Veripeippi ( Shiso ), Perilla frutescens

Kenellä olisi kokemuksia perillan kasvatuksesta? Olen vasta tilannut siemenet ja saatan olla myöhässäkin asian kanssa. Kasvi kiinnostaa minua kun sen sanotaan auttavan allergiassa. Olen aikamoinen allergikko, joten tekee mieli kokeilla.

Siemenestä en ole kasvattanut, mutta huonekasvina olen sitä menestyksekkäästi hoivaillut.

Mulla oli viime kesänä kyseinen kasvi, siemenestä kasvatettu. Taitaa paremmin tulla huonekasvina toimeen, ainakaan avomaalla ei minulla pahemmin venynyt, vaikka paikka oli lämmin ja aurinkoinen.

Kyselin eilen Kouvolan kaupunginpuutarhurilta että mikä upea, korkea  tumma lila kasvi, täynnä röpelöisiä kauniita lehtiä, kasvaa heidän istutuksissaan kaupungin puistoissa. Vastaus oli Veripeippi, Perilla frutescens "Nankinensis". Kertoivat olevan mauste/vihanneskasvi, syötävä ja mintun makuun vivahtava. Eli pärjää ulkona oikein hienosti.

Sen siemeniä ehdottomasti hankin ja laitan kasvamaan omaan yrttiympyrääni, sehän oli aivan upea. He kertoivat että edellisenä kesänä siemenet eivät oikein kunnolla kaikki itäneet, ja kasvin korkeuskin oli ollut vaatimattomampi kuin nyt, mutta tänä kesänä kaikki meni hienosti. Onko sitten ajateltavissa että viime kesän kuumuus ja kuivuus ei ollut niin soveltuva kuin tämän kesän viileämmät ja märemmät olot? Muuten, sen vieressä heillä kasvoi mm. punajuurta jonka lehdet sopivat hienosti perillan kanssa yksiin.

Minä kävin juur viime viikolla napsasemassa oksan sitä ja sitä valkoreunaista pelargonia aikomuksena yrittää juurruttaa ja talvettaa. Ei siis varmaan ainakaan tuon peipin kohdalla onnistu. Arvelin nimittäin sitä erikoiseksi värinokkoseksi. Mitähän kaupunki muuten tekee niille sieville daalioille, joita joissain istutuksissa on? Toivottavasti eivät aivan hukkaan heitä. Osaatko muuten sanoa, mikä se valkoreunalehtinen kasvi on, jota on ainakin siinä kirkon kohdalla reunakasvina?

Nitu, se Perilla (sanoivat silleen sitä kaupungilla kutsuvansa) on siemenestä kasvatettava, siksi sieltä kerrottiin mulle että kannattaa etsiskellä mauste/vihannespuolen pusseista. Niistä muista istutuksista en tiedä kun eilen vaan nopeasti siitä ohi kävelin ja kiinnitin huomion tähän yhteen upeuteen. Tee niinkuin minä, ja laita meiliä sinne. Tuntui tykkäävän kun kehuin ja olin kiinnostunut - on just tekemässä suunnitelmia ensi kesän istutuksia varten. Laitan sulle nyt hölönä sen meiliosoitteen. Odota hetki

Nuu, minulla on kasvarin altaassa yksi Perilla ja se on kasvanut aivan mielettömästi ja sitä on syöty oikein urakalla. Ostin sen keväällä paikallisesta Euromarketista, yrttihyllystä. Senhän voisi siis nostaa tuolta altaasta ylös ja siirtää sisälle ruukkuun. Tuossa vielä linkki, perillasta, jos kiinnostaa:

http://www.jarvikyla.net/pages/yrtit.asp?ID=15

liljus, toki kiinnosti! Hyvä tietää että voi hypätä sen siemenien kanssa pelaamisen yli ja ostaa valmiin alun. Onko se maku minttuun vivahtava kuten minulle kerrottiin?  Käytätkö sitä ikäänkuin persiljana salaattien mausteena? Vai muita käyttövinkkejä?

Kiitos Nuu osoitteesta!

Edelliskesänä kun minulla oli perilla ruukussa -siinä se ei kasva kovin sureksi- se oli kastikemausteena. Pikakastike vaatimattoman makuun -> jauhot nestesuurustuksena (eli anna turvota hetki kylmässä vedessä, lisää kiehuvaan vesitilkkaan) ja perillanoksa. Soijaa tai jotakin tomaattijuttua antamaan väriä. Pari kääntöä pippurimyllystä.

Tykkäsivät mokomat naurua

Nuu, maku on kyllä enemmänkin persiljan suuntaan, mutta kipakampi, Jos tarkkaan miettii voi olla ihan häivähdys minttua, mutta ei kyllä merkittävästi. Vanhemmitten kipakkuus lisääntyy sen verran, että ei enää ihan leivän päälle viitsi laittaa. Leivän lisäksi olen laittanut perillaa salaatteihin (kivaa makua ja väriä) ja silpunnut kastikkeisiin ja käyttänyt koristeena esim. cocktailpiirakoiden päällä (täytteessä oli savuporoa ja minusta passasi ihan hyvin).

VERIPEIPPI Perilla frutescens P. nankinensis

Tässä keräämiäni tietoja:

Kylvö: maalis-heinäkuussa . Yksivuotinen Mauste/vihanneskasvi. Syötävä, mintun makuun vivahtava. Klassinen sushi-mauste. Aromaattinen. Kasvupaikka lämmin, aurinkoinen. Korkeus 50 cm, tukevavartinen. Tumma, mustaan vivahtava lila. Kylvö max 0,5 cm syvyyteen, itää valossa joten peitetään hyvin kevyesti. +20-22 C, itämisaika n. 10-14 vrk. ist.väli 20-25 cm.

Onko kenelläkään tietoa millaisessa maassa Veripeippi viihtyy? Koska sitä käytetään koristekasvinakin istutuksissa, niin varmaan ainakin multavassa viihtyy, mutta meneeköhän savisessa?

On todella vaikea saada itämään. Joidenkin lähteiden mukaan kylmäkäsittely auttaisi, en tiedä kun en ole saanut itämään sellaisenaan eikä kylmäkäsiteltynä.

Minä ostin viime keväänä niitä ruokakaupassa myytäviä Perilloja ja hyvin kasvoi. istutin sen kasvarin altaaseen tomaatin juurelle ihan puutarhamultaan. Kasvoi niin hyvin, että yhdestä kasvista tuli koko perheen tarpeisiin. Jos idättäminen on niin vaikeata, niin kannattanee käydä kaupan yrttihyllyllä keväällä.

Aina ei kaikkia siemeniä saa itämään sitten millään neuvoilla.Yleensä olen onnistunut Veripeipin kanssa tällä ohjeella SIEMENIÄ EI PEITETÄ, itää valossa,joskus laitan hyvin ohuesti hiekkaa joukkoon kuivumisen estämiseksi.,siihen kyllä auttaa muovikin. Menestyy hyvin tavallisessa puutarhamaassa ,jos maa on kovin savinen sitä voi keventää hiekalla ja turpeella.

Yhdistelin kaksi samaa asiaa koskevaa viestiketjua. Ylläolevat 4 viimeisintä viestiä ovat muualta siirrettyjä, ja ne ovat ns. "tuoreita", alkuperäinen kirjoituspäiväys on maaliskuussa 2008.

Kylvin äsken veripeipin siemenet - saas nähdä miten ne täällä itää. En peittänyt, mutta tiputtelin vähän vermikuliittia pinnalle, suihkutin vedellä ja laitoin muovikannen kaiken komeuden päälle. Mielenkiintoista katsoa kuinka käy Onko muilla sitä nyt kylvössä, ja kuinka siellä etenee?

Juuri tänään koulin veripeipin...joo-oh, oikein tavasitte! Kylvin ympäripyöreesti n. 20 ja yksi iti naurua - mutta on senkin verran terhakkaampi. En tosin hyljännyt laatikkoa vielä, se on tuolla ''epätoivoisten'' kukkuu osastolla, josta silloin tällöin saa mukaviakin yllätyksiä!

Epätoivoisten osasto ... naurua

Oma osastoni on perustamatta - veripeippinikin kylvin mukulasellerin itämättä jääneisiin potteihin. Mutta kovasti hyväntuuliselta, suorastaan kohtalokkaalta kuullostaa toi "Epätoivoisten osasto" naurua

Sarjassamme ''tämähän ei taas tänne kuulu'': Tuolla ''epätoivoisten'' osastolla on yksisuuntainen liikenne ja kurja kohtelu..kun tarvitsen kylvölootaa niin otan vanhimmasta päästä jos siinä ei eloa näy. Kuvitelkaa, että se on kuin viimeinen kävely ennen kuolemantuomiota viha...muutama siemen on säikähtänytkin ja pistänyt päänsä valoon! pomppivaa naurua