Luin jostakin yrttikirjasta että Perilla eli Veripeippi sisältäisi aineita joiden vuoksi sitä ei suositella käytettäväksi kuin hyvin satunnaisesti. Oletteko muut törmänneet samaan tietoon?
Haitallisuudesta en ole lukenut,vaan sen että jossain siitä valmistetaan lääkettä allergiaan ja jossain "kaukomailla" se on ehdoton riisin mauste ja värjää riisin kauniin punaiseksi.
Erikoista,kun on tottunut että riisin tulee olla valkoista.
Minäkin juuri illalla opiskelin salaattikasvien kasvatusta, eikä vastaan tullut tietoa veripeipin haitallisuudesta. Edes nitraattien kerääntymisestä ei varoiteltu.
Tämä tulee vähän myöhässä, mutta kuitenkin…
Punaista shisoa voi syödä, mutta se on huomattavasti miedompi kuin vihreä shiso. Punaisen shison erityispiirre on sen väri, ja sillä värjätään mm. umeboshi-luumuja. Mehuakin siitä voi tehdä (oikein hyvää!). Noin muuten vihreä shiso on se keittiöyrtti.
Marigold; shiso siis yhtäkuin perilla? Olen veripeippiä (perillaa) käyttänyt salaatissa muiden joukossa ja hyvin sinne sopii. Odotin kuitenkin vahvempaa makua, tämä veripeippi on mielestäni aika mieto maultaan. Eikä pahus sekään kunnolla ole kasvanut tänä kesänä
Kiitoksia kokemusten jakamisesta. Tämän ketjun alussa pyysin kertomaan kokemuksista ja sanoin, että olen tilannut siemenet. Niitä ei kuitenkaan tullut. Virhe siis tilauksen toimituksessa, josta en jaksanut valittaa. Nyt ovat siemenet jo pöydälläni ja tänä vuonna kokeilen. Tuo huonekasvina kasvattaminen on yksi vaihtoehto, jos saan siemenet itämään.
Olisko jollakin lisää kokemuksia ja hoitovihjeitä?
Minäkin ihastuin veripeipin väriin ja ajattelin laittaa sitä kesäkukkaistutusten sekaan. Luettuani palstaa aloin epäillä kykyjäni peipin kasvatuksesssa, mutta aivan kohtuullisestihan nuo ovat itäneet ja siemenet, jotka ovat itäneet ovat muodostaneet terhakoita taimia. Laitoin siemeniä muistaakseni sekä pintaan että peitettynä ja annoin niiden olla pussin ohjeen mukaan viikon jääkaapissa (pussissa luki: laita noin viikoksi jääkaappiin ja ota pois kun siemenet ovat itäneet). Eivät minun siemenet kyllä sen viikon jälkeen olleet itäneet ja nostin ne lämpimään ja valoisaan. Pikkuhiljaa alkoivat itää.
Mullakin kasvoi viimevuonna veripeippiä, mut sen maku ei kyl sopinu pätkääkään mun suuhun (mun mielestä maistui lähinnä eltaantuneelta käsivoiteelta…).
Itämisaikaa en nyt just muista, ko kansio jäi kasvariin, mut helposti se kävi. Siemenet multaan ja "kylmään" kasvihuoneeseen ilman sen ihmeempiä kylmäkäsittelyjä tms.
Kaunis väri säilyi pakkasiin asti. Syömisen rajoituksista en kans oo lukenut missään.
Missähän kaupassa tätä olisi myynnissä, kun Järvikylän valikoimiin kuitenkin kuuluu. Tekis mieli kokeilla.http://www.jarvikyla.fi/yrtit/?tuote=perilla
Onko uusia kokeiluja ruokakäytöstä?
muoks.
Tai sitten ei. Yrttitarhan sivulla lukee näin:"Kiinassa perillaa käytetään perinteisesti tuoresalaattina erityisesti kalan kanssa. Suomalaisesta lehtien voimakas pistävä maku saattaa tuntua vastenmieliseltä."
Vaikka olishan se kaunis.
Mä olen nähnyt Stockalla ja muistaakseni myös Cittarissa, mutta ei ole aina tarjolla. Laitan kokeilumielessä kasvamaan tänä vuonna kun törmäsin shisoresepteihin. Minkä ihmeen takia muuten täytyy antaa kasville niin monta nimeä?
http://hiramenome.com/2012/06/shison-kasvatus-suomessa/
Yrttitarha, yrttitutkimus
Ostin tänään Wanha Kauppahallista Shiso-vihreitä lehtiä ihan uteliaisuuttani. Kun olin tuon kuvan jossain nähnyt. Järvikylä viljelee punapeippiä /puna-perilla.
Nyt siitä iltateet ja aamulla kääräsen siihen kanapalat (painekattilassa tänään keitetty)
dōzo meshiagare
Peippiä/shisoa en ole saanut itse itämään, viime keväänä löysin yhdeltä puutarhalta ja olin laakista myyty. Tänä keväänä ei missään taimen taimea. Harmittaa, kun mielellään sitä kasvattaisin ja varsinkin söisin eli onko kellään vinkkejä "vastaisen varalle?
En halua mainostaa, kun en itse hyödy siitä mitenkään…mutta haeppa kokeeksi ihan haulla Perilla Shiso red. Muistikuvani mukaan minulla on nyt tuon niminen se lajike mitä siemenistä olen kasvattanut, luulis haulla löytyvän postimyynti firmojakin. Tilasin ihan suomalaisesta firmasta ja ei ollut kyllä itämisen kanssa mitään ongelmia, nämä oli ainakin helppoja kasvattaakkin. Lehdistä jää sormiin mansikan kaltainen tuoksu, olen jo sitä jo pari satsia keräänyt omiin yrttitee seoksiini.
Miä esikasvatin nämä poteissa, se on nähtävästi varminta. Kokeile vaikka sitä sinäkin jatkossa? Kyllä näissä pieni vaivannäkö kannattaa saa hyvät taimet joilla vauhtiin pääsee.