Vesimeloni oli yksinlkertaisen harson alla kylmät sateet ja hallayöt. Tänään uskaltauduin katsomaan ja sehän oli kasvanut pituutta, eikä tiennyt kylmästä mitään.
Minua aloittelevaa kasvariharrastajaa on puutarhalla huijattu, tai siis luulin ostaneeni vesimelonin, kun myyjä niin sanoi. Nyt mulle selvisi että se onkin jättimeloni…Mikähän se on? Siis onks se semmonen kuin vesimelonikin et siement on levällään melonin sisällä vai sellainen et ne on siellä “keskellä”? Kun reklamoin asiasta sain kyllä sen vesimeloninkin Kattelin tuota Mummin lähettämää kuvaa et mun vesimelonissa on ihan erilaiset lehdet ja marssin sinne puutarhalle niin selvisi että mulla mitään vesimelonia oo ollutkaan
Vaan ainoa ongelma tässä on se, että miten luulen molemmat melonit tunkevani tuonne kasvariin joka on valmiiksi ovelle asti täynnä…
Jättimeloni on kurpitsa.keltainen ja erinomainen pikkelsiin. Eli älä heitä pois. Kasvaa tuonne 15-30 kiloseksi.
Kiitsa tamarillo, Isäntä kauhistui kun kuuli tuon kilomäärän ja et siitä tulee pikkelssiä…Hih
Täällä ollaan vasta nyt samanlaisilla mitoilla kun mummi aikasemmin, mutta kylläkin kasvihuoneessa joten nyt viikon aikana alkoi vasta kasvamaan ja viimevuodesta tiedän että kasvarissa pölähtävät yhtäkkiä kasvuun. Kiitos tamsku niist siemenistä, taimista tule tosi isolehtiset ja varmasti se kertoo jotain hedelmän koosta
Jool. Oikean vesimelonin kasvu on hillitympää, joten ne mahtuu paremmin kasvariin.Ensi vuonna olete sitten viisaampi.Oppia ikä kaikki.
Voi, ei, mun on kai pian saatava vesimelonini ulos/ kasvariin… En ole vielä uskaltanut viedä. Voiko laittaa myös ulos? Olen vaan tukenut sen pystyyn kepillä. Pituus jo huitoo jotain 80.cm.
En ole tukenut vesimeloneja mitenkään. Ne kasvavat kummulla, nin maakin pysyy lämpimämpänä. Saavat kasvaa maata pitkin. Olen aina kasvattanut ulkona ja viime kesänäkin sain satoa. Melonin alle olen laittanut olkia, styroxin palan tai muuta ,ettei mätäne.
Miten ne painavat melonit pysyvät siellä ylhäällä, jos kasvattaa ylöspäin ulkona?
No, kun ei pitkin pöytiä tääl sisällä mahtunut menemään. Ajattelin, että jos kasvariin laittaisi, niin saisi siellä sitten kääntyä meneen pitkin hyllyjä…
Ai mullakin on veskaria ja ne luikertelee vaikka ja missä. On siellä aika monta hedelmääkin Ne muuten kasvavat aika nopeasti. Tarviiko veskari paljon lannoitteita?
Laitan nyt kuvia tännekkin
Revin tänään vesimelonit pois kasvihuoneesta kun ei alkanut tulla satoa. Joskus on tullut hyvinkin, mutta nyt luovutin.
hauska juttu iltiksessä: Kallis meloni
Tiistai 21.7.2009 klo 00.13
Mikäli perinteisten tylsien vihannesten ja hedelmien kasvatus ei tunnu lyövän leiville, kannattaa ottaa mallia fiksusta japanilaisesta maanviljelijästä, joka ryhtyi kasvattamaan kolmion muotoisia vesimeloneja. Erikoismuotoillussa muoviastiassa ylösalaisin kasvatetut pyramidimelonit menevät Japanissa kuin kuumille kiville ja niiden kappalehinta on kohonnut jo yli 400 euron.
Pitäisköhän kokeilla…?
Melonitkin ovat alkaneet kasvaa. Ne saavat kasvaa ihan luomuna. Ei noista ota selvää mikä verso kuuluu millekinNimilaputkin ovat jääneet ksvuston peittoon. Sieltä sitten yllättäen löytyy valmiita meloneja. Tässä on ainakin yhteen taimeen tulossa neljä melonia. kehitys on nopeaa, jos ilmat jatkuvat tälläisinä.
Joo meloonit kasvaa myös täällä Ovat nyt noin 6kg ja näyttävät hyviltä. Mullakin kasvaa n.4kpl per kasvi joten ei täällä kreikan lämmössä näytä enempää tulevaan kuin siellä suomessakaan.
Eikös meloonit tarvitse aika paljon lannoitteita? Mietin vaan noita mummin melooneita että eivät välttämättä jaksa kaikkia kasvattaa ilman ?
Onko teillä muuten millaisia keinoja tietää koska meloonit ovat kypsiä? Täällä kreikassa niitä koputellaan ja sen mukaan tiedetään milloin ovat parhaimmillaan
Vesimelonitkin ehtivät tänä vuonna kasvaa isoiksi, jos ilamat jatkuvat lämpiminä. Kreipin kokoisaetkin kypsyvät makeiksi sisällä.pakkaset tulevat tänä vuonna vast ajoskua mARRASKUUSSA.
Ihmettelen ja ihastelen mummin melooneita, sekä hunaja- että vesi-. Kerran kokeilin ja jäivät niin kovin pieniksi, en kyllä jaksanut kovasti latvoa, niin kuin ehkä olisi pitänyt.
Elokuun puolesa välissä latsvon kaikki latvat pois ja joitain ennenkin. Aikaisemmin en voi latvoa, sillä latvon juuri ne joissa on s e hedelmä kasvamassa.
Luin vaan jostakin ohjeesta, että jo jossain vaiheessa taimena olisi pitänyt latvoa, että taimi haarautuisi kunnolla. Sellaista en jaksanut tehdä. En tiedä, oliko ohjeessa edes mitään järkeä.
Haarutuu ne ilman poistoakin... Tässä tulos, joten lopetn. Taisi olla ainoa lajiaan.