Kiitos, belgi! Noissa hyllyissä on se hyvä puoli, että kun kesällä vien nuo kasvit ulos, voi hyllyt koota pieneen tilaan tai ripustaa vaikka kasvihuoneeseen.
Minä kun en valaistuksesta oikeastaan mitään ymmärrä, niin kysäisempä itseäni viisaammilta, että sopisikohan sellainen 35cmx35cm kasvuvalon nimellä kulkeva ledivalo ihan perustaimikasvatukseen? Kuvassa näyttää ledit sinipunaisilta. Jostakin syystä ukkoni haluaisi melkein väkisin minulle sellaisen hankkia
Vaikuttaa erittäin hyvin soveltuvalta.
Kiitos Weikko tiedosta!
Meille muutti tänään traakkipuu ja kaipailisin vinkkejä sen valaistukseen. se on huoneessa jossa on koko seinän kokoinen etelä ikkuna mutta on toisella puolella huonetta. senkin päällä joten sekin vähän hämärtää sen tilaa lisää… talveksi varmasti haluaa lisää valoa… puun yläpuolella olisi seinässä pistorasia johon sille saisi näppärästi oman lampun, nyt kaipailisin vinkkejä mistä löytyisi jokin traakkipuulle sopiva lamppu jonka saisi suoraan tuohon pistorasiaan!! seiniä ei voi porata… jos sellaista ei löydy niin voin viereisen hyllyn päälle laittaa metrin päähän lampun joka voi laittaa tuohon suuntaan, mut sitten sen on oltava sellanen joka ei kuumene koska olisi suoraan lastulevyn päällä… ja myös sen saisi kertoa että minkälaisen valon tuo traakkipuu haluaa
kuva hahmottamaan tilaa…
Meidän sitruspuumme kärsii.. =(
Eli ostimme Ikeasta noin 3 viikkoa sitten tämän sitruspuun ja nyt se pudottaa lehtiänsä hyvin tiuhaan tahtiin. Olemme kastelleet maltillisesti (niin että multa kuivahtaa) seisoneella vedellä. Muutaman kerran olemme myös sumuttaneet puun vedellä sumutuspullosta.
Tältä puumme näyttää nyt. Laitoimme sen ikkunan viereen (paikka on lähellä patteria, mutta ei suoraa yläpuolella.) Olisiko että kevään tullen ja valoon lisääntyessä sitruspuu lähtee taas kukoistamaan?
Luulisin, että kevään tullen se virkistyy.
Sitrukset tykkäävät olla talven viileässä. Nyt sen olosuhteet ovat muuttuneet rajusti, siksi reagoi.
Sitruskasveista asiaa löytyy "Sitruskasvit" -ketjusta. Jos haluat käydä kurkkaamassa mitä siellä on kirjoitettu niin pääset tuosta linkistä.
Itselleni sitruskasvit ovat vieraita.
Kaisaliisan kans samaa mieltä, kunhan kunnolla kotiutuu varmaan piristyy, voi että , jotenki niin sympaattisen näkösenä roikkuu nuo hedelmät.
Mulla alko appelsiini pukkaamaan uutta lehtee oikeen innolla kun vähän leikkelin sitä ja siirsin kunnon valoon.
Tattia taisin vähän matkia joskus reilu vuos sitten ja se leikkely kannatti, tuuheutuun rupes tosi kivasti.
Olen aloittanut juuri viherkasvien parissa ja en haluaisi tuhota kasvejani. Monet kukista kuten köynös, viiri- ja kirjovehka,sekä pari maijaa, traakkipuu ovat alkaneet kellastumaan lehtien kärjistä. Mikä mahtaa olla syynä ? Olenkohan kastelut liikaa vai liian vähän. Sumetellutkin olen kukkia 1-2 kertaa viikossa ja kerran viikossa olen antanut ohjeen mukaan lannoitetta. Aurinkoisella paikalla kukkia olen kastellut 2 kertaa viikossa ja varjossa kerran.
Onnistuin murhaamaan het aluksi kuniaspegonian ja toisen kukan jonka nimeä en tiedä.
Kuinka usein te kastelette viherkasveja?
Ruukut joihin laitoin kukat ovat varsin isoja ja pistin kunkin kukan alle rönsyäviä lajeja kuten pennimuoreja ja juoruja. Nämä tuntuvat menestyvän, mutta itse pääkukilla on joku ongelma. Mikä se voisi olla?
Multana käytin kekkiän kukkamultaa. Ruukut ovat saviruukkuja. Olisko ruukkujen pohjalle pitäyt laitaa jotain salaoja kariketta ?
Miten jatkan vai siirrynkö suosiolla pihan puolelle?
Kyllä on rankkaa aikaa viherkasveille. Päivän pituus nyt täällä 2t 48 min. Toki keinovaloa on annettu. Tänään jouduin laittamaan kompostiin 2 pientä viherkasvia ;pitsilehden ja kilpipiilean. Kilpipiileasta leikkasin latvat juurtumaan vesilasiin, saapas nähdä miten käy. Onneksi isot ovat vielä hengissä, näköjään tottuneet olosuhteisiin. Syytä en keksityt pienten kasvien näivettymiselle, niukalla kastelulla olivat olleet. Otappa niistä selvää.
Juurikki, samaa mieltä. Meillä ihan sama, ei päivänvalo riitä ja vaikka keinovaloa on, ei ne ole mitenkään elämäniloisia.
Olen joutunut saattamaan aika monta viherkasvia komppariin. Ei voi mitään.
Valaistuksena yhdessä jalkavalaisimessa on virallinen kasvivalo (epämiellyttävän pinkin violetti). En ole huomannut mitään eroa kahden muun lampun lähellä olevien kasvien viihtymiseen, vaikka niissä valaisimissa on vain tehokkaat led-lamput. Viherkasveja on toki häviävän pienessä määrin; talvetan lähinnä pelargoneja ja marraskuunkaktuksia.
Alkuperäinen kirjoittaja: J10013531012