Varjoyrtti, Pachysandra terminalis

( Perennat - Varjoyrtti ( Idänvarjoyrtti ), Pachysandra terminalis )

Laitoin tälläisen otsikon. Löysin eilen varjoyrttiä T.....talosta 3kpl/5E eli mielestäni ihan kivaan hintaan. Minulla kasvaa sitä jo puolivarjoisella paikalla, mutta ei oikein leviä ja muutenkin on aika valjun väristä. Olisko nyt parempi kokeilla ihan varjoista paikkaa (jossa myös tilaa)? Katselin puutarhakirjasta, että puolivarjo/varjo. Kumpihan parempi?

Näyttäisiköhän hyvälle pikkutalvion kanssa, kuunliljojen väleissä?

Moi!

Mulla on varjossa just tuollainen penkki (kuunliljoja, pikkutalviota, varjoyrttiä) ja aion siirtää siitä varjoyrtit pois. Varjoyrtti kylläkin kasvaa ja leviääkin siinä hyvin, mutta on mun makuun liian korkea sinne sekaan. Siirrän ne alppiruusun lähettyville.

Otan sulle muistaessani huomenna penkistä kuvan, ei ainakaan vielä löytynyt vanhoista kuva-aarteista.

Kerkisin jo "tökätä" ne varjoliljat sinne varjoon kuunliljojen alle. Ainakaan vielä eivät näytä liian korkeille (mulla on kyllä noi kuunliljatkin korkeita, sinikuunliljoja). Mulla on noi pikkutalviot samassa penkissä, mutta kulman takana. Vanhimmissa (nyt kolmatta kesää) varjoyrteissä näyttääkin nyt vihdoin kunnon kasvua ja ylöspäin. Toivottavasti eivät kasva liian korkeiksi. Tilaa olisi levitä sivuille, kuten kuvasta näkyy...On muuten aika haasteellista kitkeä pikkutalvion alta, nyt kun mulla on siellä täällä uusia pikkutaimiaapea.

Varjoyrtti on varjoyrtti...meillä se on viihtynyt hyvin täysvarjossa, pohjoistuulten armoilla, koivuangervojen alla ja vierellä. Koira tallata lomposti vielä lisäksi sen aina talvella...ei muka jaksanut kulkureittiä venyttää, seinänvierustaa vain piti tallustella. (Tosin nyt saisi kävellä vaikka pionipenkin yli kun vaan olis vielä olemassa.Ja tallustelemassa.) Itsestään varjoyrtti ei ole kovin hanakka leviämään, mutta kun vähän avustaa...olen napsinut latvoja , pitemmiksi venyneitä varsia ja tiheämpiä tupsuja ja tökkinyt suoraan maahan ihan hyvällä menestyksellä. Kolmesta taimesta on muutamassa vuodessa kehittynyt yli neliön laajuinen alue -ja olen sitä jakanut muillekin.

Olisikohan kellään varjoyrtti istutuksistaan kuvia?

Ei nyt istutus mutta lienee varjoyrtti.

ja kukka. Nuput se teki jo viime syksynä ja kukkaan puhkesinaurua nyt.

Siinä kahta sorttia toinen on kovin kiiltävä lehtinen ja toinen himmeämpi versio.

Voi ei nyt minä sählään ei pitänyt kahta kuvaa laittaa viestiin, sorry

Kerrankin muistin kuvata kukkivana.

Mikähän aika olis sopiva pistokkaiden ottamiseen?

Minä ottaisin niin että ehtii juurtua kunnolla ennen seuraavaa talvea. Näin keväällä ei pistokkaiden kuivuminenkaan niin suuri ongelma kuin heinäkuun helteillä.

Kiitos. Taidanpa napsia sitten, kun ovat kukkineet.

En ole ennen varjoyrttiä kukkivana nähnyt. Tämä Kaisaniemessä kuvattu.

Varjoyrtti kukkii, ihan sievä

varjoyrtti kukkii

Vihreälehtinen kukkii

Huippu hyvä maanpeitekasvi varjoon.
Hyvältä näyttää heti keväällä.

Mitä parempi maanåpeitekasvi sitä enemmän kotilot tykkää. Vai onko niillä joku inhokkikasvi…

En harrasta maanpeitekasveja, niiden välistä hankala saada rikkaruoho pois. Ei estä  rikkaruohoja ja leviävät liikaa. 

Idänvarjoyrtti eli varjoyrtti, Pachysandra terminalis

Varjoyrtti on ikivihreä, maata myöten kasvava kasvi, jota käytetään puutarhoissa maanpeittokasvina. Se on raikkaanvihreä, ikivihreä varjoisten ja puolivarjoisten kasvupaikkojen maanpeittoperenna. Maanmyötäisesti kasvavan lehtiperennan kasvusto on tiivis ja peittävä. Kasvi kukkii kevätkesällä huomaamattomin valkoisin kukin. Koristearvo on lehdissä. Kasvi on myrkyllinen.

2 tykkäystä