Variksenmarja, Empetrum nigrum

Ei näy täällä keskustelua tästä, joten aloitetaas.

Oletteko te käyttänyt variksenmarjaa ja miten? Itte keräsin tätä marjaa pakkaseen himpun. Aijon laittaa puuroon mustikoitten kanssa. Variksenmarjat sisältää eniten flavonoideja suomessa elävistä marjoista. Eli terveellistä on.

olisko ollut viitisen vuotta sitten kun keräsin muutaman litran, tein niistä marmelaadia, hyvää oli :slight_smile:

Hilloksi olen keitellyt, kun siinä ei mene mitään hukkaan. On todella hyvää. Mehuksi myös olen keitellyt ja on todella kauniin väristä eikä kaipaa makeutuksia. Maku on minun mieleeni.

mehumaijalla puolukan tai mustikan kanssa sekamehuksi, juolukasta ja variksenmarjasta vadelma hippusella ryyditettynä tein viiniä, maku oli täyteläinen ja väri kuin rubiini.kukkanen on nopea ja miellyttävä marja kerätä poimurilla, perinteisiini kuuluu variksenmarjojen kerääminen mökiltä kalliolta uimapukuun sonnustautuneena loppukesän lämpiminä päivinä - saa sielu aurinkoa ja virkistystä flavonoidien lisäksi.

Mun äiti tekee variksenmarjoista jotakin kummaa taikajuomaa; marjat seilaavat vedellä täytetyissä tölkeissä ees-sun-taa ikkunalaudalla iät ja ajat, ja hyvää mehua tulee. Tenavat sitä pienenä kutsuivat viiniksi. Pitäiskin joskus kysyä ohje paremmasti.

Kuulostaa lapinnoidan lemmenjuomalla, sitä tehtiin ikkunalla vesipullossa kokonaisista mustikoista, jotka tosiaan seilasivat ylös alas kuten simassa rusinat. Varmaan kuukkeloimalla löytyy, tai sitten joku on lemmenpauloihin juotuaan päätynyt ja voi itse meille kertoavaikutuksista. (hääkutsu viikonlopuksi saatu, vieläköhän ehtisi juottaa siellä?)

Laitetaan litra kypsiä mustikoita, litra sokeria ja viisi litraa kylmää vettä lasitölkkiin aurinkoiselle ikkunalle. Ei sekoiteta. Parissa viikossa sokeri sulaa ja irrottaa mustikoista maun ja värin.

Kait se pätee kaarnikoihinkin?

Onko joku kokeillut variksenmarjan pistokaslisäystä? Miten onnistuu ja miten kauan juurtuminen kestää? Ajattelin kokeilla pienoiskasvihuoneessa. Melko kuiva sijoituspaikka olisi tiedossa, mutta kasvaahan se luonnossakin osittain kuivilla kasvupaikoilla.

Variksenmarja on tosi hyvä marja myös piirakoihin!

Tein pari vuotta sitten tämmöisen piirakan variksenmarjoilla, Se oli aivan ihana!

Tässä kuva:

Ja tässä resepti:

VARIKSENMARJAPIIRAKKA

• 100 g margariinia tai voita
  • 3 tl sokeria
  • 1 kananmuna
  • 2 dl vehnäjauhoja
  • 1 tl leivinjauhetta

Täyte:

• 1/2 l variksenmarjoja
  • 200 g maitorahkaa
  • 1 kananmuna
  • 1 dl maitoa
  • 1 dl sokeria

Sekoita rasva ja sokeri hyvin keskenään. Lisää kananmuna sekä vehnäjauho-leivinjauhoseos.
Anna taikinan levätä hetken ja levitä se sitten irtopohjaiseen piirakkavuokaan. Levitä taikinapohjan päälle ensin variksenmarjat. Sekoita maitorahkan joukkoon kananmuna, maito ja sokeri. Lisää seos marjojen päälle. Paista piirakkaa 200 asteessa noin 30-35 minuuttia.Nauti!

Variksenmarjasta saa hyvää tuoremehua viivihapolla ja hyytelöä olen tehnyt myös.

Keitän joka syksy mehua puolukasta ja variksenmarjasta.