Varjohiippa, Epimedium

Varjohiippaan oli hiippaillut pienet kukat, tosin tässä huonossa kuvassa vähän epäselviä.

Meillä tarhavarjohiippa kukki hienosti jo pari viikkoa sitten. Sen jälkeen on kasvanut komea tuuhea,hiukan punertavareunainenlehdistö. Kaunis varjoisan paikan perenna.

Tarhavarjohiipan kukintoja alhaaltapäin kuvattuna.

Pelkän nimen takia olen tätä kasvia päättänyt joskus kokeilla. Nyt minulla on varjon penkki ja seuraavalla puutarhamyymäläkäynnillä kyllä taidan yhden ottaa kokeeksi. Kyllä on nätit kukat, mutta ovatko ne kokonaan lehtien alla? Että makuupiste olisi hyvä siinä tarhavarjohiipan vierellä?

(Nimen takia siksi, kun en meinannut kirjoittamaankaan kyetä tuota nimeä oikein ja koettakaapas sanoa kasvin nimi kolme kertaa peräkkäin nopeasti oikein!)

Paras näkymä on tosiaan siellä lehtien alla joten suosittelen makuupaikkaa tämän kasvin viereen. Kyllä ne kukat päällepäinkin näkyvät ja lehdetkin ovat kauniit tällä "tarjavarhohiipalla".

Minä ratkaisin ongelman laittamalla hiipan rinteeseen,kukat näkyvät, eikä tarvitse käydä pötkölleen sen viereen On kyllä tällä hetkellä yksi lemppareistani, lehdetkin ovat jo niin koristeelliset!

Varjohiipat kukkivat varjoliljojen vieressä

hupsista, frouvat, tarkkailkaapa varjohiippojanne. kato voi käydä kasvustossa, jos is:n tämän päivän uutinen on paikkansapitävä:_)

jalomin puskassakin olis melkoisesti potkua silmän isku

Noita varjohiippoja kasvaa ensi kesänä varmaan yhden jos toisenkin pihassa, jos iltasanomiin on uskomista ja siemenet loppuvat kesken :))

Pitäisköhän ihan piruuttansa laittaa huutikseen tyrkylle yksi - vielä ei näyttänyt olevan ensimmäistäkään…

pomppivaa nauruapomppivaa nauruapomppivaa naurua 

olisikohan valkoisen varjohiipan jakopaloilla keväällä kuinkakin kova kysyntä? sain itse semmoisen viime keväänä ja näyttää kasvaneen vauhdilla…

Pakko oli uteliaisuuttaan kurkata että mikä siitä nyt niin kysytyn tekee… Jospa tämän myötä miehetkin innostuisivat enemmän puutarhuroinnista…?

Hep, mai-lee....

Pitää varmaan kiiruusti siirtää nuo keväällä ostetut varjohiipat etupihalta aidan taakse takapihalle.

Juu, ja kannattaa järjestää ympärivuorokautinen vartiointi myös :slight_smile:

Hei mistä olette hannkkineet varjohiippaa. Siemeninä? Puutarhamyymälöissä näkyy olevan vain sitä tavallista tarhavarjohiippaa :slight_smile: Tahtois kanssa valkokukkaista ja muita erikoisuuksia…

Tarhavarjohiipat aloittivat kukinnan. En tiennytkään, että ne ovat näin aikaisia kevätkukkijoita - kukkivat jo toukokuussa. Ostin taimet viime kesäkuussa ja ihmettelin, kun eivät viime kesänä kukkineet lainkaan. Ajattelin, että liian varjoon laitoin mutta ei. Kukinta oli varmaan silloin jo ohitse.

• Tykkään kovasti. On niin kevyen ja herkän oloinen kasvi, suloinen pikku prinsessa…

Yksi mun lemppareista myös, hento rinsessa :slight_smile: