Varautuminen

Jokaisen talouden kotivara on ollut esillä vissiin niin kauan kuin muistan - ainakin itse olen aina tottunut siihen että syrjään laitettuna on aina sitä sun tätä äkillisten tarpeiden varalle.  Ehkä joskus 30 vuotta sitten perehdyin asiaan tarkemmin ja kotivarani alkoi lähennellä suosituksia.
Kotivarahan on perustarvikkeita joita normi elämässä koko ajan käytetään, niiden jatkuva olemassaolo vaan varmistetaan hankkimalla aina uusi käytetyn tuotteen tilalle.  Elintarvikkeet mukaanlukien vesi tietysti.

Mutta myös esimerkiksi sähköstä riippumaton tiedonlähde tarvitaan. Ennen oli selviö että joka taloudessa oli pattereilla(kin) toimiva radio mutta nykyään ei taida enää ihan samoin olla.  Myös lämpö on perustarve jonka saannista pitäisi jollain tasolla huolehtia jos omilleen jää.

Niin, minä siis oon varautuja, ollut aina. Perusjärjellä ja aikalailla tarpeellisella tiedolla  varustettu sellainen. Tai niin uskon ainakin. 
Miten te ootte itse hoitaneet varautumisen normaalista elämisestä poikkeavan tilanteen varalta ?

Kyllä olen varautunut vähän liiankin kanssa.Meillä onneksi pojalla sellainen talous,jossa voidaannoleilla,jos sähkökatkoksiantulee.Muuten aina jauhoja,ryyniä.ja rulitikkuja pitää olla jemmassa.Kaikkeen ei kuitenkaan voida eikä pysty varautumaan.

Me käytiin tässä äskettäin läpi talouden kaikki pattereilla toimivat taskulamput ja radiot. Aina on ollut saatavilla muutamia toimivia patterivalaisimia, ja myös pattereilla toimiva radio on käytössä sähköpiuhan päässä,  mutta nyt käytiin läpi ihan kaikki. Löytyi monia hapettuneita millä ei käyttöä olis ollut.

Käyttökelvottomat heivattiin pois, käyttökelpoisiin vaihdettiin uudet patterit ja muutama taskulamppu haettiin kaupasta. Isoilla pattereilla toimiva radio vie älyttömän määrän pattereita, 8 kpl !   Mulla oli käyttämättömänä joskus lahjaksi saatu pieni patteriradio, sen käyttöohjeet kaivelin netistä ja samoin netin syövereistä etsin radiokanavataajuudet eri kanaville paikkakunnallani  jotta voitiin ohjelmoida niitä radion pikavalintoihin.

Kivempi tehdä tollasetkin jutut kaikessa rauhassa. Se on sitä varautumista :slight_smile:

Kun uutisissa mainittiin tämä kotivarajuttu huomasin, että meillä on kaikkea muuta paitsi juomavettä. Täytynee hommata kotiinkin semmonen 10l pönttö mitä aina viedään mökille. Meillä on paljon itse tehtyjä säilykkeitä, hilloja ja mehuja sekä ryynikaappikin on täynnä. Talossa on kaksi takkaa ja puuhella, joilla on nyt koko syksy lämmitetty ettei ole pidetty sähköllä kuin kylppäreiden lattiat lämpiminä. Pattereilla toimivia radioitakin on muutama ja iso määrä kaikenlaisia taskulamppuja ja kaappi täynnä kynttilöitä. Helposti pärjätään 72 tuntia ja pidempäänkin.

Kyllä miulla taitaa aika hyvin olla kaikkea. Vesikannu on ollut jo pitkään. Pitää vaan muistaa välillä vaihtaa sisältö.
Kuukauden ainakin ruualla pärjäisin.

Kuuntelen parasta aikaa kirjaa jossa juomaveteen saatiin kolibakteeria, sähköt katkaistiin samoin tietoliikenne. Ei naurattaisi.

Käteistä rahaa ei ollut muutamaan päivään, kun automaatit olivat suljettuna, mutta eilen taas toimi.

Lehdessä oli juttu yhdestä varautujasta jolla oli risukeitin jolla saa ruuat tehtyä ja samalla ladattua puhelimet yms.
Varmasti lisää tulossa elämää helpottavia juttuja jos…

Radioon ostin patterit. Yhteen taskulamppuun patterit. Kynttilöitä ja tulitikkuja on ja polttopuita ja yksi vanha takka. Aina on ollut jotain ryynejä ja jauhoja kaapissa. Herneitä ja pähkinöitä on myös.  Pakastimessa marjoja ja leipää. Puuhella puuttuu mutta ajattelin tehdä ulos nuotion jos on tarvis. Vettä ei ole muuta kuin kaivossa, ämpäri oli narun päässä kun joskus “noroaikaan” sieltä otin vettä. Uppopumpulla saisi jos vain on sähköä. Käteistä rahaakin on. Ja jossain kaapin nurkassa on lämminvuorinen haalari. Agrekaatti puuttuu. Se olisi hyvä jos polttoainetta riittää. 

https://scandinavianoutdoor.fi/biolite/varusteet/ruokailu-ja-astiat/retkikeittimet/campstove-compl-cook-kit/

Sähköllä ladattava led retki lyhty on kätevä ollut, 2  valotehoa ja veivi josta voi veivata lisää virtaa. Valo kestää pienemmällä teholla yön yli, retki ja mökkikäytössä on taskulamppuja kätevämpi. Otsalamppujakin löytyy.

Makuupussit tuotiin mökiltä pesuun, eikä nyt viety takaisin talveksi. Samoin kaasulämmitin tuotiin talveksi kotiin, siinä on pyörät alla ja pullon saa laitteen sisään. Kätevä siirrellä eri huoneisiin jos tarvii. Kaukolämpö ei pelaa jos sähköt katkee.

10 litran vesipönttö kaupassa maksaa jokusen euron ja säilyy kuukausia. Hanallinen 20 l vesikanisteri voidaan täyttää tarvittaessa ennakkoon.

Hiiligrilli ja hiiliä on, kuten muinakin talvina on käytössä läpi vuoden. Vähän kuivia klapeja on retki käyttöön ollut varastossa aina.

Käteistä rahaa riittää varalle muutama kymppi luki eilisen uutisissa. Sitäkin on ollut aina, jos sattuu kaloja ostettavaksi tai tulisi vesillä hinauksen tai muun avun tarve.

Vessan voi huuhtoa sulatetulla lumella, vaan kukapa huushollia lumella jäähdyttäisi. Varmaan se olisi puskapissi tai afrikkalainen vessa. Tarpeet muovikassiin ja heitetään ikkunasta, ulos ei pimeään :rock: uskalla mennä.

En oo varautunut mitenkään. Täällä sähköt katkeilee yhtenään joten saa olla varautunut koko ajan. Viime aikoina on ollut paremmin kun kaivoivat sähkökaapelit maahan, mutta siltikin temppuilee edelleen, kun vika on jossain kauempana.
Tyttärellä on puuhella ja takka ja meillä on oma kaivo. Meen sinne evakkoon, jos tulee hätä.

Radiosta kuulin, että 4G- ja 5G verkoissa virtaa riittää vain 15 min sähkökatkoissa, sitten loppuu toiminnat. Missä on 3G ja 3G verkkoja enää.
Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin määräys edellyttää, että matkapuhelinverkon tukiaseman varavoima riittää aseman ominaisuuksista riippuen 2–6 tunniksi – mutta 4G- ja 5G-verkon tukiasema saa simahtaa jo vartissa.”
Linkki: https://www.lansivayla.fi/paikalliset/5446502

Minä en oo kauheesti varautunut.
Taskulamppuja on muuten vaan paljon, kun isäntä tykkää hamstrata niitä.
Isännällä on aina käteistä ja kotoa löytyvillä ruuilla pärjää ainakin viikon.
Kotona on tosi iso aggregaatti, sillä toimii lähes koko talon toiminnot. Ja isännällä on yleensä aina 1-2 jerrykannullista siihen polttoainettakin, koska muutenkin verstas lämpee diiselillä.

Mutta jos kaikki menee pieleen, mökillä on ulkohuussi, kellarissa perunaa ja juureksia ja mehuja ja hilloja, vettä tulee kaivosta ja koko mökki lämpee hienosti puuhellalla ja peltiuunilla, eli siirryn sinne, jos täällä menee huonoksi.
Mökki sijaitsee ihan sopivan matkan päässä kotoa.

Kotini lämpiää periaatteessa pelkästään puilla. Kynttilöitä on paljon varastossa. Lisäksi työpaikalta jää jatkuvasti kynttilän pätkiä. Lamppuöljyäkin on pullo, ja myös vanha kattoon ripustettava öljylamppu.
Viime talvena jo ostin säilykkeitä varastoon, ja myös vettä ja kuplavettä. Kuivia elintarvikkeita on niin ikään kaapissa, ja sokeria, suolaa ja mausteita, sekä etikkaa. Sidetarpeita on. Järvi on alle kilometrin päässä, sieltä saan kuljetettua tarvittaessa vaikka kottikärryllä kanistereissa. Pilkkivehkeet on, ja kaira. Ulkovessa. Pihasauna. Radio ja paristot.

Edit. Villasukkia on, ja paljon lankaa varastossa, joten lisää teen, jos tarve vaatii. Olen kasvanut hyvin vaatimattomissa oloissa aikuiseksi; meillä ei tullut vesi hanasta, vessa oli ulkona ja muutenkin kovin alkeellista kaikki. Mä pärjään kyllä.

Minä oon miettinyt sitä miten varautua jos ei voi mennä ulos lainkaan ja olisi oltava esim.kellari kerroksessa viikko ??
Paha olisi jos 2 viikkoa…kun siellä ei ole toilettia jos emme osta portapottia , pissiä voi aina lattiakaivoon …kaikkee tulee mieleen jos putte alkaa  ydinaseilla pelleilemään ja säteilyarvot nousee tappiin meilläkin suomessa.

Olen varautumiseni tehnyt. Jatkossa varautumiseni perustuu kaikenlaiseen joustavuuteen. Ei härkäpäiseen esim. jossain etukäteissuunnitelmassa pysymiseen, jota “jäykkää” suunnitelmaa on myös vaikea tehdä, kun ei ennustajan lahjoja ole. 
Yksi uhka on myös meidän omat viranomaiset. He kun eivät puhuneet totta esim. Tsernobylin ydinvoimalaonnettomuuden aikoihin, tai koronapandemiassa, jossa esim. maskeista annettiin väärää tietoa tahallaan.

Myös nyt jos tapahtuu jotain erityisen pahaa, niin viranomaiset saattaa alkaa  miettiä että on parempi, ettei kerrota kansalle koko  totuutta. Näin kansan mahdollisuudet suojautua heikkenevät. Tietoa kannattaakin hakea maamme rajojen ulkopuolelta jos mahdollista.
Joku 72 tunnin varautuminen on mielestäni yhtä tyhjän kanssa. Seison vaikka päälläni 72 tuntia eikä hetkauta minua suuntaan tai toiseen.

Onkohan joka suoja pidetty kunnossa. Niissä varmaan tarvis vaihtaa ne suodatinhiekatkin. Eivät kaikki liene pommin kestäviä jos se sattuu osumaan heikkoon kohtaan. Porukan pitäisi ilmeisesti jaksaa käsivoimin pumpata ilmaa suodattimien läpi… Taidan mennä omaan kellariin sitten  putte vielä lisää sekoaa…

Kaksi pakastinta täynnä marjoja.
Kellarissa nämä. Eiköhän yksi ihminen talven pärjää :face_with_hand_over_mouth:

Vähän kuivattunakin.

5 tykkäystä

Omakotitalossa olisi hyvä vara agregaatti. Pakasteet pysyisi jäässä. Ja huoneet lämpimänä ellei ole takkaa/ hellaa.

2 tykkäystä

Haminan vedessä ongelmaa, vesi pitää keittää 5-10 minuuttia.
Vesi loppui hetkessä kaupoista. Ostajia Kotkassa asti. Kannattaa varautua :wink:

3 tykkäystä

On varauduttu, tottakai :smile:

1 tykkäys

Ostin pari paristoilla toimivaa retkivalaisinta sähkökatkoksiin.
1000018805

2 tykkäystä