Vanhaan pihaan muutosta?

Meillä on tällainen -64 vuonna rakennettu talo pihoineen. Tontin koko on 1300 neliötä ja puita ja pensaita on paljon. Osa kasveista näyttää olevan jo eläkkeellä.

en ole ollut mikään viherpeukalo, mutta kyllä tämä kevät on saanut minut innostumaan pihan suomista mahdollisuuksista.

Kaipailen vain konkareitten neuvoja puiden ja pensaiden suhteen, että mitä kannattais kaataa ja mitä jättää. Täällä on vaikka mitä erilaisia puita ja muutama on jo kaadettukkin.

Jonkinlaista selkeyttä kaipailisin pihaan ja terassi/grillikatosta.

Otin muutaman kuvan, jos niistä mitään apua on :)

Tässä sisään tulo...vasemmalla aika räähkänän oloinen pensas aita. Oikealla puolen tähän aikaan ihan kiva aidan pätkä, loppukesästä ei kovinkaan näyttävä tai siisti. Pitäisikö vaihtaa?

Tien päässä olevat pensaat ovat näkösuoja, mutta pitäisikö pihan perälle olla selkeämpi näkymä?

Pensasaita meni kumoon, kun sähköjen vuoksi jouduimme kaivamaan siihen ojan. Nyt maa on "mullitettu" ja siemennetty. Aiemmin siinä ei nurmikaan kasvanut, Ihan savimaata koko tontti.

Näkösuoja tieltä olisi kiva, mutta myöskään ilta aurinkoakaan en haluaisi peittää. Mikä siis neuvoksi?

Tästä on otettu pari mäntyä ja pensasta pois, joten tähänkin on laitettu uusi nurmi kasvamaan

Voi voi noita kuusia...toisaalta ne on ihanat, mutta ollaan ajateltu niiden tai ainakin toisen kaatamista. Ehkei sentään...hitsi ku ei ole minkäänlaista mielikuvaa miten tätä pihaa alkais muokkaamaan vai tekeekö sille yhtään mitään

Nurmikkoon jäi viimekesältä uima-altaan kuva :( . Kasvihuonekkin töröttää keskellä pihaa, no sen paikaahan ehkä voi siirtää.

Kasvihuoneen takana marjapensaita. musta,punaviinimarjoja ja karviaisia.

Takapihalla on vain noita omenapuita ja kolme jotain muuta puuta. Sammalta oli ennen multausta kiitettävästi...toivottavasti ei enää.

Tähän talon viereen on tulossa ISO kukkapenkki, joka on vielä reunustamatta. Koko suunnitelmakin on vielä osin avoin.

Autotalliin menevällä reunustalla tuo joku kuolleen näköinen pensas. Syksyllä siin tais olla keltaisia kukkasia. Vähän niitäkin. Pitäisikö uusia?

Sen takana vuorimänty, saanee olla. Laittaisko seuraksi jonkun tuijan?

Vielä lopuksi pohjakuva kaikesta:

Tässä nyt on ihmettelemistä, mutta toivottavasti jollakin on jonkinlaista mielipidettä pihasta.

Tässähän edetään sen mukaa mitä kukkaron nyörit antavat myöden. Pihan laatoitus on haaveena joskus hamassa tulevaisuudessa.

Tähän olen alustavasti laittanut sen pation paikan.

Onhan tuo toisaalta jo ihan valmis piha. Toisaalta, moniakin juttuja siellä voisi tehdä.

Mutta, anteeksi!!! Miksiköhän minua “tökkii” tämä kysymyksen asettelu kaikkine kuvineen, kaaviopiirroksineen. Jotenkin minun, tänään kenties ilkeään, mieleeni nousi kysymys: Ai, että me tehtäisiin täydellinen, muutaman donan arvoinen pihasuunnittelu tässä ihan vain “aikamme kuluksi”, ilmatteeksi? No, jokaisen oma asiahan se on, mihin paneutuu ja miten…

Eihän kyseessä ole koko pihan suunnittelu. Ideoita vaan kaipailen. Kun minulla itselläni ei ole todellakaan mitään näkemystä asioista.

Mutta olen pahoillani, jos olen erehtynyt paikasta ja tyylini on huono. Luettuani noita muitten ilmoituksia, olivat saaneet kivaa kommenttia.

Jos olis mun piha, niin minä ekana katsoisin, että mitkä puut/pensaat ovat liian isoja tai kuviteltujen kävelyväylien tiellä. En vaihtaisi aitakasveja, ja pitäisin muutenkin tiellepäin melko tiheät aidat. Tuokin valkoinen angervo on ihan hyvännäköinen koko kesän, kunhan sitä vaan hoitaa.

Oleskelupaikan minä omalla pihallani laittaisin sinne marjapuskien ja puiden taakse vähän enemmän piiloon tulijoilta. Tuossa kohdassa se on mun mielestäni ihan "liikaa" näkyvillä.

Tuohon oleskelupaikan tilalle taas tekisin oikein reilun kokoisen kukkamaan, jossa aina jokin kasvi kukkii ja loistaa. Sen näkisi sitten aina tullessaan kotiin, istuessaan siellä oleskelupaikalla ja terassilla.

Lisäksi katselisin ikkunoita ulos ja miettisin, mitä haluan sisältä nähdä.

Tikkis, älä murehdi. Ihan hyvä viesti se on.

Minustakin viestisi oli hyvä, eikös täällä nimenomaan ole tarkoituksena kysellä ja keskustella asioista. Tosi ihana piha ja talo teillä minun mielestä. Oma kokemukseni on, että kannattaa aivan rauhassa tutustua pihaan ennen kuin tekee isompia muutoksia. Ainakaan puita en lähtis kaatelemaan itse ihan heti, ettei sitten jälkikäteen harmita.

Kiitos kuvalisäyksistäsi, katselin jo eilen piirrostasi ja kaipailin vähän kuvia, jotta hahmottaa tilanteen.

Ensimmäisenä ottaisin kaikki puut talon ja tien välistä pois. Iso mänty on vähän turhan lähelläkin taloa. Talosi näyttää olevan perinteisellä rintamamiestaloalueella, joten pensasaita on must-juttu. Se mitä kasvia/kasveja pensasaita tulee olemaan pitää sinun itse funtsia.

Autotallin kupeessa näytti olevan ainakin palanen muuria, muurin päälle tekisin alueen kivistä, kivikkokasveista ja ikivihreistä toivottamaan vieraat sisälle.

Terassin paikasta en ole aivan varma, jos itse tekisin terassia laittaisin sen takapihan puolelle, jossa edellisenä kesänä on ollut uima-allas. Mistä se ilta-aurinko paistelee? Suunnitettelemasi terassin paikalle siirtäisin kasvihuoneen, viinimarjapensaat ja tekisin muutaman pottager-laatikon.

Mutta tosiaankaan ehdotuksini ei voi ottaa täydellä vakavuudella, koska ilmansuunnat ja pihan käyttötarkoitukset on hakusalla. Itsellenäni meni ensimmäiset 6 vuotta yhden kukkapenkin tekemiseen :smiley:

Kannattaa tutustua tähän ketjuun. Siinä on paljon vinkkejä aloittavalle puutarhurille.

Samaa mieltä, älkää kaatako puita ennen kuin olette vaikka vuoden katselleet pihaa. Niitä kun ei saa ihan heti takaisin… muutenkin kannattaa tutustua uuteen pihaan kunnolla ennen kuin alkaa kovasti muutoksia tekemään.

Puun kaataa minuutissa, mutta uuden kasvattamiseen menee ainakin 10 vuotta!!! Ei kannata kaataa pois puita ennenkuin olet ihan varma että haluat kaataa! Ja silloinkin kannattaisi kaataa yksi/muutama kerrallaan, ettei kaduta jälkeenpäin. Asun itse uudehkossa talossa jonka pihalta oli kaadettu kaikki puut rakennusvaiheessa pois. Piha on todella lattea, puita on nyt istutettu, mutta niiden kasvamisessa menee kauan.

Pari kysymystä olisin tehnyt: millä paikkakunnalla asut (tai siis kasvuvyöhyke, löytyy netistä googlettamalla jos et tiedä vyöhykettä)?

Mitä maalajia pihallanne on - kun kaivaa parin lapionpiston syvyyteen, tuleeko vastaan hiekkaa, savea, kalliota vai mitä? Tämä vaikuttaa kasvien viihtyvyyteen.

Ja kuinka kauan olette talossa asuneet? Yleensä neuvotaan että ennen yhdenkään puun kaatoa kannattaisi asua 1-2 kesää jotta näkee mitä kannattaa kaataa ja mistä.

Pihasi on ihanan valmiin näköinen, mukavampaa se on noin kuin aloittaa tällaisesta ‘nurmikkopannukakusta’ kuten meillä.

Ja Euffis, taidat tosiaan olla ilkeällä päällä :wink:

Pensaista kannattaa ensin selvittää niiden nimet. Se valkoinen, keväällä kukkiva on todennäköisesti norjanangervo. Pensaiden nimien perusteella selviää miten pensaita uudistetaan: voiko pensaan leikata kokonaan alas (10 senttiä maanpinnan päältä poikki), vai poistetaanko siitä vain vanhimpia ja huonoimpia oksia (tällöin poistettavat oksat leikataan maata myöten). Samoin selviää leikkuuaika, leikataanko mieluiten kevättalvella vai voiko leikata kesälläkin.

Pihan valoisuutta kannattaa seurata yhden kesän ajan. Alkukesästä aurinko paistaa eri tavalla ja eri kohtiin kuin loppukesästä. Näin saat selville mitkä paikat pihassasi ovat varjoisia, mitkä ovat puolivarjoisia, mitkä ovat aurinkoisia tai peräti paahteisia. Erilaiset kasvit (kukat, pensaat, puut) viihtyvät erilaisissa valo-olosuhteissa. Esimerkiksi vuorimänty menee auringossa ja kuivassakin paikassa, mutta tuija tykkää puolivarjosta ja tuoreesta maasta. Tuija menee kyllä kuulema auringossakin jos maa on tuore (paksu kerros multaa).

Kiitos hyvistä vastauksista! Totta on, että oleskelupaikkaan on tällä hetkellä suora näköyhteys tieltä, mutta se on aurinkoisin paikka. Siihen paistaa koko päivän. Entisen uima-altaan paikan varjostaa ne kuuset heti aamuauringon siirryttyä sinne etupihalle.

jonkinlaista pengerrettyä kivijuttua olen miettinyt jo siihen autotallin kupeeseen, koska sellainen on aina siistin näköinen.

Ehkä angervoa myös sinne toiselle puolen aidaksi.

Näillä asioillahan ei ole kiire, kun on koko loppuelämä aikaa. Ihaninta on ollut nauttia vaan omasta pihasta ja tilasta kerrostalo asumisen jälkeen.

Mitään en haluaisi kuitenkaan tuhota turhan takia. Onhan se entinen Anttilan muori laittanut kaiken rakkaudella.

Voiko kasvit olla liian vanhoja? Niistäkin kai tulee väsyneitä ja kurpsahtaneita :slight_smile:

Onko nuo kuusesi ihan normaaleja kuusia vai hopeakuusia? Kaunis piha on noinkin, mutta yleensähän jokainen kuitenkin lyö niinsanotusti oman leimansa pihaan. Säästä kaikki se mitä haluat ja jos joku kovasti näyttää silmään huonolta niin muuta se. Itselläni on ihan sama ongelma kuin sinullakin, ensimmäinen kevät tällä valmiilla pihalla, enkä tiedä oikein mitä kaikkien vanhojen puiden ja istutusten kanssa tekisin. Tähän asti olen vain siistinyt vanhoja istutuksia ja ryteikköjä, pian alan kuitenkin tekemään jotakin uuttakin, jotain omanlaistani. Tämän kesän aion pitkälti tutkailla tämän pihan tilannetta, juuri niitä valoja ja varjoja joista joku puhuikin aiemmin ja sitä että mitkä puut menevät ensi keväänä kaatoon ja mitkä taas ehdottomasti jäävät iloksemme.

Tikkiksen pihaan ei tarvita mitään muuta kuin ehkä nyt aluksi vähän kulkureittien reunojen siistimistä, sen rikkoontuneen pensasaidan kohdan paikkaamisen samasta aidasta etsityllä angervon alulla tai varmaan kaksi-kolme tarvitaan.

Pensashanhikeiksi oletan mainitsemasi keltakukkaiset pensaat. Niissä ei ole vikaa, vaan ne tulevat myöhemmin lehteen, kuin jotkut muut pensaat. Kukkivat vastaavasti hyvin pitkään, kun pääsevät vauhtiin.

Kasvihuoneen ympärystään vaihtoehtoja voit käydä katselemassa täältä puutarha.netin otsikoiden sokkeloista ja ne kuuset voisit varmaan aluskasvillisuudella sitoa ryhmäksi.

Tikkis, luin jostain suurena viisautena pitämäni kysymyksen: “Milloin on paras aika istuttaa puu? Vastaus: Kaksikymmentävuotta sitten. Mikä on toiseksi paras aika istuttaa puu? Vastaus: Nyt.” Älä kaada yhtään puuta ennen kuin olet katsellut ja kuunnellut niitä.

Tikkis, ensinnä - se kuolleen näköinen pensas on varmaan pensashanhikki, koska siinä oli syksyllä keltaiset kukat. Siihen tulee keväällä myöhään lehdet ihan luonnostaan, mutta toisaalta se sitten kukkii syksyllä, kun taas muut pensaat yleensä aikaisemmin. Ainoana pensaana siis ei välttämättä hyvä, mutta tuollaisessa valmiissa pihassa puoltaa sekin paikkaansa.

Kasvihuone on juuri ihana siinä missä on. Katselepas täällä vähän kasvihuonekeskusteluja vinkiksi - saat siitä vielä pihasi helmen kun somistat kukkasin ympäristön:) Jollet kasvata tomaatteja voit tehdä siitä huvimajan.

Suosittelen siis kuten monet muutkin - älä kaada puita, äläkä hävitä pensaita vielä. Katsele kesä, uusi pensasaitaa ränsistyneeltä osaltaan, lainaa puutarhakirjoja ja katsele kuvia netistä - puutarhanetissäkin vaikka kuinka. Niistä saat vinkkejä ja visiot siitä mitä haluat vahvistuvat. Siinä vaiheessa usein niitä puita kuitenkin alkaa kaivata ja pensaita tausta- ja suojakasveiksi.

Tikkis, kannattaa varmaan ihan rauhassa ensin katsella ja kuulostella pihaa joka kantilta ja kartoittaa mm. kaikki kasvit mitä pihalta löytyy. Kasveja pystyy vaikka sitten lisäämään itse jos haluaa niitä enemmän. Me ollaan asuttu omassa mökissämme nyt yli 5v tässä ja vieläkin löytyy pihasta “uusia” kasveja. Puiden kaatoa pitää harkita, koska niitä ei ihan heti saa sitten takaisin. Ihan hyvä ajatus laittaa tuo pohjapiirros ja tosiaan miettiä minkälaisen pihan juuri te haluatte.

Kaikki muu, mitä mieleeni tuli, onkin jo sanottu, paitsi, että kai aiot ottaa tuon pienenkin nurmikaitaleen ISON kukkapenkin edestä pois? Sitten penkki kasveineen on huomioitava lumiaikaan, ettei tule pyyhkäistyksi seinustalle!

Inkin kanssa olemme pitkälti nähneet samat kohdat :}

Juu…ihania ideoita ja kyllä, aion pitää niin paljon puita pystyssä kuin vain suinkin. Onhan todellakin kodikkaampi piha kun on puita. Edellyttää tietysti hoitamista. Kävin juuri lenkillä naapureiden pihoja vaklaamassa ja monenlaista oli. Harmittavan moni ei pihastaan juuri piittaa.

Nyt meen nukkumaan ja jätän näitä ajatuksia muhimaan tuonne pääkoppaan. :slight_smile:

Onhan tossa jo monta hyvää kommenttia. Tuon ulkopaikan paikka tietty riiippuu siitä minkälaisessa auringossa haluaa istuskella. Ja mitä siellä aikoo tehdä!
- Paistatella auringossa?
- Viettää ansaittu kahvihetki vieraiden kanssa/itsekseen/lehden kanssa?
- Aamukahvi vai illallispaikka?
- Katoksella vai ilman?
- Onko istuintyynyjä, joita haluaa suojata katoksella tai jotain laatikkoa mihin ne voi laittaa sateelta suojaan?
- Kuinka kauas talosta jaksaa raahata kaikki tarjoiltavat ruuat ja astiat?
- Miten sujuvasti keittiöstä pääsee sinne?

Joskus on parempi että on useampi oleskelupaikka. Esim yksi aamuauringossa ja toinen ilta/lounas-aktiviteetteja varten. Pohjolan suvessa on myös usein mukavaa että on vähän tuulensuojaa oleskelutilan ympärillä.

Jos säilytät kasvihuoneen siinä keskellä niin sitähän voisi vähän "maisemoida" eri kasveilla ettei niin nökötä siinä yksikseen kaiken keskellä. Siis en tarkota että piilottaa muiden kasvien taakse, mut ehkä jotain puolikorkeaa siihen vois istuttaa. Siis jotain joka kiinnittää osan huomiosta.

Mut sit tietty tääkin on makuasia eli sun täytyy itse päättää mitä kaikista ideoita haluat toteuttaa. :-)
Musta Sandin kommentti reunojen siistimisestä toisi sitä sun kaipaamaa ryhtiä pihaan.

Sinä Tikkis, olet jo saanut hurjan paljon hyviä neuvoja pihan kohentamiseen. Lue ne kaikki ja yritä sisäistää, hiljaa ajan kanssa. Talonne on todella tyylikäs kuuskytlukulainen. Koita säilyttää ympäristö sen arvoisena. Kaivo kattoineen ja valkoiset muovituolit eivät oikein istu silmään. Sinuna yrittäisin välttää myös turhan rehevää cottage garden-tyyliä, joka täällä pentissäkin rehottaa riehakkaana. Pihastanne löytyy linjakas kokonaisuus puita ja pensaita, mutta perennat ja maanpeittokasvit puuttuvat tyystin. Niitä valitessa kannattaisi pitäytyä väreiltään hillityimpiin.

Minä peesaan Euffista siinä mielessä, että ei kai noin monta kuvaa oteta ja lisätä vain ideoiden hakua varten. Nyt täytyy valaista kysyjää sen verran että toiveena on että laitettaisiin vain kuva per viesti. Tuollaiset mammuttikuvastot tukkii monen koneen vähemmälläkin, meitä kun on täällä isoilla ja pienillä, uusilla ja vanhoilla, nopeilla ja hitailla (jopa puhelinlinjoilla) yhteyksillä. Aina ei ole myös ihan pakko laittaa noin suuria kuvia. Mehän ollaan täällä harrastuspohjalla ja vastaukset on myös harratustasoa. Neuvoisin muös odottelemaan pari vuotta ennen kuin revit yhtään puuta tai kukkaa paikoiltaan ja sen jälkeen käydä kuvat läpi vähän pienemmissä erissä.

Olen Euffiksen kanssa samaa mieltä että jos noin suurisuuntaista apua kaivataan olisi viisaampaa kääntyä ihan ammattilaisfirmojen puoleen, niiltä saa kohtuuhintaisia suunnitelmia mutta silloinkin kannattaa miettiä että mitä siltä pihaltaan haluaa, kaunista katseltavaa ikkunasta, lasten kanssa toimivaa leikkipaikkaa, omaa rauhaa naapureilta, hyvää piilopaikkaa auringonpalvontaan, näyttävyyttä kaveripiirin grillijuhliin, seuraavan talven juurekset …? Toinen asia on se että oletko kovin innokas tekemään jokaisen ehdotuksen mukaan, ja käytätkö vierasta väkeä. Ihan kokemuksesta voin sanoa että puolisot ei aina ole mielellään mukana siinä leikissa jossa kasvit, kiveykset ja vesiaiheet siirretään moneen kertaan kesän aikana.