Valtsun kylmä ja kivinen kaivo, piha ilman sadettajaa (IV)

Isokoskelon poikanen oli nukkumassa hoitopaikan kalliolla, yksin ja kyljellään. Ei mitään merkkiä mitä oli tapahtunut, ehkä ohi kulkeneen veneen aallot paiskoivat kallioon. En haudannut, vein metsään minkin tavoittamattomiin. Joku toinen eläin löytää hänet nälkäänsä. Melkein lauloin muistokseen hyräilin laulua:

Laps olin köyhän, kauniin Karjalan,
nyt vaikka vierahissa vaellan.
Siell äiti tuuditti mun kehtoain
ja laulut Laatokan ma kuulla sain.
Kun tyyni milloin oli pinta veen,
ma kuulin niinkuin soinnut kanteleen.
Kun myrsky sai, löi aallot rantoihin.

9 tykkäystä

Tuo en oo minä. Kheopsin byramidia vissiin pykää. Yksi vene- ja autokuormallinen lähti. Nuo jäävät ensi kevääseen, kun liiteri on tollakin täysi. Moottorisahasta puhuu jo nyt kaksi, kolmaskin tulossa. Polku tää ei johda mihinkään, nyt sen :wood: nään.

Paarlastina kuivat pölkyt toimii, tyhjällä veneellä tulin mökille yksin ja pikkasen moottorin kalarauta nappasi hiekkaan, kun paino on perässä. Vesipöntöt keulaan tullessa, trimmi ei auta.

3 tykkäystä

Perseidejä ei näkynyt, jätkänkynttilöitä poltettiin. Lepakoita näkyi huussipolulla kirkasta järveä vasten. Lämmintä edelleen myös vesi, laskenut 20 cm parissa viikossa.

7 tykkäystä

Paimentytönkeitto on vanhan sienikirjan ohje olemattomille kanttarellisaaliille, herkkua oli. Sienet kasvaa mökin takana räystään alla, kaksi sementtilaattaa on ollut puutikkaiden alla, nää aarteet puskee kivien viereltä.

4 tykkäystä

Kalajuliste v 1962 Metsästys ja Kalastus, metsä-, kala- ja kennelmiesten lehti, pääsi tippumaan seinältä. Nyt on uudelleen kiinnitetty nastoilla ja vetoketjun nauhala. Listat pitää hankkia, lakanoita vaihtaessa ilmavirta hulmuutteli irti.

5 tykkäystä

Purppurapunalatvan siementaimi, nämä hukkuu kun vedenkorkeus normalisoituu. Irtihän näitä ei saa eikä siirrettyä.

4 tykkäystä

Bryssel ei kaupallinen on nimeltään puugrilli, hakupalkalla saatu tulikiveä. Toisen kerran käytössä kuivuuden vuoksi tänä kesänä, 20 v ollut tuossa.

6 tykkäystä

Eilen ajoin kasvimaan niemeen polkuja ja silppusin ruohonleikkurilla järviruokokasoja. Jaravoin järvenpohjaa ja vanhan kuivuneen kasan vedin ahkiolla katteeksi valkosipulipenkkiin.

Nyt kovassa tuulessa kitkin talikolla ahomatarat, kuivasta maasta nouseekin yllättävän hyvin. Jo vuosia olen estänyt sitä leikkaamalla ja kitkemällä ollenkaan niin kaunis kuin se onkaan. Jääkimpussani oli ahomatara, päiväkakkaroits ja kissankelloa.

Ahomatara kitkemisen syy on se, ettei risteydy keltamataran kanssa paimenmataraksi. Molemmat olen tänne itse tuonut. Keltamatara on nykyään niin harvinaistunut, että haluan sen saavan saaresta turvapaikan risteymiltä. Viimein alkaa olla niin iso kasvusto keltamataraa, että voin siemenien keruun lisäksi jakaa ja istuttaa metsään avokallioille, kivikoihin ja rannalle, omalla maalle.

8 tykkäystä

Onko tuo keltamatara tosiaan harvinainen? Meillä on ollut sitä pellonpientareet täynnä. Siis niissä kohdissa, mistä ei ole niitetty.

Olet onnekkaalla :trophy:alueella. Pidä mataroistasi hyvää huolta. Olen sisämaassa tunnin venematkan päässä Kolilta. Vielä 60 luvulla tälläkin saarella lampaat kulkivat laiduntamassa vapaana.

Aiemmin keltamatara on ollut yleinen kuvien ketojen ja pientareiden laji, mutta perinneympäristöjen, ennen muuta niittyjen katoaminen on tehnyt siitä sisämaassa jo harvinaisuuden. Keltamataraa uhkaa myös risteytyminen lähisukuisen paimenmataran (G. album) kanssa.

Keltamatara, Galium verum - Kukkakasvit - LuontoPortti Keltamatara, Galium verum - Kukkakasvit - LuontoPortti

3 tykkäystä

Tuulinen hyvin viileä aamu, sen huomasi jo aamukahvia keitettäessä. Nuoriso kiipesi miehen jaloille eikä hommat etene.

10 tykkäystä

Netissä kiertää kissakuvat " kissat on nestettä" kun ne ahtautuu lasikulhoon. Ei meidän neidillä ihan onnistu, vielä.

8 tykkäystä

Konnakunta ja ihmiskunta tänään sisällä, takassa tuli ja radio soi, ulkona ulvoo tuuli ja aallokko pauhaa.

9 tykkäystä

Tarina pullonhengestä ja kolmesta toiveesta täytyy olla käännösvirhe. Kun taginepadan henki höyryää pöydässä kaikki toiveet ylittyy ja unohtui.

.

10 tykkäystä

Aamuharjaus herätti, kulki eestaas harjan alta kolistelemassa.
Pääsi jo spaosastolle ulos. Toinen konna nukkuu sängyn alla.

7 tykkäystä

Hih,jänniä nuo sinun ”ötökät” :smiling_face:

On ne jänniä, kuin koirat kuunaan. Kyykyttävät isäntäväkeään, ovat vaativaisia ja tuppautuvat kiipeämään syliin. Rescuekonnia molemmat 30 vuotiaita, tyttö ja poika. Muut pitää noita akvaariossa tai terraariossa. Meillä ovat perheenjäseniä ja vähän hemmoteltuja.

2 tykkäystä

Ootte niitten palavelijoita,niinku kissat kyykyttää palavelijoitaan :smiling_face_with_three_hearts:

1 tykkäys

10 tykkäystä

10 tykkäystä