Verihibiskus, Hibiscus acetosella

"Hibiskusta kasvatetaan meillä 1-vuotisena, ei yleensä ehdi kukkia. Lehdet ja lehtiruoti kauniin purppuranpunaiset. Hibiskus on upea vastakohta kesäkukille, kukkapenkissä ja ruukussa.
Voidaan latvoa 15 cm korkeina; tiheämpi ja pensasmainen vaikutelma. Viihtyy ravinteikkaassa ja läpäisevässä maassa."

Kauppila

Common Name: Red Shield Hibiscus

Botanical Name: Hibiscus eetveldeanus ‘Red Shield’

eli ei näyttäisi olevan kumpaakaan.

Hoyabella - ne on näitä siemeniä… eli ei tee kukkia mutta näyttää penkissä hyvältä!

http://www.raravaxter.com/product_info.php?products_id=1441

…saattaa tehdä jotkin pienet kukat -en ole ihan varma.

Huomasin hilpeän yksityiskohdan noista verihibiscuksen taimista. Ne reagoivat jotenkin valonmäärään tai laatuun iltaisin. Mulla on keinovalo päällä noin klo 7-23, mutta aina näin iltasella auringon laskun jälkeen lehdet painuvat kuvanmukaisesti "nukkumaan". Kasvi ei kärsi kuivuudesta, sillä lehtiruoti on jämäkkä nytkin. Aamulla samaiset lehdet ovat taas täysin vaakasuorassa. En ole Hibiscusta aiemmin kasvattanut. Jännä nähdä,"elävätkö" lehdet täysikasvuisenakin samalla tapaa… 

Hibiscus Acetosella (red shield)

Ekan kerran koitan tätä kasvatella. Pitäiskö tää survasta jo suurempaan ruukkuun?
verihibiskus

Ei sitten onnistunut tän talvetus ekalla kerralla. Ei muuta kun uudet siemenet purkkiin ja vettä perään. Toisin sanoen uutta matoa koukkuun. Oli kyllä kasvattamisen arvoinen jos tummista lehdistä tykkää!

Kuopion torilta tänään ostettu verihibiscus

kuva

Lehdet hieman erimalliset kuin koiruuden kasvissa. Latvat jo napsaistu pois, joten on mukavasti kasvattamassa jo tuuheutta nätimmän malliseksi. Yritän kyllä talvettaa ja otan syksymmällä pari pistokastakin juurtumaan, että edes jokin onnistuisi talven yli selviämään.

Luin juuri, että tuon nuoria lehtiä voisi napsia vaikka salaattiin. Nyt minulla on siis jokin hyötykasvikin esiteltävänä tuttavalleni, joka ei arvosta mitään muuta kuin hyötypuutarhurointia. Oon niin tohkeissani, että pyydän hänet ihan vaan muuten vaan pistäytymään kahvikupposella

Huitukka on nyt leuhka, hihihi (nii miekii olisin)

Nostin verihibiskuksen viime viikolla sisälle lasitetulta parvekkeelta. Aiempina vuosina olen kasvattanut tätä lähinnä värillisten lehtien vuoksi ruukkuasetelmissa kesän ajan, mutta antanut pakkasen viedä kasvin lopulta. Ootteko nähneet tätä Suomessa kukkivana, siis saako tän kukkimaan?

Kesän aikana lehtien alapinnalle muodostuu kirkas pisara. Joskus aiemmin kuvittelin sen olevan kirvan jätös, mutta pisara muodostuu aina samaan kohtaa lehteä, eikä tuossa ole mitään näkyviä ötököitä. Yksi pisara oli eilen valunut lehdellä. Pyyhkäistessäni sen pois, maistoin sitä. Makeaa, sanoisin.

Mun verihibiscuksissa oli nuppuja, ihan pieniä, just ennen pakkasten tuloa, pakkasia oli syyskulla juur senverran että ulos jätetty kuoli heti ja kylmään kasvariin nostettu myöhemmin. Ne oli ostettuja kasveja, eli keväällä kaäsittääkseni siemenistä tarhalla laitettuja, eli luulisin että talvetettu voisi ehtiäkin kukkia sopivissa olosuhteissa. Teki mieli yrittää talvettaa mutta kun ei kertakaikkiaan ole tilaa, kun on niin paljon sellaista mitä ei helposti saa ostamalla keväällä uutta.

Minulla kukkii parasta aikaa. Kukat niin lehtien väriset, että en alkuun huomannut niitä ensinkään. Alkavat aukeamaan illalla ja aamulla jo kukat on kuihtuneet. Aion vielä valvoa jonkun yön ja nähdä kukat parhaimmillaan. Nuppuja on kymmenittäin joka puolella. Verihibiskus on kyllä mun lemppari, ja vaalin sitä kuin kukkaa kämmenellä - kirjaimellisestikin ;o) Katson, josko saisin tänne kuvan yhdestä lähes auenneestä nupusta.

Hienoa. Onko kasvisi jo useamman vuoden ikäinen. Tuo mun hibiscus on kevään siemenistä laitettu, eikä siinä ole päärungon lisäksi kuin neljä nyt typistettyä sivuhaaraa, jotka kasvoivat vasta, kun olin latvan ensin katkaissut kesäkuussa. Googlen kuvahaun perusteella tuosta ei koskaan tulekaan sellaista kiinanruusun tapaista tuuheaa pehkoa, vaan lähinnä sellaisia harottavia oksakarkulaisia eri suuntiin.

kuvia odotellaan innolla.

Yritin pienentää kuvia, mutta tulevat nyt kyllä ihan jättikokoisina. Tämä minun hibiscukseni on toissavuotisesta emosta pistokkaana napsaistu. Kasvoi tuuheaksi pensaaksi kesän aikana. Nuppuja on joka lehtihangassa eli niitä on tosi paljon. Uudet lehdet kasvaa vihertävinä. Kesällähän tämä on kuin Japanin vaahtera. Lehdet on ihan saman malliset, sirot ja kiiltävän tumman viininpunaiset

kuva

kuva

kuva

Veri hibin lehdet ovat kuulema syötäviä/uutettavia ja etenkin siemenkodista ulkomailla keittelevät järestään herkku-teetä yms. “Granberry hibiscus.”
Jossain nettivideossa kasvia kutsuttiin Rosellaksi ja joissain False Roselleksi.

Siemeniä viimeinkin tilattu ja täytyy sanoa, että erittäin nopeasti itäneet rakastavan mammam hoiteissa. :kiss: Siis kelihän ei vois olla tälle kasville nyt otollisempi! Olen niin innoissani näistä ihanuuksista.
Onko teillä muilla Verihibiscus kokemuksia?

Mulla on edelleen hengissä aiemmin tässä ketjussa esittelemäni verihibiskuksen pistokastaimi. Otan vuosittain syksyllä pistokkaan talvetettavaksi. Tänä keväänä talvettamassani olisi viimein ollut nuput, jotka huomasin vasta siinä vaiheessa, kun olin jo katkaissut latvan saadakseni kasvin haarautumaan paremmin. Omani ei ole vielä koskaan kukkinut.

Eikö olisi järkevää nämä erilaisten Hibiscuksien osiot yhdistää? Näitä on todella rasittavaa täältä haeskella, että missä sattuu mikäkin eri Hibiscuksen osio olemaan? kaikki ovat sikinsokin siellä täällä sekasin hajallaan… Kai se sopisi, että yleisestä suomalaisittain kai ns. Erikois Hibiscusten ketjusta olisi kyse? Ehkä sekin osio saisi enemmän keskustelua osakseen yhtenäistettynä?