Tintsi, samoin teen minäkin, kiitos!
Juurtuvat helposti kummalla tavalla vain.
Tänää leikkasin verenpisarani. Saas nähdä kuinka käy kasvun suhteen.
Tuo runkokyynelpisara ainakin on aina kukoistanut kesät.
Mulle tuli tänään
Lady in Grey
Cecile
Gina Bowman
Ice Maiden
Natasha Sinton
Pegasus
Aviator
Kauniita verenpisaroita olet hankkinut. Mulle tuli eilen Holly´s Beauty ja Blue Sarah ja olen niistä tosi onnellinen kunhan vaan saan ne pysymään kaukana kirvainvaasiolta
Holly`s Beauty on yksi kauneimmista, mutta jotain ongelmaa mulla sen kanssa oli.
Mä toin Holly’s Beautyn toissapäivänä sisälle kun näytti että talviteloitus on nimensä mukainen sen kohdalla. Täytyy toivoa että se tuosta vielä virkoaa, se on ihana, kerrassaan hurmaava. Samassa paikassa Blue Sarahit kasvattelevat jo hyvällisesti uusia versoja ja voivat oikein hyvin. Taitaavat keretä kieroutua vähän tuolla, mutta en kyllä viitsi nii sisällekään tuoda kun ovat niin isoja. Olivat kyllä viime kesänä tosi upeita, kukkivat jouluun asti.
Eikös ne vaadi aika varjoista kasvupaikkaa? Tuo Holly´s Beauty näytti niin hurmaavalta samoin kun Blue Sarah myös että oli ne ihan pakko tilata vaikken tiedä saanko ne pysymään hengissä Hienoina taimina ne eilen hain postista ja ainakin vielä näyttävät hyvinkin terhakoilta.
Mä olen tilannut noita verenpisaroita Kodin Kukilta kahtena keväänä eikä mitään ongelmaa ollut, paitsi että noi isokukkaiset eivät kyllä viime kesänä oikein ehtineet kukkia,
holly’s Beautyyn ilmaantui peräti kaksi kukkaa… Mut kesäkin oli vähintään surkea. Saarat kyllä sitten kukkivat muidenkin edestä. Edellistalvena talvetustila käväisi pakkasella, siksi piti tilata viime keväänä uudet taimet. Tänä talvena ovat toistaiseksi kaikki elossa.
Mulla on verenpisarat terassilla ja oven vieressä, siihen osuu just ilta-aurinko mutta muuten se on ihan varjossa. Hyvin ovat viihtyneet
Meillä myös etupihan kuisti on lähes koko päivän varjossa, ihan ilta-aurinko siihen paistaa joten se on varmaan ihan hyvä paikka mun verenpisaroille
Minulla on ollut joka kesä jokunen verenpisara. Kukkinut hyvin läpi kesän, mutta en ole ymmärtänyt että sen voisi talvettaa.
Takapihalla on hyvinkin varjoisaa ja siellä ovat menestyneet hyvin.
Aurinko ei pääse paistamaan ollenkaan, piha on aika suojainen ja lämmin.
Istutusvaiheessa olen laittanut ruukunpohjalle vähän kanankakkaa, multaan sekoittanut kastelukiteitä, ja kastellut pari-kolme kertaa viikossa.
Kysymykset:
- voiko verenpisara talvettaa sisällä huonelämmössä?
- miten kylmässä olette talvettanut pisaranne?
- pitääkö sitä multapaakkua / voiko sitä multapaakkua pienentää talvehtimisen ajaksi?
- miten alas verenpisara leikataan talvehtimisajaksi vai eikö leikata ollenkaan?
- koska ne pistokkaat on parasta ottaa?
Anteeksi tyhmät kysymykset, mutta "kukkapuolella" olen yleensä aivan hukassa.
Tuntuu niin hullulta aina syksyllä heittää kompostiin kesän kaunokaiset.
Minulla oli talven verenpisara kellarissa, hajin sen sieltä oli kuiva ja aivan kuolleen näköinen, mutta leikkelin sen ja kastelin ja pukkaa nyt rehevää kasvustoa. Toinen verenpisara oli sisätiloissa ikkunalla, ihan normaali huoneen lämmössä. Oli koko talven vihreänä ja leikkasin kyllä senkin tässä ja kasvaa hyvin.
Chali, monella tavalla voi talvettaa. Mulla on noin 10 asteessa valoisassa, leikkaan vasta keväällä.
Ei ole mahdottoman vaikea talvettaa.
^ ja ^^ Kiitos.
Verenpisara kuuluu kesään. Keijukaiset.
Mietin tässä ensi kesän istutuksia, verenpisara on aina listalla.
Juu, monella tapaa voi talvettaa, itellä oli eka kertaa talvetussuunnitelmat viime syksynä ja sormi suussa kuinka toimia, mutta hyvin meni (ainakin toistaiseksi)
Alkovat kukkimaan aivan mahoton kun toin sisälle ja kukintaa riitti muistaakseni tammi-helmikuulle asti. Sitt kylmänviileesti rupesin rapsimaan nuppuja pois ja siistimään versoja ja lannottelemaan ja nyt on tilanne se, että uloshan sitä pitäs päästä, uutta kasvua pukkaa tosi tuuheena ja nuppujakin mukamas. Sitkeitä ja suorastaan hassuja ovat , näin yhden vuoden kokemuksella.
posti toi odotetun paketin … El camino ja Dollar Princessin pistokkaat… vähän ovat ryytyneen näköisiä, mut eikö ne siitä…
Sit kysymys:
Löytyi muutama tällaista viimevuotisen verenpisaran ruukusta joka lojuu ulkorakennuksessa kun oikeat pisarat on tainnu heittää henkensä, mut en malttanu silti viä poiskaan heivata… mahtaisivatko olla pisaran siementaimia vai kenties joku "koivun rohjake" tms
Nää pisarat on ollu mulla 2 kesää ( ekan talvehtivat kellarissa ihan ok) mut viimevuonna ruukut jäi ulos ja otin ne helmikuulla sisään sulamaan… ja tosiaan vanhoista rungoista ei oo kyl mitään eloa näkyvissä…
Pitääkö verenpisaroihin vaihtaaa aina keväällä uusi multa?Olen aina vaihtanut,nyt iski hyytymys,on isossa ruukussa,kokeilisko vain pintamullan lisäystä,mutta kun sitä kanankakkaa olisi laitettava kanssa.
Arvaiskohan kokeilla entisellään ,antamalla vain lisävoimaa.
Tourangelle Olet äärettömän tunnollinen persoona näemmä. Itse en ole ikänään muistaakseni vaihtanut ns."kevätmultia". Laittelen sitten vaan kesän mittaan isompaan ruukkuun jos näyttää kukalta voima loppuvan. Huom. nämä mun verenpisarat jaksaa onneksi vielä kantaa…
Voisithan sää "pikku kepillä pyöritellä ja kaiveskella" sinne ruukunlaidoille muutamia semmoisia "paksataskuja" vararavinto pattereiksi. Peittelet ne sitten täytön jälkeen vaan hyvin mullalla. Eivät kyllä haise, kun multaa laittaa tukevasti muutaman sentin "salataskun" päälle. Tämmöistä pientä oikomista harrastellaan. Älähän sitten laita sitä "soppaa liikaa" ainakin kanan-kakassa on runsaasti juuri typpeä ja se rehevöittää kasvua…
Vaihda sitä pintamultaa sitten, jos haluat. On sitten parempi mielesi. Ainakin omien ruukkukasvieni on ollut pakko pärjätä melko pitkälle tämmöisillä "muka vippaskonsteilla".(Kuka niille luonnossakin olisi vuosittain multia vaihtelemassa, siinäpä kysymys).
Bobbie,niin taidan nyt tehdä.Se on vain jäänyt perinteeksi,että kasvualusta pitää vaihtaa,nyt kokeilen tuon ison uudella tavalla.
Pitää kai osata hellittää joskus.
Mulla ei ole vuosiin ollut verenpisaroita, mutta silloin kun oli, niin keväisin hoidin samalla tavalla kuin pelargonioitakin. Kaavin vähän pintamultaa pois ja laitoin kanankakkaa ja uutta multaa päälle ja leikkasin kasvia pienemmäksi ja valmis. Iso homma silti, kun oli paljon isoja ruukkuja, koska yksin jo niiden kantaminen alas kellariin multaoperaatioihin oli jo iso homma.