Maksaruoho, voi ihme kun sullakin on paljon taimia! Onko kasvihuone ihan uusi ja eka vai onko sulla ollut ennenkin?
Sama homma mulla kuin Maksaruoholla, kaareva katto. Meinasin ensi vuodeksi korottaa tätä jollain lecaharkoilla tms. Nyt sinne tulee vain pensastomaatteja tuollaisiin maalootiin ja paprikoita ämpäreihin. Harjakorkeus 175cm eli itse 160cm pätkänä mahdun hyvin kävelemään suorassa ja vielä ei kumarteleminenkaan mua haittaa, ehkä sitten vanhemminten
Kuten kuvasta näkyy, vielä on laatikoiden rakentaminen kesken.
Tuomipihlajalle tiedoksi ja muillekin, että ihan uusi on kasvari ja ensimmäiseni, kolmisen viikkoa sitten pystytetty. Helppo asentaa, kun ei tarvinnut edes valettua pohjaa, vaan olis voinu laittaa vaikka suoraan nurmikon päälle. Meillä tuli kivituhkalattia.
Yllätys yllätys, taimia tuli jälleen kerran pahoin liikaa, mutta kun on se syndrooma: jos kylvät vain vähän lajia kohti, niin ainakaan puolet ei idä tai kuolevat taimina jossain vaiheessa, jos kylvät reilusti, niin taatusti kaikki itää ja selviää. On niin tuskallista heittää pikkutaimia pois ja sitä koulii vaan lisää ja lisää.
Kunhan saan omiksi tarpeiksi istutettua, alan tyrkyttää tutuille ![]()
Khyl ny ollaan siistinä 

Tatti, mitä sulla on tuolla lattiana? Laatat?
No, ei
Vedenkestävää vaneria, liekö sit vesi- vai filmi-, en tiedä
. Niiden alla vanha puulattia
Tuskinmpa on vedenkestävää, ikävä taas kerran tuottaa sulle pettymys tattirakas
Tai vaikka vaneeri olis kestävää niin tuo lattia ei oo
Joten mun ajatus on, ettei itte vaneerikaan ole veden kestävää. (vedenkestävää vaneria ei jokamiehen oikeudella edes saa((ts. sitä ei rautakaupasta voi ostaa))
Kyllähän vedenkestävää vaneria on olemassa ja sitä saa ostaa ihan kuka tahansa. Kestää hyvin varsinkin kun ei ole suoraan maata vasten.
Mutta liukas tuo varmaan on varsinkin jos lattialle menee vettä, kantsii olla varovainen.
Meillä on puutarhakompostit rakennettu vesivanerista, kun se on vedenkestävää. Useamman vuoden ovat jo kestäneet.
Kyl tuota ns, filmivanerii saa kaupasta. Ei ihan halpaakaa ole. Paksuutta pitää olla, et kestää paljujen/ihmis ym. painon. Tatil on aikahyvin saumaus yhdessä, rakoa ei ole. Saumoihin voi kai laittaa silikonii. Helppo pitää puhtaana. ,Valuukoha tatin kasteluvedet reunojenkautta pois, et oks lattia hiemankalteva, vai reikii levyissä,tms,?
Isot akvaariot rakennetaan juurikin siitä vanerista ja etuala vain sitten laisia:)
Samalla periaatteella on orkideakappini rakenettu.
Meillä kasvariprokkis on edennyt ja 16mm kennolevy katto on pihalla odottamassa h listaa niin saadaan katto paikalle. Eli 6mm levyt otettiin kokonaan pois ja ostettiin tätä uutta levyä tilalle. Päätykolmiot vaativat mietiskelyä… niihin on tulossa automaattiavaajat ikkunoihin ja mies pohdiskelee että kuinka asennetaan jottei ves tule niin helposti sisälle.

Tuli ostettuu tuollainen 9neliön kasvihuoneen ((raato)). Puolet oli laseista hajonnut. Pakanpäällä piti purkaa, melkein atomeiksi. Alumuunuruuvit melkein kaikki menivät poikki, ja peräkärrillä kotia.
Kyllä mielestäni aina kannatta omien taitojen ja jaksamisen tietäen satsata käytettyyn.
En löytänyt sisareni kasvarinraato kuvaa minkälainen kasvari oli jonka hän sai viedä ilmaiseksi, kunhan vaan vie pois. Kovasti siinä on ollut hinkaamista, maalaamista ja asentamista. Rikkinäisiä ikkunoita on ollut myös. Entiset omistajat olivat käyneet katsomassa tänä kesänä kasvaria eivätkä olleet uskoa silmiään tuon ihanuuden nähdessään, että se on heidän kasvarin raatonsa. Tässä puuttuu vielä ikkunat.
Otin tänä kesänä kuvan kasvarista.
Sisä kuvan myös.
Sisustus kirpparikamaa. Olen jo aikaisemminkin laittanut kuvaa tästä systerin onnelasta mutta haitanneeko toisto.
Joo toi tais olla se kasvari, johon kuittasin menneessä,,historiassa, kateekskäy,,,, Metallirunko ym. Jos laseja saa ilmaiseksi/ osaa leikata niitä, ni good,,,, Näkyy tulevan kirjoitusvirheitäkii
nykyään enemmän, kännyl ja tabletilla. Ku paperille ei tarvii kirjotella enää mitään.
Taavi, montako kasvaria sulla on jo?
Tässä skannattuna mustavalkeita kuvia tuosta sisareni saamasta kasvarin raadosta. Pitää todella olla silmää nähdä kunnostettuna ja myös rohkeutta ottaa vastaan tällainen. Toisaalta eihän siinä ole mitään hävittävääkään.

Myskis, Vain, kaksikasvarii, 6 ja toi 9neliön lasikasvareja molemmat. Möin sen kennolevysen 8neliön pois. Koska kennolevyt oli vähäntummuneet, enkä saanut korvaavia kennolevyjä yhdestäpaikkaa,. Ja siinä oli vain yksi kattoluukku/automaatti. Lasi on must,paremmännäköistä,((tää on mun mielipiteeni)) kuin vanhempi harmaantunut/nuhruinen kennolevy.
Mitä kasvatat noissa? Tomaatteja?
Vihdoista viimein tässä se on! Ei sitä edeltänyt kuin 16 vuoden odottelu… Mutta nyt vasta minusta tuntuu sille, että olen kypsynyt tarpeeksi omistaakseni kasvarin. Neliöitä on vajaa 5 ja se riittää ihan hyvin. Kasvari on siis vastaikään saatu kasaan eikä tälle kesälle enää sinne mitään tule kasvamaan. Pöytää, kasvusäkkejä (sellaisia tyhjiä, joihin laitan itse mullat) ja sen sellaista sisustustavaraa syksyn aikaan sitten aleista etsiskelen.
Olen niin onnellinen
Tuon kaariportin alta kuljetaan hiekkakäytävää potagerille ja kunhan kerkiän niin kasvihuoneelle teen samanlaisen hiekkakäytävän.

Hienoa
onnea on omistaa oma kasvihuone
Minä haaveilin kans monta vuotta kasvihuoneesta ja nyt mulla on niitä kaksi kappaletta ja olen onnellinen niistä ![]()