Minä ostelen ja syön ihan surutta valmisruokia jos olen yksinäni kotona. Meinaan opetella pienten ruoka-annosten tekemisen vasta sitten joskus kun niitä saa oikeasti tehdä. Mutta vielä ei kannata desimittaa ostaa ollenkaan, puolen litran mitta on ihan riittävä
Minun mielestäni äklöimpiä ovat kaupan lihapullat…suurin osa kaikke muuta kuin lihaa. Jauhavat mukaan kaikki sianruhot, kärsät jne…(näin sanoi tuttuni joka on joskus ollut niitä tekemässä)
Olen koittanut noudattaa aina sitä omaa sääntöäni lisäaineissa että vältän niitä. Monista tiedetään haittoja enemmän ja vähemmän tulevan. Toisaalta kiistellään siitä ovatko haitat todellisia vai eivät ja kuinka pahoja jne. Ain löytyy puolesta ja vastaan. Olenkin ajatellut asian niin että ihminen ei niitä lisäaineita tarvitse lisäksi ne voivat olla haitallisia joten miksi ihmeessä söisin niitä saati syöttäisin lapsilleni.
Ruokaa voi tehdä ilmankin joten suosin sellaisia tuotteita joissa ei ole käytetty näitä aineita.
Toki se vaatii vaivannäköä ja luen kaikki tuoteselosteet-lapsetkin osaavat jo kyseenlaistaa asioita. Natriumglutamaatit, liivate, asesulfaami-K, Aspartaami jne ovat pannassa.
Hienoa on se että koko ajan lisääntyvä tietoisuus on johtanut siihen että einesruokienkin(luen eineksiin esim. lihaleikkeleet tms. mitä meillä syö mies “jouluna ja juhannuksena”) kohdalla näihin kiinnitetään huomiota. Aiemmin todettin vain että näin on aina tehty ja se on niin helppoa ja edullista. Nyt on tajuttu että monet asiat voi jättää pois/korvata ja tuote paranee.
Natriumglutamaatti on petollinen kun sitä on vaikka missä. Ravintolat/koulut jne suuret keittiöt käyttävät sitä surutta Tosin siihenkin on koko ajan paranusta tulossa.
Alkuperäinen kirjoittaja: Rosmariini&Timjami
Meillä ollaan myös täydellisen eineskielteisiä. Ruoka tehdään itse niin pitkälle kuin se vain on mahdollista. Ja aika pitkälle tässä on pitänyt mennäkin, että saa ruokansa puhtaana. Yksi luomuhieho ja kaksi hirveä on leikelty itse pakkaseen.
Suoraan tuottajalta ostokaan ei pelasta ylimääräiseltä ainekselta. Tuttu perunanviljelijä sanoi, ettei suurin surminkaan söisi samaa perunaa mitä kauppaan toimittaa. On kuulemma EU määrännyt kunnon myrkyt ja lannoitteet peltoon. Oman perheensä potut kasvaa erillisessä pellossa, ja saavat potkunsa navetasta ja huussinpohjasta.
Leipä on vielä semmoinen puolittainen tapaus, väliin leivotaan itse, väliin ostetaan.
Mutta kohta ei uskalla enää tehdä mitään tai syödä mitään, jos liiakis miettii kaikkea, mistä ehkä tulee syöpää, allergiaa jne… Mutta totta kai jos on allerginen, nöitä on vältettävä, ja kaikki ihmiset saavat syödä mitä ikinä haluavat.
Useamman kerran olen napannuta kaupasta leipäpussin mukaani sen kummemmin ajattelematta mitä leivän nimi tarkoittaa. Kyllä on sitten saanut ihmetellä, että mitä kummaa meille syötetään, kun lisäainelista on tavaton, ja varsinaiset aineksetkin ovat sellaisia, ettei oikein tiedä mitä ne mahtavat olla tai mitä ne leivässä tekevät. Sanat luomu ja täysjyvä saavat luulemaan liikoja tuotteesta. Meinasin päivänä eräänä ostaa luomuruokakermaa, mutta älysin sitten tavata purkin kyljestä sen totuuden: kai siinä sitä luomukermaakin oli jonkin verran.
No ei meilläkään nyt ihan fanaattisia olla: varmasti ostan tänään ruuneperintortun, oli sitten kuinka monta lisäainetta tahansa ja sokeria, ja vieraille tarjoiltiin juuri pakastepizzaa. Varsinaisesti allergisia meillä on vain isäntä, eikä sekään lisäaineille. Likka on muuten selvästi yliherkkä satsumille, mutta sanoin sille, että sitten kun katsot, että kyynärtaipeet taas kestää, niin senkus syöt niin monta kuin uskallat. Mutta suuria ongelmia kannattaa välttää, jos se on mahdollista.
Niin, kaikkihan on nykyään täynnä keinotekoisuutta, nytkin syön parhaillani E-koodeja ja juon erilaisia mömmöjä. (Toisin sanoen Pirkan jälkiuunileipää ja appelsiinimehua)
Sitä ihmettelen, että miksi ihmiset joilla ei oikeesti ole esim pahaa allergiaa mahdottomasti “vaaahtoavat” ruokien aineista ym. Allergioiden ja pahojen kanssa on oikeasti “kusessa”! Koko ajan lasten kanssa pelko, että syövät väärää, epipen kynän kanssa kuljetaan ym.
Sitten on vielä ne terveys intoilijat, jotka oikein nostavat itsensä jalustalle, röyhistävät rintaa, kuinka terveellisesti syövät! Seuraavana kun kysyy, mites teidän veriarvot on, niin on liian vahva veri, verenpaine ym!! Pitäis syödä “huonompaa” ruokaa, ei esim paljoa ruisleipää ym!!
Terveysvaikutteiset elintarvikkeethan ovatkin nykyajan uusin huijaus
tämän päivät leivät ovat todella raaka-aineiltaan outoja; glukoosia, rypälesokeria, perunahiutaleita, mallasta jne.
tuoteselosteessa lukee; sis. 70% ruista…mistä määrästä
todella hämäävää!
Niitä mä kyllä vältän. muoks: siis "terveysvaikutteisella" myytäviä elintarvikkeita. Activiat ja becelit summuut jää hyllyyn.
Kibu tuo 70% ruista pitäis kai olla oikeasti koko leivän painosta mutta kuka tietää;)
samaa mieltä, humpuukia ja hirveää tuhlausta!
kemiallisia töhniä pienissä pakkauksissa
vaan eipä ole leivän painosta vaan jauhomäärästä…siis todella vähän kun kaikki ainesosat lasketaan
Mielestäni kaikkein omituisin ruokakeksintö on rasvaton jogurtti. Siinä vasta keinotekoisen makuinen lisäainepommi. Silloin, kun minullekin vakuutettiin, että rasvaa pitää pelätä, päätin, etten sitten syö jogurttia ollenkaan jos sen pitää olla rasvatonta. Nykyään en siis pelkää rasvaa.
Ja jos jossain lukee terveysvaikutteinen, kierrän sen kaukaa.
PirjoA, aika vahva epäilys on tutkimusten perusteella, että tämä ravinnon keinotekoisuus on se ongelmien aiheuttaja. Kaiken tuon keinotekoisuuden välttäminen siis voi estää allergioiden ja muiden syömisrajoitteiden syntyä. Ja kyllähän se totta on, että se mitä polttoaineena käyttää vaikuttaa “moottorin” käyntiin.
Minä oon lähes 40 vuotta tehnyt työkseni ruokaa,(nyt sairaslomalla)enkä tahdo mukana tässä viidakossa pysyä, kun jatkuvasti suositukset ym muuttuu!
Yhtenä vuonna kielletään yhtä toisena toista!
Sitäikin oon miettiny, että kuinka me “pula-ajan” lapset olaan ollenkaan enää hengissä;)Ei ollu ravintolisiä, vitaminoituja maitoja ym
Mutta yrittäkääpäs etsiä kaupasta sitä normaalijogurttia. Eihän siellä ole enää kuin näitä prosenttitöhniä.
Lindahlin partaäijää tai huivipäämummoa!
Meillä kyllä käytetään rasvatonta maustamatonta jugurttia ja rasvatonta luomumaitoa kahvin kanssa. Maustetut sokeri/liivate/lisäainejugurtit ovat taas mielestäni ihan hirveän makuisia.