Meillä kadulla yhden rivarin pihalla leikkaavat joka kevät keltaiset hanhikkipensaat noin 40-50 cm korkeiksi tonttulakin muotoon ja joka vuosi heidän pihallaan hanhikit kukkivat ihanasti ja näyttävät siisteiltä, mukavan kompakteilta ja pieniltä.
Nosta poimulehteä ja tädykettä turvaan ja rounduppaa muut? Ja varo kuusamaa.
Voihan aluetta kohentaa vähän kerrallaan, miksi ne sieltä ojasta pitää leikata, voisiko niittää vasta myöhemmin?
Kyllä mä noi poimulehdet yms ottasin lapiolla yläs kunnon paakun kanssa ja ruotisin rikkikset niistä. Sit voi rajata kunnolla penkin ku ei tarvii varoa ja kaivaa voikukatkin huoletta juurineen.
Ajattelin vain että ehkä se oja pitää pitää avonaisena, koska kaikki naapuritkin niin tekevät(?) Nuo naapureiden ja meidän välisetkin ojat leikellään aina vuorotellen naapureiden kanssa keräävällä leikkurilla. Voisiko olla että ojat täyttyy muuten?
Antaisin kukkia ja heinä-ekokuun vaihteessa leikkaisin ja haravoisin varret pois, elokuussa toiseen kertaan niin ei jää syksyksi täyttymään. Niinhän niitytkin hoidetaan, mikset siis kosteaa niittykukkaojaa. Leikkurilla syksyn lehdet silpuksi, jos ojassa toimii niin ei tartte koiranpaksia enää keväälläkään haravoida loppulehtien kanssa. Oja pysyy tällä konstilla siistinä ja kukkivana ja niinku silleen kato
Voihan ne toisetkin innostua toimimaan samoin perässä?
Mein entinen koti oli sellaisessa talorivistössä, kaikilla muilla oli aina leikatut ojanpientareet mutta meidän talon kohdalla oli kukkaniittypientare…myö niinkun erotuttiin siinä rivissä sillai kivasti ;D
Ei se oja miksikään mennyt, valtsun metodi kuulostaa oikein hyvältä
Juu, toimiihan se noin hyvinkin. Ei kai kaiken tarvi olla niin tasaista ja siistiä. Mulla kun on niin ristiriitaiset tunteet, haluaisin rehevää ja luonnollista ja toisaalta siistiä ja selkeää…
Kattelet ensin vähän aikaa, päätät sitten mikä tuntuu hyvältä?
Siisti ja selkeä näyttää muuten entistä siistimmältä, kun rajautuu rehevään luonnonmukaiseen
Niinpä;)
Katselin noita kivistä rakenneltuja pengerryksiä ja ajattelin että jos rajaisi kivillä tuosta ruusun ja pihatien väliltä, kaivaisin vähän kiville kuoppaa ja nostaisin vähän ruusujen puolelta lisämaalla. Tekisin tuohon sellaisen ympyrän, minkä sisälle jäisi ruusut, kuusama, ukonkelloa, juhannusruusun taimi, pioni. Alueen ulkopuolelle poimulehtiä ja vuorenkilpeä.
Voiko tuollaisen kurtturuusun juurelle vain lisätä muutaman sentin multaa päälle, koskapa hän 1)kukkii parhaillaan 2)on hyvin hyvin piikikäs käsitellä 3)on leviävää sorttia, poikasia kasvaa monessa kohtaa ? Ylös kaivaminen olisi aika vaikeaa leikkaamatta sitä maan tasalle.
Luuletteko että kuusama sopii kasvamaan tuon kurtturuusun kanssa samalla alueella? Taidanpa joutua sittenkin kaivamaan sen ja nostamaan juurimaton päälle...däääm
Tilasin jo lisämultaa tuohon, ajattelin käyttää sanomalehtitekniikkaa pohjalle, jotta voikukat ei alkaisi heti puskea.
Menenpäs tästä nostelemaan poimulehtiä turvaan.
Niin ja tuo loppualue saa sitten olla luonnon niittyä, taidan kylvää sekaan unikon siemeniä.
ps. On tämä muuten ihana paikka, kun ei tarvitse ihan yksinään pähkäillä näitä "hömppäasioita".
Onko mahdollista kaivaa tuohon kurtturuusun ja kuusaman välille jotain ojaa, ja laittaa siihen joku este, ettei ruusu leviäisi kuusamaan saakka? Kuinkahan syvällä sellaisen juuret menee? (Yritän kaikin keinoin välttää ruusupuskan ylös kaivamisen…)
En käyttäisi myrkkyjä, enkä juurimattoa. Peittäisin lyhyeksi leikatut ruohot märillä sanomalehdillä (täällä on paljon neuvoja sanomalehtipenkeistä) ja siihen multaa, mahdollisimman tarkasti myös pensaiden juurilta. Ruusu ehkä täytyy leikata ensin alas ja sitten kitkeä, laittaa sanomalehteä ja uutta multaa. Jos ruusun leviämistä haluaa estää, niin riittävän syvään kaivettu muovireuna, ainakin 30 cm, auttaa jo paljon.
Niin ja ensin tietysti voit nostaa ne perennat talteen, jotka haluat säästää.
Juu, minä olen jo täydessä työntouhussa siellä, voi olla ettei siitä tule kovin kummoinen, mutta näissä hommissa on se loistava puoli, että ensi vuonna voi tehdä kaiken alusta asti vaikka uudelleen.
Vastustan periaatteessa tuota muovireunusta, kun kokemuksen mukaan se on aika huono, ajattelin kaivaa piha laattoja sinne maahan pystyyn… kokeillaan kuinka käy!
Kurtturuusu tahtoo mennä kaikesta muusta paitsi juuriestematosta läpi. Betonikivet varmaan tehoaa mutta raoista se kyllä luikertelee. Mulla se meni läpi isosta, paksusta muoviruukusta (sellaisesta missä on ostettu joku iso puska) ja nurmireunusnauhasta. Reikiä vaan olivat täynnä. Ja 30 senttiä ei kyllä syvyydeltään riitä, ainakin mun kurtturuusu meni sen alta. Lopulta kyllästyin ja kaivoin koko ruusun ylös. Jos ruusu on sellaisella paikalla että juurivesoja on helppo nyhtää pois niin eihän sitä sitten tarvitse rajata. Itse vaan en halunnut että se leviää pitkin kukkapenkkiä, kuten vattukin teki. Joka muuten myös meni 30 senttiä syvän juuriesteen ali… kaivoin sitten sillekin ison montun jonka vuorasin kokonaan juuriesteellä.
Ja jos tuota juuriestettä käyttää niin varmistukaa huolella että ostatte varmasti oikeaa juuriestemattoa, sitä kun myydään vaikka minkälaista kangasta juuriesteenä. Ainoa ‘oikea’ juuriestematto on harmaata, paksua, jäykkää, pinta lasikuitumainen ei karvainen.
Noin arvelinkin, mutta jos se edes hidastaisi?
Mulla on kaksi isoa aluetta kurtturuusua rajattuna talon vesieriste sokkelimuovilla (vaimitäsenytonkaan, sellaista ruskeaa metrin leveää). Olen siitä leikannut sellaista vähän yli 30 cm:n levyistä ja upottanut sen maahan niin, että se jää mahdollisimman suoraan. Ruusut onneksi eivät ole tulleet ali, mutta niillä on kyllä iso tila sisäpuolella, toisessa ruusuryhmässä varmaan yli 10 neliöö. Alunperin tein esteen sitä varten ettei nurmi menisi ruusun alle. Silloin en vielä ollut kuullutkaan kanttauksesta.
Voihan se olla, että ruusulla on painetta tulla muovinkin läpi paljon enemmän, jos ruusu on kovin pienessä tilassa, kuten muoviruukussa.
No niin, olen pakertanut nyt tuon nurkan kimpussa, periaatteella että käytetään mitä pihalta jo löytyy... ei siis kovin siistiä ja harmoonista, mutta parhaani yritin
Tuossa on vuolukiven kappaleita, rikkinäisiä laattoja ja jotain kiviä pihanperiltä.
Kaivoin alueen ympäri ensin sellaisen ojan ja nostelin kuntat nurinpäin, jolloin sain sisäpuolta korotettua.
Yläpuolelta kuvattuna.
Kamala kun näyttää paljon rumemmalta kuvissa vaikka ei se kaunis ole muutenkaan. Ajattelin istuttaa "muurille" kaikkea kukkivaa pientä, niin sehän sitten peittyy.
Hieno siitä tuli!
Tässä kulmaa ojan puolelle, kurtturuusut ja keskelle istutin juhannusruusun, vaikkei ehkä jaksa siinä elää, mutta mahdollisuus on hänelle annettu.
Siinä on tuo minun hieno viritys ruusun leviämisen estämiseksi, siihen laitan lisää kiviä vielä.
Ja tähän tää homma tänään tyssäs, voimat, ideat ja materiaali lopussa. Tämä alareunassa oleva kivijono saa vielä siirtyä tästä, mutta sitten en oikein jatkosta tiedä... kai se idea jostain taas tulee.
Kiitos Moonriver, mulla alkoi jo usko loppua kun kärräsin kiviä ja mietin veden juoksua, ettei vesi jää seisomaan rakennuksenviereen vaan valuisi ojaanpäin. Lisäksi meillä on ulkosauna tuossa ja siitäkin laskee pesuvesi tuonne… ei ehkä ihan nykyaikaisin EU:n hyväksymä keksintö, mutta sellainen siellä oli! Saapahan kukat vettä jos kylvetään ulkosaunassa!