Kerran minulle esiteltiin kuinka pihlajaan oli vartettu omenapuuta, se oli kuitenkin niin kituvan näköinen että tuskin jäi henkiin.
Pihlajaan olen varttanut sen muunnoksia; riippaa ja makeaa. Lisäksi lähisukulaisista aroniaa. tuomipihlajaa sekä helmiorapihlajaa,,Siten pihlajaan on helppo kokeilla kaikenlaista lähisukuista.
Anoppi muisteli että hänen lapsuudessaan (siis n. 60v.sitten...) joku sukulaismies ihan huviksensa kokeili kaikenlaista, myös tämmöistä. Tarina ei valitettavasti vaan kerro, miten kokeilut onnistuivat...
Mutta jos jollain jää sopivasti leikkuujätettä, niin lähettäkee!
Koska sillä tavalla saadaan kasvatettua sellaisia lajikkeita, joita halutaan. Esim. omenalajikkeita on paljon, ja kun omenapuun oksaa ei saa helposti (useimmiten ei ollenkaan) juurrutettua, voidaan haluttua lajiketta varttaa esim. omenan siementaimeen, ja saadaan siten aikanaan halutunlaisia omenoita.
Siementaimista voitaisiin myös kasvattaa, mutta esim. juuri omenapuun kohdalla on niin, että siementaimesta ei tule tavallisesti emonsa kaltaisia omenoita. Voi tulla parempia tai huonompia ja ihan syömäkelvottomiakin...
Hyrinä, vartoin pari vuotta sitten omenapuun oksia kahteen pihlajaan, ja yhteen pihlajan varteen omenapuun silmun. Silmu kasvoi kesän, mutta syksyllä näytti kuihtuvan pois. Kahdesta pihlajasta toisen vartos kuivui ensimmäisenä talvena. Toisen pihlajan omppopuun oksa kasvoi vielä viime kesänä, mutta sen kasvu oli aika heikkoa. Nyt jännään, onko se vielä hengissä tämän talven jälkeen.
Kokeilu on kivaa, kun ei tuloksen ole niin väliä...
Joskus tavoitteena voi myös olla juurivesojen muodostumisen estäminen (hapankirsikat, luumut). Ovat nimittäin seitämätön riesa. Ja joskus voidaan hakea myös vahvempaa juuristoa (esim. kääpiöivälle omenalajikkelle), tai parempaa juuriston talvenkestoa... tai hyvän juuriston päälle parempia hedelmiä tuottavaa lajiketta
Luin ensin, että kuukkeleita...mutta se olikin kukkeleita, kukkia...
Omenapuista saa muuten myös hyvää näkösuojaa, vaikka se kestääkin kasvaa jonkin aikaa...mutta kyllä niiden taa piiloon pääsee jo kolmen vuoden jälkeen.
Tarkoitus olisi kyllä pari omenapuuta pistää pihalle ehkä jo tulevana kasvukautena, mutta varttamiset saa minun puolesta kyllä vielä jäädä.. Ehkä sitten seuraavana
Mitä kaikkea siinä jutussa sitten vartettiin pihlajaan? Itse olen kokeillut omenaa ja aroniaa. Niiden kanssa on kyllä onnistunut. Nyt on kokeilussa päärynän varttaminen pihlajaan. Saa nähdä onnistuuko...
Just pistin kokeeksi isotuomipihlajaa ja pohjantuomipihlajaa tavalliseen pihlajaan. Miksei nekin onnistuisi jos kerran omenat, päärynät ja luumut... toki samat ongelmat voivat koskea niitäkin (hylkimisreaktio, vaikutus hedelmän makuun, eri kasvunopeus, ...).
Mihin aikaan vuodesta varttamista kannattaa kokeilla? En oo ikinä kokeillu hommaa, pihlajaan aoin aroniaa lykätä. Päärynän oksa pitäis kans johonkin laittaa kun keksis et mihin…
Jos sinulla on perusrunkoja kylmäsäilytyksessä sisätiloissa, niin niihin voisi tammi-helmikuullakin jo varttaa ja viedä maakellariin odottamaan kevättä.
Muutoin pitänee odotella, että lumet sulavat ja pääsee varttamaan ulkona kasvaviin puihin. Vartteet pitäisi kyllä ottaa nyt talven aikana talteen ja säilyttää keväässeen kylmässä. Jos ei ole kellaria, niin vartteiden säilyttäminen käy niinkin, että käärit ne sanomalehteen ja hautaat hankeen. Paikan pitää olla sellainen, joka sulaa viimeiseksi keväällä, että varteoksat säilyvät lepotilassa. Eli että silmut eivät ole vielä alkaneet kasvaa tai avautua kun on varttamisen aika…
Itselläni oli ulkona viime talven yksi pihlajaan vartettu päärynäkokeilu ja hyvin se talvehti. Nyt syksyllä istutin ulos kolme pihlajaa, joihin olen varttanut useita eri lajikkeita päärynää kuhunkin runkoon. Kokeilen, että kestävätkö ne lajikkeet talvea täällä…
Minulla on ajatuksena varttaa päärynynän oksa olemassa oleviin vanhoihin omenapuihin. Voiko sen vartaa mihin kohtaan vaan vai pitääkö runkoon?
Pihlajaa taas kasvaa tuolla enemmänki ja ajettelin niihin vartaa marja-aroniaa. Pihlajan haluaisn kokonaan pistää poikki ja sit latvuksen aroniasta. Ei mitään hajua miten toimia mutta onneks ei oo pulaa pihlajasta tai aroniasta!
Ai päärynä ei passaa omppuun? Mulla on nuori päärynä jossa ei montaa oksaa olekkaan. Yksi kuitenkin sojottaa häiritsevästi ja aionkin sen siis päoistaa. Ajattelin että miksi ei samantien kokeilisi varttaa sitä johonkin. Onneks pihlajaa on…