Kovasti olette tehneet töitä! Hieno!
Minäkin haaveilen lammesta; olisi taas vähemmän nurtsia leikattavana, mutten yhtään osaa kuvitella, että se sopisi tähän pihapiiriini. Taidan tyytyä ihailemaan muiden juttuja
Aiemmin puhuitte tuosta vesihyasintin talvettamisesta… Onnistuisikohan se akvaariossa (sellainen kun minulla nyt sisällä joka tapauksessa kaloineen on)? Puhdistaisi samalla akvaarion vettäkin? Himoitsisin allasta pihalle, mutta pelkään sen muuttuvan surulliseksi limavelliksi ja johon siilit ja hiiret hukkuvat. Kuinka estätte sen, ettei altaisiin tosiaan huku pikkuisia eläimiä? En ikinä pystyisi antamaan itselleni anteeksi, jos joku aamu siili siellä hukkuneena olisi
Upea allas ja ympäristö papulalla!
Itse pohdin täällä, että uskallanko tuohon vuokrarivitalon takapihalle laittaa allasta ja millaisen tuohon pienelle poispäin viettävälle pläntille voisi laittaa. Että antakeehan ideoita ja laittakaa lisää kuvia. Kaivonrengasta jo suunnittelin, mutta puoliso nousi vastahankaan, ei “näe” kaivonrengasallasta samalla tavalla kuin minä.
Kertokaas vähän minkälaisilla mitoilla koristelammikko kannattaa tehdä, lähinnä syvyys kiinnostaa… kuinka syvän esim. Lumme tarvitsee?
Mulla olis jo valmiina ostettuna 3x4m allasmuovi ja nyt yritän suunnitella kaivuutöitä…
Eikös lumpeelle suositella ihan metrin verran vettä? Meillä on muurattu suihkuallas, vesitilan korkeus on noin 30-40 senttiä. Keskellä allasta on syvennys, joka on noin 20 senttiä syvempi kuin muu allas, siinä on asustellut varmaan kymmenen vuotta edellisen omistajan järvestä hakema lumme. Asumme nelosvyöhykkeellä, mutta niin vaan on lumme siinä vuodesta toiseen selvinnyt. Kuvakin...
Kiitos Belgi nopeasta vastauksesta! Eli teillä talvehtii noin 60cm syvyydessä? Onko purkkiin istutettu vai onko se monttu täynnä jotain kasvualustaa, ja mitä? Mitenkäs jos talvettaisi kellarissa? Onko joku kokeillut ja miten, vedessä vai turpeessa?
Veikkaan että lähempänä 50 cm sitä vettä ja viime keväänä oli lähes kuiviltaan, kun oli vesi vuotanut pois, niin vain lumme ihan hyvinvoivana sieltä kevääseen heräsi :). Meillä on jotakin kasvualustaa sillä lumpeella, kuoppa on 30x40cm ja sen 20cm syvä. Pikkukiviä laitoin mullan päälle niin ei leviä veteen se moska, kun allasta täyttää. Tuo veden tummuus kuvassa johtuu siitä, kun meillä yhden rännin vedet ohjataan tuohon altaaseen ja nyt pitkän kuivan jakson jälkeen vesi tuli katolta noin tummana, lienee siitepölyä siinä mukana.
Kiitos! Nyt sitten vaan armotonta kaivamista ja lumpeen metsästykseen!
Kävin katsastamassa allaskumeja ja -muoveja. Kuinka paljon parempi se kumi oikein on? Se tulee nimittäin aika kalliiksi.
Allaskumi kestää ainakin ällistyttävän kauan. Minulla on ollut maassa jo ainakin parikymmentä vuotta. Kannattaa satsata siihen, niin ei tarvitse joskus kaivaa ylös kaikkea ja laittaa uutta.
Minä voisin vasta nyt pikku hiljaa satsata allaskumiin, sillä molempia altaitani ja niiden ympäristöjä olen muutellut monesti. Pressun kanssa muutokset ovat halpoja ja sen vanhan pressun voi sitten loppukäyttää apualustana haravoinnissa tai kukkapenkkien myllerryksissä tai kompostin peittona.
meilläkin on kumia altaassa ja kuudessa vuodessa on tullut vain pari pientä viiltoa, kun poika kavereineen on salaa heitellyt isompia kivenlohkareita. helposti paikattavissa liimalla. suosittelen.
Nyt on lampi valmis, mitoiksi tuli n.2mX3m. Syvyyttä syvimmässä montussa n.65cm ja muuten 45-50cm. Kukkapenkki ja istutukset on vielä kesken...
Miehen käsialaa, se sanoi että lammessa asuu kuukunen ja tämä on sen muna..
Tuli muuten hieno. Hitsin vitsi kun tykkään noista sinun reunakivistä, tuollaisista lohkotuista lituskaisista.
Tosi hieno ja suuri työ takana!
Kiitos! Lätäkköä suunniteltiin jo viimekesänä mutta ei saatu aikaiseksi.Isäntä toi mulle allasmuovin yllärinä ja oli suunnitelmissa tehdä lampi sitten kun sillä alkaa loma. Meillä päädyttiin viimein siihen että isäntä teki nuo reunakivetykset kun mulla meinasi hermot loppua, valitsin tietysti liian pyöreitä ja tasakokoisia kiviä jotka ei sitten asettuneet ollenkaan. Mutta itse kaivoin koko kuopan kun isäntä oli päivät töissä. Mä en malttanut odottaa sen loman alkamista!
Eilen illalla istuttelin kurjenmiekkoja,viiruhelpiä, rantatähdykettä,maahumalaa ja poimulehtiä lätäkön reunoille. Isäntä toi kalareissulta kuhien lisäksi pussillisen vesikasveja!
Harmittaa kun meillä nettiyhteys sippasi kotona, eikä tämän työkoneen kautta voi kuvia nettiin laittaa... Sain valmiiksi oman "suihkulähteeni", eli keskellä pihamaata nököttää vanha ruosteinen istuma-amme. Sisäpinnan emalointi on vielä yhtä riskua lukuunottamatta ehjä. Ammeen ulkopuolella on vanha kaivon käsipumppu sopivalla korkeudella. Poistettiin pumpusta sisuskalut. Tavallisesta suihkulähdepumpusta menee pohjareiän kautta letku kaivonpumppuun ihan sinne hanaosaan asti, ja hanasta lirittää nyt vettä koko ajan ammeeseen. Ammeen pohjareiän tiivistys oli ongelmallinen, eikä ammetta saa tyhjennettyä kuin sankolla, mutta siitä viis. Ammeessa kasvaa ruukussa lumme, joka kukkii varmaan kohta. Tuli hieno "suihkulähde", joka sopii hyvin meidän rappioromanttiseen miljööseen (lue: törkyläjään)
Mielenkiinnolla odottelen kuvaa tästä virityksestä