieltä, että kasvari kannattaa hankkia heti, kun se vaan on mahdollista. Tottakai suunnitelmat muuttuvat vuosien mittaan ja kasvaria voi todellakin käyttää muuhunkin, kuin vain tomaattien kasvatukseen.
Aikaisin kevällä ja myöhään syksyllä siellä on mukavaa juoda kahvit ja antaa lasten leikkiä mullassa, kuin hiekkalaatikossa ikään, samalla kun ulkona vihmoo ja huutaa pureva tuuli.
Siitä saa myös oivan pihankehittämispisteen, jonka ympärille on helpompaa suunnitella loppupihaa, varsinkin jos on tasainen tontti ilman mainittavimpia suuria puita tms. Täytyy vaan kattoa tarkkaan paitsi ilmansuuntien edullisuus, kuin myös näkymä eri kohdista pihaa katottaessa.
Kasvari auttaa myös arempien kasvien kasvatuksessa, siis ulkopuolella, kun miettii oman pihan tuuli- ja auringonosuma tilannetta. Se luo sellaisen lämpiman seinustan/alueen, riippuen tietenkin kasvarin suuruudesta. Esim. tyttärelläni on maissit ihan kasvarin vieressä, ilta-auringon puolella, pitkällä sivulla. Sato on syömäkelpoista pari viikkoa ennen mun maisseja, jotka ovat “vain” kasvimaalla.
Ainahan säästöille olisi muutakin käyttöä. Vaatiihan se luonnetta, ja siinä mitataan, kuinka paljon sitä kasvihuonetta oikeasti haluaa. Mutta myöhemmin on vähän vaikea ostaa pihassa jököttävään kasvihuoneeseen lisää neliöitä. Ehkä sitä tyytyy hankkimaan toisen samankokoisen vaan. Mutta vaikkapa 2x 6m2 kasvihuonetta ei ole ollenkaan sama kuin yksi 12m2.
Terassit ja kasvihuoneet rakennetaan usein liian pieniksi.
Teinpä pientä hintavertailua. Sama kasvari, jonka ostin viime vuonna tähän aikaan: Hinta silloin 750€.Lähtöhinta 1500€-50%.
Tänään -70%, 1299€ (lähtöhinta 4330€)
Että en kyllä itse odottais paria vuotta. Hinnat näyttää karkaavan totaalisesti.
Hintojen nousua en ottanut huomioon, ompa roimasti muuttunut. Oma ajatukseni on toteuttaa jossain vaiheessa puurunkoinen kasvihuone.
Vaikka sinne ei ole suunnitteilla istuinpaikkoja tms, niin jo monen eri tomaattilajikkeen, kurkkujen, chilien, paprikoiden, viiniköynnöksen ja lukuisien muiden lämpöä vaativien mahduttaminen tekee tiukkaa…
Lisään vielä, että vertailin sen liikkeen hintoja,josta ostin kasvarini. Ihan noin suurta hinnan nostoa ei toivottavasti kaikki liikkeet harrasta.
Halvimmillaan löysin oman kasvarini tänään hintaan 999€+toim.kulut.
Kasvihuoneen voi saada edullisestikin, jos lähtee merta edemmäs kalaan. http://interbauen.ee/uudistoode-kasuhoone-ultra-line-12m.html