Mulla vain yksi taskulamppu, ja kynttilöitä.
Meillä on paristoilla toimivia kynttilöitä.
Ovat kyllä käytössä muulloinkin ajastuksella pimeän aikaan.
Aamulla kiva herätä, kun kynttilät ovat syttyneet itsekseen eikä tarvitse pimeässä liikkua. Paristot kestää pitkään.
Meillä puuttuu tuo vesivarasto.Eioo vaan saatu aikuseksi hommata vettä.Kyllä ollaan huuli pyöriänä jos tulee pitempi vesikatko eikä siitä ilimoteta etukäteen.Jos tavis tilanne niin kaupastahan saa.
Muuten uskon että pärijätään usiampi päivä tai jopa pari viikkoa jossei pääse mihinkään.Pakkaset pullistelee ja juureksia on riittävästi.
Mökillä pitää aina olla juomavettä ja ruokaa on aina muutamaksi päiväksi jos sattuu tuulemaan tai ukkostamaan. 20 l+ 15 l kanisterit on tyhjänä varastossa ja elintarvikkeita kaapeissa, kylmiössä säilykkeitä ja mehuja ja kaikenlaista kuivattuna, Varautuminen on hallussa mutta perusteet huojuu eli vesi.
Mulla on 6 tai 8 kpl 5 litran vesipönikkää. Just muutama päivä sitten ostin yhden uuden ja poistin yhden vanhimman.
Eihän toi määrä (30 tai 40 litraa) riitä mutta aattelin että todennäköisesti ehdin täyttämään hanasta ämpäreitä lisäksi jos sellanen tilanne eteen tulee. Mulla on sisällä käden ulottuvilla puhtaita 10 l ämpäreitä ja pari kantta.
Jos en ehdi niin sitten on pärjättävä vähemmällä vedellä.
Vesi on tärkeä, sen puuttumisen huomaa kyllä nopeesti.
Miulla 20l juomavettä. Saunan pata täynnä muuhun käyttöön.
Perustuotteiden kanssa varautuminen on mulla hanskassa. Tuotteiden vaihto toimii hienosti. Kun joku perustuote loppuu mulla keittiössä niin otan sen tilalle uuden varautumiskaapista ja ostan sinne uuden.
Siellä on jauhoja, hiutaleita, pastaa, riisiä, pussikeittoja, näkkileipää, sokeria, suolaa, mausteita, ruokaöljyä. Säilykepurkkeja, mm. tonnikalaa, papuja, kikherneitä, hernekeittoa, tomaattimurskaa, jokunen hedelmäsäilykekin. Nötköttiäkin taitaa olla purkki, ostin muistaakseni taannoin tarjouksesta ihan vaan varautumiskaappitarpeeksi.
Omatekemät hillo-, pikkelssi- ja tomaattisäilykkeet noiden kaupan tarvikkeiden lisäksi. Ja tietty itsekuivatut sienet ja mausteet.
Pakkaset on täynnä mutta niitä en laske mukaan varautumistarvikkeisiin koska jos sähköt menee niin eipä ne säily pitkään.
Joskus on käynyt niin että varautumiskaapin tarkistuksessa oon huomannut jonkun säilykepurkin tai muun tuotteen päiväyksen päiväyksen menneen vanhaksi. Ne on niin halpoja ettei se kirpaise, ostan vaan sinne sitten uuden tilalle.
Mulla on vettä kaivossa. Uskallan sitä juoda jos sen keitän. Toivottavasti leipämoottori vielä toimii sen verran että saan sitä ylös jos on tarve. Kuivatut hedelmät olisi hyviä mutta minulla on vain pikkuisen kuivattuja marjoja.
Totta, kuivatut hedelmät olis hyviä varautumiskaappitarpeina. Pitää ainakin yks pussi kaupan kuivattuja sekahedelmiä sinne hommata. Kiitos vinkistä !
On mulla itsekuivattuja omenia tältä vuodelta iso määrä, mutta just tänään huomasin että yhen muovipussin sisältö (= pienempiä muovipussillisia kuivattua omenaa) oli mennyt pilalle. Melkeen joka pikkupussissa oli pilaantuneita tummuneita viipaleita. Jokin meni pieleen tuossa.
Eipä tullut omppoja kuivattua tänä vuonna vaikka niitä oli reilusti tyrkyllä. Mulla on säilynyt silloin kun olen kuivannut, ihan rapean kuiviksi olen laittanut.
Eivät ole olleet tarpeeksi kuivia.
Mulla löyty varastosta parin vyojen takasia kuivattuja omppuja.Hyvinä oli säilyneet.