Valkoinen Vandani aloitti kukinnan kahdella vanalla. Nuput kuitenkin kuivuivat ja kukiksi asti ehti toisesta vanasta yksi kukka ja toisesta kolme. Syy on kokonaan minun sillä en ollut kastellut sitä tarpeeksi, vaikka päivät olivat aurinkoisia alkukesästä.
Vieressä on punainen Pat Delight, jonka sain tänä keväänä yhteistilauksessa.
Yhteistilauksessa tullut Vanda robert's delight ''sinivioletti'' availee parhaillaan nuppujaan :) tällä hetkellä on melkein auki jo yksi kukka ja toinen tulee perässä. Alunperin kasvissa oli 6 nuppua joista 3 kuihtui, mutta onneksi 3 nuppua selvisi :D
O & M:lla on edulliset hinnat. Kukintakokoisten valikoima on vain n. viitisen. Poikasia löytyy sitä enemmän. Tähän mennessä, kaksi tilausta, olen ollut tyytyväinen. Kevään yhteistilauksesta sain kaksi huonoa vandaa. Päätin lopettaa yhteistilauksiin osallistumisen.
Missään Suomessa ei ole hyvää vandavalikoimaa. Niitä on satunnaisesti näyttelyissä ja myyntikampanjoissa tsi yksittäiskappaleina.
Kasvipoika, nyt oli tullut ainakin Tampereen Bauhausiin viittä sorttia OK-kuntoisia Vandoja, 30e. Plantagenissa ne on aina 50e, joten baukkarin settejä voi suositella… Oli verkkokuviota valkoisena, pinkkinä ja sinisenä. Sit tummanpunaista ja Gordon Dillon -tyyppistä. Mukaani lähti hyvägeeninen perus sinivanda.
Kuusi vanhaa suurta kukkimatonta perhosorkideaa vein kompostiin jokun aika sitten, joten tilaa tuli uusille kasveille. Sain eilen Shwerteriltä neljä Vandaa: Rhynchocentrum Lilac Blossumx Asc. ampullaseum, Seidenfadenia mitrata x Rhy. coelestis, Vanda Blue Boy, ja Vanda Gordon Dilloin Blue.
Vielä kaksi lisäystä syksyn kukkasatoon. Olin aivan innoissani kun kesällä saksalaiselta tarhalta tilaamani kaksi Vandaa osoittelivat kukinnan aikeita, Vanda merrillii elokuussa ja Vanda furva vähän myöhemmin syyskuussa. Lupaava alku ei kummallakaan tuottanut kumminkaan täyttä tulosta, vain muutama kukka jaksoi kummallakin valmiiksi. Arvelen sen johtuvan - kesästä huolimatta - liian vähästä valosta! Hyvin samanlaisista oloista kotoisin oleva V. tessellata kukki aikoinaan oikein komeasti "paistuttuaan" koko kesän kaapissaan ikkunaa vasten. Merrillii ja furva ovat nyt ikkunasta paljon kauempana, valo riittää siinä hyvin kasvuun mutta ilmeisesti kukinta on eri juttu.
Vanda merrillii
Ja tämä toinen, Vanda furva, on aiheuttanut taksonomisteille päänvaivaa vissiin 1800-luvulta alkaen. Kolme vandaa, furva, lindenii ja uusimpana perplexa ovat esiintynet toisinaan peräjälkeen. Sveitsiläisen Renziana-aikakausjulkaisun Vanda-numeroon vissiin voi ainakin luottaa ja sen kuvissa nämä kolme vaikuttavat ihan toisistaan erottuvilta.
Minulla on saman näköinen vanda kuin Mummelilla. Hankin se kukkivana puoli vuotta sitten ja nyt se kukkii jo uudestaan. Kastelussa pitää vain olla melko ahkerana. Epäterveeksi oletetun vandan omistajan kysymykseen on varmaan jo aika vastannut, mutta minusta näyttää, että lehtihankaan jäänyt vesi olisi aiheuttanut mätänemistä ainakin pintakerrokseen. Juuretkin näyttävät hiukan sammaleisilta, ikään kuin turhan kosteassa olisi ollut.