Ehkä mä pärjään sittenkin tuon vanhan altaan kans. Saisin tuolla hintaa sen pergolan kuitenkin, joka on sillä haavelistalla myös. Kun en ole vieläkään Kroisos…
Viikonlopun aikana takapihan kuumuuteen syntyi vesiaihe esiinkaivetusta kallionuomasta ja allasmuovista, joka liimattiin kallioon sikaflexillä.
Karultahan tuo vielä näyttää, mutta kun sammal leviää ja saan kasveja kivien päälle, niin oon varsin tyytyväinen aikaansaannokseeni.
Mä ostin muuten tämmösen, kun halavalla sain. Yrittäkää kuvitella tää jotenki kokonaisena, en jaksanu kasata sitä nyt.
Hieno!
Nätti on!
On hieno
Tanyan kallioon tehty vesiaihe on ihana! Rakastan kallioita ja vettä…
Tässä meikäläisen viime kesän äherrystä, eli ihan käsipelillä kaivoin hiekkaa ja kivenlohkareita (helpommallakin olisin päässyt, jos olisi valinnut toisen paikan… vaan enpä tietenkään…)
Ja sitten vähän valmiimpana. Tavoitteena olisi tosin vielä tehdä puro laskeutumaan tähän lampeen ylempää tontilta -katsotaan haluanko toteuttaa kuitenkaan, vai onko näin hyvä.
Lampea ympäröivä alue on vielä pahasti kesken, mutta tulevana kesänä otan sen projektiksi.
Viestissä alimpana on pikkulammikko, jonka tein ensimmäisenä (en saa liitettyä tätä tekstiä sen kuvan yhteyteen, vaan on nyt sitten tekstit tässä ylempänä…)Pikkulätäkkö on potagerini yhteydessä.
Mulla on kaksi savipataa, joista toisessa on murtuma pohjassa. Ajattelin askarrella niistä vesiaiheen siten, että laitan ehjään pataan vettä, jonne pumppu. Rikkinäisen padan asettelen siihen ehjän padan yläpuolelle, putki kulkemaan murtumasta, niin että vesi kiertää kahden padan välillä. Oliko sekavasti selostettu? Noh, ongelma on se, että olen kaupoissa nähnyt vain sellaisia pumppuja, joista lähtee sellainen suihkuputki. Saako niistä jotenkin askarreltua semmoisen version, että vesi kiertäisi kahden padan välillä. En halua mitään suihkua, vaan “puron”.
Pitkästä aikaa täälläkin... Tuollapa uusimmat kuvat vuodelta 2014 pihasta .. http://kurunrinne.kuvat.fi/kuvat/KURUNRINNE+2014/
.Mökkikuvat tulee sitten samalle sivulle kohta ja kotisivut edelleen http://http://kurunrinne.suntuubi.com/
Kauniita vesiaiheita tässä ketjussa!
Huvilan pihalle on veden solinaa saatava myös - ajattelin rakentaa aluksi oleskelualueen tuntumaan tällaisen:
http://www.familyhandyman.com/landscaping/outdoor-fountains/how-to-build-a-low-maintenance-water-feature/view-all
Vesi on tuossa pääosin suojassa auringonvalolta --> levänmuodostus on vähäistä ja erillistä suodatusta ei tarvita. Pienitehoinen pumppu (putouksen korkeuden mukaan) riittää! Isommat kivetkin varmaan löytyvät pihasta, singeliä ja rantakiveä meinaan hommata altaaseen ja Latvalasta ämpäreitä kansineen upotettaviksi säiliöiksi.
Jos asiasta innostun, niin teen toisen isomman vesiaiheen, johon kerään sadevesiä talon katolta. Siinä meinaan testata luonnon suodatusta, annan veden valua sora-istutusalueen läpi - ja kierrätän vettä pumpulla tuon alueen läpi. Kasteluvettä voisi tuosta lammikosta ottaa, jos saan riittävästi vettä ohjattua vähän isomman altaan täyttöön.
Sadekuurojen välissä illalla sain tehtyä tämän. Sinkkiastia ja graniittitaso + pumppu oli jo kotona ja se pallo. Se veden solina..... rauhoittaa sielua kummasti....
En löytänyt tälle omaa keskustelua niin kysynpä täältä. Haluaisin tehdä mökille pienen altaan mutta tällä hetkellä joutuisi olemaan ilman pumppua eli tulisi seisova vesi. Onko täysin pystyyn kuollut idea? En kuitenkaan haluaisi lima-allasta. Eikä tulisi kovin suurta, esim 2x3m muovista. Jahka saadaan sähköremppa aikaiseksi niin sitten ehkä saisin siihen pumpun. Ja jossain vaiheessa puron isompaan altaaseen. Ja, ja, ja…
Kirsikka-78, siirsin viestisi tänne vesiaiheet-ketjuun.
En ole mikään asiantuntija noissa allas-asioissa mutta laittaisin itse kyllä siihen jonkinlaisen pienen pumpun ainakin. Ne ei ole edes kalliita.
Se vesi levittyy aika hopusti
Minä virittelin tänään oman köyhän ja laiskan naisen vesiaiheen. Ei se kummoinen ole, mutta ajaa asiansa. Eli se on tuo sinkkipalju, joka näkyy kuvassa.
No kun ei ole sellaista sähköpistoketta että voisi pihaan jättää pitemmäksi aikaa. Tai on yksi mutta se on kiinni pumpussa joka on järvessä. Hitsi kun muistaisi kenen kuvagalleriassa oli useampikin allas ja mielestäni siinä kaikista pienimmässä ei ollut mitään virtausta. Riittääkö allas-subtraatti yksin pitämään puhtaana?
Ja kiitti Nuu kun ohjasit mut oikeille raiteille
Mulla on parvekkeella allas mikä ei käytössä, siinähän olis tuhnupumppu mutta en edelleen saa sitä sähköä. Pitäisi sitä paitsi vetää 30m roikka nurmialueen läpi. Joku kuitenkin sen roihais ruohonleikkurilla jossain vaiheessa.
Semmoisia aurinkopaneelilla toimivia pumppuja on myös olemassa. Itselläni ei tosin ole niistä kokemusta.
Aika räppänän oloisia mutta pitää mennä biltemaan katsastamaan. En ole vielä isännälle kertonut suunnitelmista ollenkaan, mitähän sille sanoisi mitä vasten sinne mennään