Hei kaikille,
olen uusi täällä. Tulin pyytämään apua omakotitalopihani kanssa. Mummoni muutti täältä 3 vuotta sitten pois, ja tilalle tulin minä, kaupungissa kasvanut nuori ihminen. Piha on TODELLA suuri, mummo piti siinä useampaa kasvimaata, ja perennapenkkejä ja puskia on joka lähtöön. Niin mukavaa kuin kitkeminen ym. pikku puuhastelu on aiemmin ollut, näinä kesinä olen itkenyt ja hammasta purren miettinyt että mitä järkeä tässä on. Paljon olen jättänyt hoitamatta, mutta en haluaisi ihan mokata tätä pihan kunnossapitoa. Siispä, polttavin ongelma, johon tarvitsen apua, ovat käyttämättömät kasvimaat:
Keväisin en ole niihin kylvänyt mitään, enkä tajunnut käännellä maata säännöllisesti, jolloin rikkaruohot tietysti alkaa kasvamaan. (olisi pitänyt kylvää vaikka viljaa, kunhan ei paljasta multaa jätä.) Nyt niissä kasvaa jo korkeaa pujoa, voikukkaa, putkea... Siis siinä määrin, että kitkeminen tuntuu jo kaukaiselta ajatukselta! Varsinkaan niitä putkia ei saa ikimaailmassa kitkemällä pois.
Mitä siis tehdä?! Pitääkö tilata kaivinkone ja kaivaa Australiaan saakka? :)
Toinen ongelmani on se, että tältä hehtaaripihalta tulee puutarhajätettä mieletön määrä, mutta ei siitä nyt sen enempää. Kiitokset, jos joku vastailee minulle.
Käys laittaan itsellesi joku nimimerkki sataviiskytviistuhattajarisat, niin aletaan ruotimaan. Jokainen rikkaruoho on itseasiassa muhevan kompostimullan siemen =D
Profiili 155510, kävisitkö lisäämässä itsellesi nimimerkin, se kuuluisi tehdä. Tapahtuu siellä oma profiili-kohdassa. Iso kiitos Horsmalle joka tuossa jo samasta asiasta huomauttikin
Nimimerkin lisäämisen jälkeen tervetuloa!
Nyt on nimimerkki, olkaa hyvät.
Marjorie, peitä ne käyttämättömät maat jollain. Muovisäkeillä, vanhoilla matoilla, sanomalehdillä… mitä paksumpi ja tummempi peite, sen parempi. Kolmen vuoden päästä tästä sinulla on hienoa rikkaruohotonta maata
Edellyttäen, että peite ei repeile…
Parasta aikaa kokeilen samaa konstia, mutta meneeko siihen tosiaan niiiiin kauan? Keväällä peitin pressulla multakasaa joka kasvaa juolasta lähtien vaikka mitä. Olin vaan kuvitellut jo ensi kesänä siihen mansikkamaata laittavani?
No kunhan heitin jonkun aika-arvion… kurkkaa ensi kesänä, miltä näyttää :-).
Miten hyvin se pitäisi ensin kitkeä? Taidan vedellä siltä yhdeltä pläntiltä kaikki isoimmat kasvit pois ja niittää viikatteella (vuohen?)putket, mutta perusteellista kitkemistä en voi alkaa tekemään. Sittenhän voisin koittaa tuota konstia, ja toivoa että ne putketkin tukahtuisi sinne.
Ei sitä välttämättä tarvitse kitkeä ollenkaan. Kasvit kuolevat valon puutteeseen, valo on niiden elinehto.
Ai niin, sitten kun sen katteen poistaa, niin on syytä laittaa kyllä jotain heti siihen maahan - yksivuotiset rikkikset itävät nopeasti, ja monivuotisten siemenet säilyvät maassa vuosikymmeniäkin itämiskelpoisina.
Oikein tiheään kylvetyillä viherlannoituskasveillakin saa pidettyä avointa maata hallussa. Ja se vanha perunamaakonsti on myös aina hyvä muistaa, mikäli multaa on riittävästi.
Yksi mainio ja huoleton maanparantaja on ruokaherne kaupan kilon pussista
En ole varma onko tämä sopiva paikka kysyä, mutta otsikko ainakin sopii. Yritän myös hoitaa vanhempieni isoa pihaa ja siellä olen tuskaillut pensaiden (marja- ja koristepensaita) alusia. Millä ne voisi kattaa rikkaruohojen vähentämiseksi?
Oksasilppurilla silputtu oksasilppu tai nurmikonleikkuujäte kerää kaikki pihan lehtokotilot apajille, joten ne eivät käy. Nurmikonleikkuu on tuskaista, kun yrittää niiden pensaiden alta ajaa…
LiisiA, käypäs lukemassa täältä: " Viherrakentaminen - kompostointi" ketjusta "kattaminen-kateviljely-pintakompostointi". Ihan heti siellä alussa jo on puhetta myös marjapensaiden alustojen kattamisesta, nopeasti äsken vilkaisin.
Sitten myös täällä: "Pensaat - yleistä asiaa" näyttää olevan ketju "pensaiden kate".
Nämä nyt nopeasti esiin kaivettuina vinkkeinä paikoista joista saatat saada hyviä ratkaisuja itsellesi
Kiitos neuvoista. Suuret rikkaruohot ovat metrin korkuisia, joten ne on sieltä vedettävä (aloitin jo), mutta kitkemisen jätän siis, jee. Sitten taidan hankkia pressut, sillä alueet ovat liian isoja sanomalehdillä tai säkeillä tilkittäviksi. (noin 4 x 6-7 m)
Jätä suurten rikkisten jämät maatumaan sinne alle. Saat parempaa maata :-).