Aina ei ruokaa ehdi tehdä tai laiskuus iskee ja sitten menen kaupan kautta kotiin. Viimeksi kun oikaisin kävi ohraisesti Jamien herkkubroilerin sijasta uuniin meni marinoidut broiskunjalat. Perunat onneksi toisessa vuoassa kun mokomat olivat kehnoja laadultaan. Sitä makua ei heti pois saanutkaan mätiä kun olivat. Tujua marinadikin kun vasta luun lähellä nappas<ett mitä! Ei tule meille toiste mössön peittämää.
Edellisenä äitienpäivänä ostin pakastekakkua ja yhden marjan kakuksi siinä oli mittava lista E-koodeja. Elin siinä luulossa että pakastetut olisivat aidompia kun säilöntänä pakastus eikä tuoreena kaasussa tai muussa. Se tanskalainen Camilla ? jonka ohjelmia tuli paljon viime keväänä yleltä sanoi niin hienosti leipovansa raaka-aineista eikä tarvikkeista!
Natriumglutamaattia yritän välttää jos ei muuta niin tuotteita jossa sitä on paljon en syö koska maistuu läpi.
Pala kinkkua vakuumissa, piti miehellä maistattaa ett onpa oudonmakuista, olin säästellyt herkkua ja ajattelin sen jotain makua jostain ottaneen tai jotain. Pientä pränttiä ja E-koodeja. Petyin.
Itsehän sitä kaupassa tuotteita ostelee ja kun huonoon törmään en toiste osta mutta ei aina tiirailla ehdi, niin väittävät lisäaineen olevan hyväksi tuotteelle mutta järjellä ajatellen meitä vaan viilataan linssiin kun halvalla tehrään maukasta. Onko muilla aiheesta tai vierestä juttua, tuolla on metri hankea.
Samainen ongelma mullakin. Joskus väsyneenä tekee mieli ostaa jotain valmista, mutta kun tankkaa kaikki E-koodit, niin halu menee siihen. Olen opetellut laittamaa helppoja ruokia. Lihat ja kasvikset pataan muhimaan ja sitten voi huilia sillä aikaa kun ruoka kypsyy.
Joskus sorrun hunajamarinoituihin broiskuihin, mutta hyvin harvoin.
Pienet präntit ottaa kans päähän. Meillä on perheessä kaksi keliaakikkoa,joten on pakko kaikki tuoteselosteet lukea. On uskomatonta mistä kaikesta vehnää löytyykään.
Meillä kanssa vahditaan E621 eli natriumglutamaattia. Pienellä vaivannäöllä ja harjoittelulla oppii tekemään perussafkat ihan ilman minkäänlaisia liemikuutioita ja valmisdippejä.
Viimeisen pari viikkoa elimistö onkin huutanut kaamoksen tappajaksi mahdollisimman paljon hevi -osaston tarpeita, mutta kotimaiset alkaa olla joiltain osin joko vähissa tai turhan tyyriitä tähän aikaan vuodesta. Minä hölmö kun vielä uskon kotimaisten kasvisten puhtauteen...
Siitä vielä, että vaikka jättää tietoisesti E621 ja muut pois, maustehyllylläkin kannattaa olla tarkkana: kaikenlaisia raskasmetalleja niistäkin on löydetty (esim. paprika).
Monissa maustesekoituksissakin on sitä kelevetin arominvahventajaa. Minä en varmaan osaisi laittaa ruokaa kuutioiden ja muitten höysteiden kanssa, eikä ns. ruokakermoillakaan ole meidän peltikaton alle asiaa. Luovuttiin kauan sitten lihaliemikuutioista, kun huomasin, miten pahalle sillä maustettu keitto haisi seuraavana päivänä, kun kannen aukaisi, ihan kuin joku märätös, vihreänkeltainen rasva killumassa päällimmäisenä.
Jäätelökin on aikamoinen e-koodipommi, mutta sen kerran kun sitä ostaa, niin syötävähän se on kaiken uhalla ; )
Onneksi alkaa pikkuhiljaa eri valmistajat luopumaan tuosta E621:stä, sitä siis vältelty täälläkin. Olikos se niin että Kariniemi lopettaa sen käytön broilerituotteissaan ja ainakin Snellmanin leikkeleistä se on poistumassa. Lihat ostan marinoimattomina, en käytä kermakkeita vaan kaikessa mahdollisimman alkuperäisiä tuotteita.
Viherpiiperö, epäillään aiheuttavan syöpää ja tiedän muutaman ihmisen jotka saa siitä ihottumaa.
Mun olotilani on kummasti kohentunut kun jätin valmisruuat ja puolivalmisteet pois. Pussimuusista on nyt tullut mulle kaikkien ongelmien symboli, koska se liittyy kiinteästi siihen aikaan, jolloin mistään ei tahtonut tulla mitään. En tiedä oliko se varsinaisesti syy vai seuraus, vai ehkä molemmat ja aiheutti pahan kierteen. Joka tapauksessa ryhdyin pussimuusikapinaan, eikä ruuanlaitto sitten niin hankalaa edes ollut. Ei ollut kyllä osaamisesta kiiinni, vaan yksinkertaisesti väsymisestä. Väsymys haihtui samana päivänä, kun jätin valkoiset vehnäjauhot, sokerin, pastan, perunan ja riisin kaikkien (=mahdollisimman monien) lisäaineiden lisäksi. Tilalle tuli rasvaa, kasviksia ja eläinkunnan tuotteita, karppiruokaa siis. Koiran ruokapussin vaihdoin myös lisäaineettomaksi, ja jostain kumman syystä alopecia x:n oireet hävisivät koiralta parissa kuukaudessa. Saattoi tietysti johtua jostain muustakin.
Mahdanko nyt muistaa oikein, mutta olikos se juuri natriumglutamaatti, joka saattaa kiihdyttää ruokahalua ja aiheuttaa juuri sen tunteen, että vielä jotain pitäisi saada, vaikkei olekaan enää nälkä, ja josta seuraa makean himo? Mulle tuon tuntemuksen kyllä aiheuttavat ainakin nuo sokerit ja tärkkelykset.
Nämä nyky ajan ruokakeskustelut ja ihmisten syyllistämiset kaikkeen valmiiseen ym tahtoo toisinaan saada liian suuret mittasuhteet! Kaikki on kiellettyä ainakin jostain näkökulmasta! Kaikkeen voi olla allerginen ja kaikki voi tehdä vatsaan kipuja. Olen vierestä seurannut yhden lapsiperheen, lähinnä äidin taisteluja, etsimisiä mikä lapsille sopii! Informaatoa tulee joka puolelta tuutin täydeltä, ihme että jotenkin järjissään ovat!!
Tosi mukavasti alkaa olla kokojyväisiä pastoja ja riisejä tarjolla ja kun ovat jo oppineet vehnäleivänkin leipomoissakin tekemään kokojyväjauhoista niin olla hyvällä tiellä.
Hiukan eikä ihan hiukankaan minua hämää, että kokojyväleiväksi saa sanoa vaikka millaista mössöä, ehkä muissakin viljatuotteissa - siihen pitäisi tulla samat säännöt kuin rasvoihin eli kokojyvä saa lukea vain tuotteessa, joka on kokonaan kokojyvää.
Ihan kiva on joskus reissussa napata valmistakin ruokaa matkaan kaupan hyllystä ettei tartte kuin mikrossa lämmittää tai vaikka kylmänä mussuttaa, jatkuvasti en sellaista ruokaa itse haluaisi syödä enkä niillä lapsiani ruokkia.
Minä se vaan syön ja syötän perheellenikin edelleenkin suomalaista perusruokaa. Meillä on ruokana makaronia, perunoita ja riisiä, on kastikkeita soppaa, laatikoita jne. Lisäksi kokkaan joskus jopa eineksistäkin, mutta vähemmän jo sen takia että tulevat kalliiksi viiden miehen perheessä. Ja uskokaa tai älkää, mutten pode asiasta huonoa omaatuntoa :))
Itse vältän valmisruokia mutta syykin on aika hyvä - mausteallergian takia se on pakko :-/ Tosin maaseudulla kasvaneena puhdas, mahdollisuuksien mukaan itse tuotettu/tehty ruoka on minulle itsestäänselvyys. Kasvatan perunat, porkkanat, pavut, sipulit, valkosipulit ym. itse, keitän itse kasvatetuista ja/tai poimituista marjoista mehut, hillot ja hyytelöt, ja leivon leivät luomujauhoista. Käytän välillä ns. puolivalmisteita missä ei ole yleensä mausteita - säilykkeitä sekä pakasteita.