Pari päivää olen jo vanhan Pentin puolella selaillut keskusteluja ja katsellut kuvia, ja kun en täällä uudella puolella löytänyt vanhaan pihaan liittyvää otsikkoa niin päätin luoda sen itse. Siirtäkää toki toiseen paikkaan jos tällainen on jo olemassa...
Toivoisin tähän ideoita ja kokemuksia villiintyneen pihan kesyttämisestä...
Muutimme syksyllä uuteen kotiin, vanhaan taloon jonka piha on ollut viime kesän tyystin hoitamatta ja sitä ennenkään ei ole varmaan aikoihin muuta tehty kuin joskus leikattu nurmikkoa. Tai siis tuota vihreää aluetta missä kasvaa valtoimenaan nokkosta ja muuta tavallista rikkaa. Vähitellen on alkanut poltella pihan suunnittelu ja tällä kertaa ajattelin pysyä kumppareissani vähän paremmin enkä heti ala joka puolelle hehtaari-istutuksia tekemään. ( Onneksi en pystyisikään, sillä talossa on ensi kesäksi niin paljon hommaa sekä sisä- että ulkopuolella ettei etupihaan vielä voikaan koskea).
Annoin kuitenkin itselleni luvan yhden kukkapenkin tekoon, ja se tulee tuonne pihan perälle vanhan saunan viereen. Kas tässä kuva paikasta, istutukset tulisivat tuonne vanhan saunan vasemmalle puolelle:
Minulta on turha kysyä neuvoa suunitteluun, kun vaan rohmuan kaikkea kaunista ja sitten rupean miettimään, mihinköhän saisin ne mahtumaan. Mutta tuossa saunan nurkalla näin sieluni silmin salkoruusuja ja ritarinkannuksia jonkun matalamman (joku kurjenpolvi?) kanssa. Salkoruusut seisoivat oven vieressä (vaaleanpunaiset kerratut), ja nurkan takana oli ritarinkannuksia (sinisiä).
Tässä on nyt ihan kartta että päästään asiaan. (Kuva on otettu suunnilleen tuosta missä on punainen pilkku)
Eli penkki on tuo vihreällä piirretty alue, pituutta noin kuusi metriä (patikkamittaus suoritettu eilen muksujen kanssa). Istutusten taakse tulisi punamullattu lauta-aita syystä että tuolla mäntyä, leppää ja koivua sisältävän pöheikön takana on sitten melko vilkasliikenteinen maantie.
Kuvassa ylävasemmalla näkyy vanhan navetan kulmaa ja oikealla sitten itse talo. Nuo puut penkin pihan puolella ovat muistaakseni tuomia ja niiden juurella on jotain erittäin villiintynyttä pensasta- olisiko ehkä angervoa. Vaikea tunnistaa näin talvella kun ei silloin syksyllä ehtinyt sen kummemmin pihaa tutkia. Pöheikön ajattelin jättää aloilleen näkösuojaksi.

Talomme on hiekkaharjulla V-vyöhykkeellä, eli maapohja on minulle uusi tuttavuus - entistä pihaa väänsin semmoiseen Etelä-Suomen savimaahan... Nyt onkin enemmän miettimistä mitä tähän kasvattaa. Pitäisi olla kuivuutta kestävää ja varjossa viihtyyvää. Haluaisin myös tietysti mahdollisimman rehevää ja monimuotoista enkä liian säntillistä. Penkistä tulee kohopenkki, koska muuten tuskin mitään rehevää näkymää saisi aikaiseksi tuohon isojen puiden alle.
Että miltä kuulostaisi vaikkapa kellokukat, malva, arovuokko, kurjenpolvet? Entäs kotkansiipi, poimulehti ja iisoppi?
Anita, minulla on ihan sama paha(?) tapa ja oletan että tässäkin mopo karkaa käsistä heti kun siihen tilaisuus tulee... mutta voinhan näin alkuun kuvitella että pystyn järkevästi suunnittelemaan enkä hankin yhtään sopimatonta kasvia. No niin varmaan! 
Kyllä tuohon oven pieleenkin tosiaan kukkia tarvitaan ja salkoruusuja ei minulla ole ikinä edes vielä ollut...
Malva ja kellokukat sopivat mielestäni tosi hyvin tuollaiseen perinnemaisemaan, mikäli niille riittää siellä valoa. Kurjenpolviahan ehdotinkin jo, eli
. Arovuokko antaa valoa varjoiseen paikkaan. Vihreillä saat sinne hyvin rehevyyttä. Voisikohan listaasi lisätä vielä särkyneensydämen?
. Olipa lohduttava kuulla, että muutkin "suunnittelevat" yhtä järkevästi kuin minä. Mielestäni ne salkoruusut aivan huutavat pääsyä siihen saunan nurkalle.
Tuli vaan mieleen jos paikka on varjoinen niin iisoppi eikös ole auringosta tykkääviä.
Lehtosinilatva(sininen tai valkoinen), kuunliljat,pikkusydän, nauhukset, pikkutyöyhtäangervo siinäpä ehdotuksia edellisten lisäksi, jotka nekin muuten mainioita paitsi se iisoppi, hmm aloin miettimään miten Kotkansiipi…jos ei ole kauhean kuiva paikka kuitenkaan.
Entäs, jos tilaa on, kunnon ruusupöheikkö? Juhannusruusua,koiranruusua, punalehtiruusua…
Minäkin laittaisin ruusuja tuohon paikkaan,ainakin juhannusruusun vaikka saunan lähelle? Tietenkin poimulehti on hyvä valinta ja joku kivikkoalvejuuri vai mikä se kuivanpaikan kasvi on? Särkynyt sydän kait sopii aina jos ei paadetta ole liiaksi. Sipulikukkia sitten syksyllä ja muuta mukavaa. Siitä se lähtee,muuten ihana saunavanhus!
Rohtoraunioyrttikin on minusta mukava perinneperenna perinnemaisemaan.
Mulla on samanlainen "suunnittelumenetelmä" kuin anitalla: ensin haalitaan kaikkee kivaa ja sitten ihmetellään mihin ne mahtuvat
Näyttäis sopivalta paikalta Syyshortessialle ja Alppiruusulle, molemmat käy happamaan maahan. Alapuolelle vaikka verikurjenpolvea ja valkosta pikkusydäntä. Myös sekä valkonen että punanen särkynyt sydän käy ja Töyhtöangervotkin menestyy.
Ennenkuin aloitat kukkapenkkkien teon niin nykäise tuo koivu tuosta saunan kulmalta pois ennenkuin se vaurioittaa perustuksia. Se on auttamatta liian lähellä ja koivulla on tosi vahvat juuret.
Muutoin sinulla on ihana piha laitettavaksi siihen saa vaikka mitä ruusutarhaa.
Tässä vaiheessa kun ei vielä pääse lapioon käsiksi haepa kirjastosta (tai kirjakaupan alesta, minua onnisti) kirja Luonnonmukainen Puutarha, Pentti Alanko ja Pirkko Kahila. Keitä kuppi teetä tai kahvia ja nauti kuvista.
Tähän sinun pihaasi kävisi selvasti luonnonmukaiset alueet, keto, niitty tai metsäpuutarha kosteuden ja maaperän mukaan. Missään muussa kirjassa ei ole niin hyvää listaa maatiasperennoista, värit, kasvuvaatimukset ja lisäysohjeita myös pensaille.
Jos aiheesta innostut laita minulle privaattiviestiä, jemmastani löytyy nopeakasvuisten vanhaa suomalaista kantaa olevien perinnekasvien siemeniä (ruma nimi? maatiasiperenna) joilla pääset alkuun. Johonkin ketjukirjeeseen osallistumalla voit laajentaa valikoimaa.
Harrastan kesämökillä metsäpuutarhan ja perennaniityn hoitoa, kirja vahvisti toisenlaista tapaa nauttia kukista. Petuniat ja kirkkaat samettiruusut voi hyvällä omallatunnolla jättää pois rasittamasta kukkaroa.
Kiitoksia ideoista, kovasti menevät samaan suuntaan kuin omani
Pensaita en halua tuonne laittaa, koska paikan toisella reunalla on jotain pusikkoa niin paljon. Tuossa kuvassahan ei näy se varsinainen penkin paikka, se tulee aidan kanssa muodostamaan mukavan pesän tuonne saunan päädyn taakse. Talon edustalle istutan kyllä niitä ihanaisia pensasruusuja jahka on ulkovuoraus saatu vaihdettua. Niiden paikat jo malliksi tallattiin lumeen lasten kanssa... Tässä kuvassa tuhersin äkkiä malliksi penkin paikan. Matkaa tuomelta penkin reunaan on ehkä viisi metriä.<<z

Alppiruusua en uskalla laittaa koska kohopenkistä en kovin syvämultaista tee ja alle laitan juurimaton. En myöskään aio hirveästi johtovedellä kastella joten muutkin kosteamman paikan kasvit ovat poislaskettuja...
Tuo Luonnonmukainen puutarha on minun suosikki puutarhakirjani, ja löytyy ihan omasta hyllystäkin. Haluankin tästä pihasta semmoisen puolivillin, mielestäni paikan luonne menisi pilalle jos alkaisin liian huoliteltua tekemään.
Jos jollakin on kuvia ja kokemuksia omasta vanhasta pihasta niin laittakaa ihmeessä tänne ihasteltavaksi 
Ai niin, osa noista puista on jo ehtinyt tehdä vahinkoa saunan perustuksille, mutta vielä ei olla keritty kaatopuuhiin (yksi leppä tosin sai jo lähdöt).
Jaahas, no nyt alkoi hahmottua. Nauhukset ja kotkansiivet tosiaan kävisi tuonne…jotain keltaista, mikä tuo valoa…juurelle kuunliljoja?
Alppiruusulla on hyvin matalat ja pienellä alueella kasvavat juuret. Sille et syvää penkkiä tarvitse, mutta happamuutta kyllä vähän tavallista enemmän. Ja sitä kosteutta - mutta sitä tarvitsevat nauhukset, hostat ja kotkansiivetkin.
Minun puutarhani on myös hiekkaisella harjulla; sormustinkukka, palleromäkitervakko, varsankello, peurankello, kurjenkello, vanhat iirikset, harmaamalvikki, myskimalva, keltasauramo, palavarakkaus, harmaakäenkukka ja lemmikki esimerkiksi pärjäävät hienosti kuivassakin. Ja keltapäivänlilja! Sen pitäisi vaatia hyvää maata, mutta kukkii meillä joka vuosi koivun alla paikassa mihin edes heinät eivät tule. Kuka lie senkin siihen istuttanut, ehkä siinä on aikoinaan ollut kukkapenkin pohjaakin eikä pelkkää hiekkaa.
Toivottavasti tämä viesti sopii pihan suunnitteluun... Tuossa taannoin toisessa ketjussa kerroin berliininmuurityyppisestä lankkuaidastani, joka on kymmeniä metrejä leveä... sain sitten päähäni koristella aidan kaikenlaisella ikivanhalla puutarharojulla. Olen varmaan hullu, mutta olen ostanut nyt 4 pitkää puupiikkiharavaa, 1 vanhat isot taulunkehykset (jaa-a, ei tosin puutarhaväline alunperin...), 1 varmaan sata vuotta vanhan viikatteen ja 2 lapiota. Haravoita pitkin laitan köynnöksiä kiipeilemään, muut kiinnitän asetelmiksi aitaan. Vielä etsiskelen vanhaa kalaverkkoa. Koko hela hoito maksoi 60 euroa... Kauhea morkkis...
Missähän kaikki ovat? kamalan vähän viestejä kirjautuu. Täällä ainakin harmaa loskakeli. Ulos ei juuri huvita mennä.
Kysele viherpeippo olisiko tuttavilla ja naapureilla turhia puutarhatyökaluja nurkissaan, miksi niiden on pakko olla ikivanhoja, kai vähän uudemmatkin kävisivät jos joltakin on yli jäänyt. Vanhoja rikkinäisiä lapioita ja haravoita voisi moneltakin löytyä. Ne taulunkehykset kuulostavat kivoilta, niiden sisälle saa mukavasti jonkun asetelman.