Vanhaan pihaan muutosta?

Kun muuttaa vanhaan pihaan voi mennä tosiaankin vuosia ennenkuin sen tuntee läpikotaisin, eikä silloinkaan vielä täydellisesti.

Muistan miten minäkin katselin ylimielisenä tätä pihaa kun muutin -90. Minäkin haaveilin isojen puiden kaadosta mutta onneksi - onneksi olen kuitenkin sen verran Idefix etten ryhtynyt tuumasta toimeen. Nykyisin rakastan jokaista isoa puutamme ehdoitta. Ja isoja puita ei tarvitse hoitaa.

Ainoat puut, jotka olemme joutunee kaatamaan oli hyvin vanhoja koivuja, joihin ei enää noussut edes lehtiä joka oksaan. Hautajaistunnelmissa na kaadettiin koska olivat aika lahoja. Ne ovat jo turvallisuusriski.

Isot puut on monenlaisten lintujen koto. Ja kun on lintuja, on hyönteissyöjiä. Ja linnunlaulua ja linnunlapsia.

Isot puut varjostavat (vähentää kastelua) sekä suojaavat tuulelta (vähentää lämmityskustannuksia).

Vanhat omenapuut ovat todella kauniita ympäri vuoden. Katsoppas miten kauniita niiden vähkyräiset oksat ovat. (Oletteko tienneet että Suomessa on maailmanennätys omenalajikkeissa? Muut maat eivät pärjää lähellekkään)

Minä pidän tuosta pihasta aika pitkälle jo tuollaisenaan. Kasvihuoneen paikka on käytännöllinen sillä se saa aurinkoa. Minäkin tekisin sen ympärille potagerin ja kukkapenkkejä.

Suosittelen tämän p-netin otsikoista “uuden perennapenkin perustaminen”, “Potager”, “Polkujen tekeminen” ja “Kasvimaan perustaminen nurmikolle” näin ensi alkuun. Niissä jo saat menemään kaiken vapaa-aikasi ihan helposti ja mikä parasta näillä neuvoilla on hankala saada kulumaan paljon rahaa.

Jos vielä yhden nyrkkisäännön annan puutarhan tuunaukseen: Ajattele että joka nurmikkopalanen on leikattava. Sitten lopputulos on siisti. Eli katso mitä se on puiden ja pensaiden alla - pääseekö uuden perennapenkin ympäri helposti. Sen kun pitää mielessä on puutarhan hoito helpompaa.

Eikös täällä saa kuvia laittaa vaikka kuinka, ei ole toisiakaan kielletty, yllytetään vaan, hyvänen aika! Ainoastaan tuo yksi kuva per viesti, sitähän nyt ei uudet voi tietää (siitä ei ole mainintaa säännöissä, mistä sen voi tietää jos ei ole täällä jotain tiettyä ketjua lukenut, jossa siitä mainitaan. On muuten monella "vanhallakin" niitä kuvia useampia samassa… Sääntöihin voisi kyllä kirjoitella yhtä ja toista "etikettisääntöä" uusille, kun useasti tulee sapiskaa uusille). Kuvien koko on muuten kai ihan sama kuin toisillakin, taitaa olla automaattipienennyksellä tehty.

Miksi uuden kimppuun käydään. Kysyjä on selvästi ensimmäistä kertaa innostunut puutarhasta, ei nyt lannisteta täällä heti. Onneksi on tullut hyviä neuvoja, jotka kannattaa huomioida!

Olen samaa mieltä Poppiuksen kanssa. Ei jatkuva vahtiminen ja uusien säikyttely ole mistään kotoisin.

On ihanan helppo perehtyä toisen ongelmaan, kun kuvat ovat hyvät. Ja saman kaltaisia pihoja on meillä monella ja aina toivottavasti toistemme pihoista opitaan joka päivä jotain uutta.

Sitä paitsi: jos ei niitä kuvia olisi ollut, niin ekassa vastausviestissä olisi sanottu, että "paa kuvia, että saa paremman käsityksen".

Yksi kuva / viesti on "vain" kohteliaisuusjuttu hitaita yhteyksiä kohtaan. Suuret kuvat taas.. Mieluummin minä isoa kuvaa katson kuin pientä tihrustan.

Ja ideoita me kaikki täällä kerjätään ja vakoillaan, eiks vaan?

Pihan suhteen minulla ei ole lisättävää, niin hyviä ideoita on tullut.

Talon ikkunoita jäin ihmettelemään... Talo on tyylipuhdasta 60 -luvun arkkitehtuuria onnistuneimmasta päästä, mutta millä ihmeen ristikkolla ikkunat on raiskattu??? surullinen Toivottavasti on vaan maalarinteipillä tehty ja helposti nykäistävissä pois.

Joillakinko latautuu hitaasti kuvat, jos niitä on useampi samassa nipussa? Minulla ei ainakaan ole siinä ongelmia, vaan saan katsottua kuvat heti kun sivu aukeaa. Onko sillä sitten merkitystä, että onko ne kuvat yhdessä viestissä, vai joka viestissä oma kuvansa? Ei nyt kuulunut tähän, mutta kysyn kuitenkin.

Jos on monta kuvaa yhdessä viestissä ja monta kuvaviestiä samalla sivulla niin tulee hervoton määrä kuvia yhdelle sivulle. Siihen se kuulemma perustuu tuo neuvo olla laittamatta kuin yksi kuva / viesti. Silloin sivulle tulee max. 10 kuvaa.

Nanikka, se eka vastausviesti oli muuten minun…:)) Kaikella ystävyydellä: et nyt sentään viitsisi päättää puolestani, mitä vastaisin tai kommentoisin. Edelleenkin seison sanojeni takana, että tällä tavalla esitettynä tyyliin Tässä Tää Kaikki On, minulle ensimmäisenä ajatuksena tuli mieleeni, että joopa joo! - vai että koko pihasuunnitelmankos haluaakin?

Euffis, anteeksi, mutta en toki minä sitä tarkoittanut, että sinä niin olisit vastannut.

Tarkoitin sitä, että jos siinä ei olisi yhtään kuvaa ollut, niin Joku Muu olisi ekana ehättänyt vastaamaan, että "laitatkos kuvia".

OK! Peace…;))

Todella kiva piha sinulla Tikkis, ja saamillasi hyvillä vinkeillä pääset jo vähän jotain touhuamaankin =)

Puiden kaatamisesta vielä sen verran -vaikka nyt et ollutkaan saha kädessä vielä menossa- että ennen omien kaatamista kannattaa ottaa huomioon että naapurit saattavat yhtäkkiä päättää kaataa omia puitaan, mikä voi vaikuttaa yllättävän paljon oman pihan suunnitelmiin. Meiltä lähti ykskas yllättäen iso, upea lehtikuusi aivan vierestä ja nyt ollaan suojattomia itätuulta vastaan. Lisäksi tielläliikkujilla on nyt paraatinäkymät kaikkeen mitä pihallamme tapahtuu, etenkin suunnittelemaani suojaisaan aamukahvipaikkaan joka ei nyt enää olekaan tippaakaan suojaisa. Varmassa (lue: omassa puussa) vara parempi!

Täyskasvuiset puut on kyllä hienoja, mutta! Itse asun tiiviillä kaupunkialueella, jonka puusto on istutettu 20-luvulla. Näinollen melkein kaikki pihat ovat valtavien, monesti puolikuolleiden puiden varjostamia. Pihat eivät saa aurinkoa tai vettä eikä niissä ole mukava oleilla. Syksyllä roskaa riittää ja pihapöydät ovat aina täynnä linnunkakkaa. Puita saa ja pitää mielestäni harventaa, mutta se pitää tietysti tehdä ajatuksella ja pitkäjänteisyydellä. Esim. Tapiolan ‘puutarhakaupunki’ ei kuulemma ole enää lainkaan sennäköinen, kuin pitäisi, koska puusto on päästetty rehevöitymään ja pimentämään aluetta liikaa.

En tiedä, miksi tällä palstalla yhtäkkiä vähän niinkuin kiukutellaan ja komennellaan, minusta ainakin Tikkiksen kuvat ja kysymykset olivat mielenkiintoisia ja netiketin mukaisia.

Kugeldistelin kommentti on tärkeä. Kyllä vanhalla pihalla pitää silloin tällöin katsoa pihaa uusin silmin. Minä olen itse istuttanut liikaa vaahteroita, aikoinaan luulin, että harvennan niitä joskus sitten. Ja pah, en minä ole niitä harventanut ja olen pimentänyt kriikunan kasvupaikan aivan hämäräksi, tuomet eivät pääse oikeuksiina ja kaikki ovat liian lähellä toisiaan. (olen myös kyllästynyt vaahteran lehtiin pitkin pihaa joka tuulenpuuskalla kasvukauden ulkopuolella)

Ratkaisevan päätöksen tekeminen on kyllä vaikeaa, koska pelottaa kamalasti, että tekeekin ison virheen ja katuu puiden vähentämistä.

Haluaisin vielä muistuttaa, että jos ei itse halua neuvoa uutta kyselijää ja palstailijaa, niin silloin aiheen voi ohittaa ja antaa sellaisten neuvoa jotka siihen ovat halukkaita. Ketään ei kuitenkaan täällä ilmeisesti velvoiteta siihen!:slight_smile:

Amenplottis!

Jazz on niinsanotusti justiisa naulankannassa.

Tuokin on totta Kugeldistel, tilanteen mukaanhan sitä pitäisi toimia. Meillä valitettavasti oli ennestäänkin liian vähän puustoa alueella.

Lisäyksenä vielä edellämainitsemaani puutilanteeseen: Asun kaupungin vuokratontilla, joten puut ovat virallisesti kaupungin omaisuutta ja meillä maavuokralaisilla on velvollisuus huolehtia niistä. Tämä aiheuttaa kinkkisen tilanteen, kun periatteessa puita ei saisi kaataa eikä kai edes karsia ilman kaupungin lupaa mutta toisaalta taas hoitamatta jättäminenkin on väärin. Puutarhaosasto ei halua/viitsi ottaa kanta tällaisiin ‘pikkuasioihin’, joten välillä tuntuu siltä, että teitpä niin tai näin, aina menee väärin!

Varmaan valokuvat auttavat paljon kaupunkia nopeahkosti tarkistamaan puukantaansa. Yleensähän kaatolupa vaatii vielä paikalla käyntiäkin, joten yhteistyö naapuruston kanssa voisi olla poikaa tässäkin asiassa. Siis useamman talon yhteishakemuksia, jotta samalla varmistuu yleisvehmauden säilyminen.

Olen Kugeldistelin kanssa samoilla linjoilla: kun asutaan tiiviisti ja pihat eivät kuitenkaan ole mitään järin suuria niin muutaman vanhan puun kaataminen antaa kummasti uutta puhtia ja valoa pihalle. Mutta toki kannattaa ensin asua se vuosi ennen kuin tekee päätöksen, mitkä puut lähtee.

Luvanhaku oli oma prosessinsa, mutta mielestäni se toimi meidän kaupungissamme ihan kiitettävästi.

Meillä ei naapureilta kyselty ja kun soitin metsäosastolle, joka täällä luvista vastaa, sain tiedusteluuni todella töykeää kohtelua “Jaa naapurinko se pitäis huolehtia että teidän pihalla on suoja”. Luvat kuulemma myönnetään puhelimitse kun ei ole aikaa käydä paikan päällä katsomassa. Niin, ja alueen esteettisyys ja vehmaus eivät täällä ole peruste puiden säilyttämiselle. En ole sitä mieltä että pihojen täytyy olla puita pullollaan, mutta meillä on täällä niitä todellakin liian vähän, esimerkiksi meidän tontilla (900 neliötä) on vain yksi iso koivu ja yksi pieni.