Viherkasveista ja valaistuksesta asiaa

ajattelin ihan yleisesti kysyä että kannattaako jokaisen kukan ruukkuun mullan alle lecasoraa? kasteletteko juurelle vai alusastiaan?

Alkuperäinen kirjoittaja: suikale

Riippuu ihan kasvista, minkälaiseen kasvualustaan se pitää laittaa, ja annetaanko mullan kuivahtaa välillä vai ei. Onhan kosteikkokasveja, jotka viihtyvät mutalillussa jatkuvasti, etenkin papyrukset ja muut vastaavat kaislat. Ja sitten on kuivakkokasveja, niinkuin kaktukset, jotka voi istuttaa melkein pelkkään hiekkaan. Ja sitten on esim. kiinanruusut, jotka eivät tykkää että "jalat on märät", ja niiden ruukun pohjalle kannattaa tehdä se salaojitus, ettei jää vesi seisomaan. Muuten hyvää ja ravinteikasta multaa kasvualustaksi. Mulla on tapana kastella kaikki kasvit päältä, mutta etenkin, jos sattuu tulemaan multaan niitä inhoja pikkusääskiä, jotka lentelee ympäriinsä, kannattaa siirtyä lautaselle kasteluun. Ne sienisääsket ym. vastaavat viihtyvät toukkina liian kosteassa mullassa ja syövät kasvien juuria.  Useimmat kasvit tarvitsevat hapekkaan, hyvin vettä läpäisevän kasvualustan, jotteivat juuret mätänisi, eli pääsääntöisesti se ohut lekasorakerros ruukun pohjalla ei ainakaan ole haitaksi.

Ostin kuivahtaneita ja pienissä purkeissa olleita viherkasveja.
Laitoin kaikki suihkuun ja annoin valua paripäivää.UUdistin saman ja nyt laitoin ne uusiin isompiin ruukkuihin.Multana musta multa.

Nyt on vuosi näin pitkällä, oiliskos asian tuntijaa sanomaan ovatko tuhoon tuomittu.Suivaantuvatkohan muutoksesta,joka kuitenkin on niiden parhaaksi, ei niistä kukkia olis muuten enää voinut toivoa.

Ravinteilla ja valon määrällä on nyt epäsuhta, jos lämpöä on normaali huonelämpötila. Lisävalon kanssa virkistyvät varmaankin.

Niin, unohdin laittaa niistä lampuista,isäntä osti niitä kukille tarkoitettuja lisävalo lamppuja, jotta ovat nyt valohoidossa.Ostettiin ensi 2, mutta haettiin 2 lisää.Onko näin suhde kohdallaan.

Riippuu lamppujen laadusta; loisteputkia vai niitä hehkulamppuja, joita kasvivalon nimellä kaupataan? Vanhassa pentissäkös oli noista valoista enemmänkin juttua...?

Muoks-muoks: vanhalla puolella kun laittaa hakusanaksi valaistus, löytyy mm. Jonin mainio lista eri kasvien valontarpeesta luxeina, ynnä kunkin kasvin tarvitsema minimilämpötila. Mites sinne tehdäänkään linkki? *häipyy tutkailemaan*

Energiansäästölamput ovat kait halvempia kuin ns. kasvilamput, ja vastaavat vähintään saman asian!

Itsellä 21 w (vastaa 100w hehkulamppua) ESLejä. Älä käytä hehkulamppua, kuumiaa liikaa…

Mulla on näitä neodymlite lamppuja, 60 w. voi olla liian kirkkaita.
Olen täällä aamuaikaisesta, kun noi kukat ei anna nukkua.Yöllä näin unta että yhdellä rouvalla oli orvokkeja, monen värisiä.Yhdet oli valkoisia ja niissä punaisia pilkkuja.

Loisteputkilla saa enemmän valoa vähemmällä virrankulutuksella. Mulla on kaikenmoisia kirppareilta ja roskiksista kerättyjä akvaario- ja tiskipöydän työvaloja yms., joita virittelen sinne tänne, kunhan päästään vuodenvaihteen yli. Yksi pieni akvaario valoinensa toimii keskoskaappina ympäri vuoden.

Tähdikki, neodymium-lamput ovat tavallisia hehkulamppuja, joiden valon aallonpituus saadaan täyttämällä kuvun tyhjiö ko. kaasulla. Oikeasti se on niin kutsuttu sisustuslamppu, joka toistaa värit reaalisina, eikä vääristä esim. keltaiseen niinkuin tavallinen hehkulamppu. Kasvikäyttöön ne ovat itseasiassa liian tehottomia, ja kuumenevat liikaa. Lamppu pitäisi laskea aivan kasvin latvan tasalle, ja niitä pitäisi olla 2-3, että valon määrä riittäisi. Ripustettava loisteputki on hyvä ratkaisu, ja kelvineitä pitäisi kasviskäyttööön olla semmoiset 5500-6500. Osram Fluora, Biolux tai jopa akvaarioputki ovat ihan hyviä. Loisteputken alle mahtuukin sitten koko arsenaali kasveja, ja se ei kuumene liiaksi.

Onneks ei ole ostettu kuin kaksi.Niille löytyy varmaan käyttöä muuallakin.Niissä vaan luki et kasvi lamppu.Meillä on loisteputkia joka lähtöön,niistä saadaan valohoito hyvinkin.

Se onkin tässä hassua, että ihan koulutetut alan ihmiset myyvät niitä kasvilamppuina =o

Tuota minäkin olen ihmetellyt. Päivääkään en ole kukkakaupassa töitä tehnyt vaikka puutarhuri olenkin (olen enemmän kasvihuoneelle ja pelloille suuntautunut) ja silti tiedän enemmän valoista kuin yksikään viherkasvien ja kukkien myyjä joihin olen törmännyt… musta se on aika omituista. Mulla on vieläkin ihan kirkkaasti muistissa kuinka koulussa kasviopin tunnilla puhuttiin oikeista valoista… ja muillakin tunneilla.

Voisitko kertoa asiantuntijana mikä olisi paras ratkaisu valaistukseen näille minun viherkasveille ennen kevättä.

Tuossa Horsma ja muut jo valaisikin asiaa ihan oikein :) Ne sun loisteputket on varmaan ihan käypiä. Jos tuohon nyt jotain vielä pitäisi lisätä ihan varmuuden vuoksi ja kertauksen kannalta niin laitan vaikka pienen listan eri valaisuista joista oikeasti in hyötyä (voi toki olla muitakin, min tiedot on muutaman vuoden vanhoja mutta testattuja):

• Loisteputket, erityisesti päivänvaloputket joissa on runsaasti sinistä. Taimikasvatukseen on suositeltu valkeaa valoa.
  • Energiansäästölamput (pienloistelamppu, ei mikätahansa energiansäästö), mutta värispektri kannattaa tarkistaa. Sopii pöydälle taimikasvatukseen jos löytää pöytämallin.
  • Suurpainenatriumlamput (käytetään ammatti-kasvihuoneissa), mutta nämä tuppaavat olemaan kalliita niin asentaa kuin ostaa ja käyttääkin. Ei ihan vaan voi lyödä pistoketta seinään sillä siinähän kärähtää kaikki sulakkeet. Halpa suurpainenatriumlamppu ei todennäkösesti edes ole sellanen.

Muuta muistettavaa kasvivalojen kanssa:

• Keltaisesta ja vihreästä valosta ei ole juurikaan muuta hyötyä kuin että kasvit näyttää oikein kauniin vihreiltä sellaisen valon alla.
  • Siniseen painottunut (luonnonvalo) valo on paras, koska sininen pitää kasvit tukevina, mutta punaista tarvitaan myös. Silkka punainen (jota esin tavan hehkulampuissa on paljon) venyttää kasveja ja sinisen puuttuminen tekee niistä vielä entistä hontelompia.
  • On hyvä muistaa että wattimäärät ei ole suoraan verrattavissa valon määrään eikä erilaisten lamppujen kesken. Se kertoo lähinnä energiankulutuksesta. Valaistustehon näkee ihan aikuisten oikeasti vasta kun laittaa lampun päälle.
  • Kasvilamppua ei pidä sijoittaa katon korkeuteen asti. Riippuu vähän valaisimesta kuinka lähelle se pitää tuoda. Sen näkee sitten itse, mutta esim. loisteputkien kanssa aikuisille kasveille latvasta lamppuun on noin puoli metriä hyvä, mutta ei yli metriä mielellään ikinä. Teho häviää jo ihan liikaa. Taimikasvatuksessa valo on tuotava ihan lähelle (alle 20 cm). Läheisyyssyistä lamput eivät saa missään nimessä kuumentua.
  • Jotain merkkejä (kannattaa tarkistaa koska tämä tieto on jo muutaman vuotta vanhaa) joista on jäänyt hyviä kokemuksia mieleen: Airam, Biogreen, Osramin Flora-sarja. Kaikki nämä tuottajat osaavat kuitenkin tehdä myös huuhaalamppuja joten olkaa tarkkoina värien, energiankulutksen, asennettavuuden, takuiden ja mukana tulevien osien kanssa. Usein kasvilamppuna myytävä lamppu on erikoislamppu jolle pitää olla johtoja myöten omat välineet ja pidikkeet. Ei välttämättä tosin, joten kannattaa kiertää useampi liike ja nettivisu ennen kuin tekee lopullista päätöstään ja häikäilemättömästi soittaa valmistajalle ja kärttää lisätietoa edellämainituista asioista jos sitä ei missään erikseen lue.

naurua Noniin.. tuohon saa vielä lisätä asioita mitä ihmisille on tullut mieleen. Koitin tehdä aika kattavan listan, mutta samalla päällä kesät talvet jotain ehkä jäi listaamatta?

Kiukkua puhisten luin uusimman Viherpihan kasvivalaistusartikkelia. Siellä sanottiin cool white -sävyn käyvän kasvien valaisuun. Puppua! Valon spektriä tarkastellessa pääpaino osuu nimenomaan keltaisen ja vihreän alueelle, joten ei käy kasveille vaan ihan normaalivalaisuun. Pienloistelamppuja kasveille tuodaan tosi vähän maahan, mutta ainakin Megamanilta löytyy.

Olikos se niin, että tavallinen hehkulappu on kasvin kannalta lähes sama kuin pimeä?

Juu, pimeä ja kuuma.

Kopsaan itselleni ylös nämä valaistusasiat,siinä oli kattava paketti oikeata tietoa.Siihen luotan, joten kiitos.

Hauskoja uutisia meidän viherkasveilta.Nythän ne on saaneet auringon valoa ison ikkunan edessä,täällä nimittäin on paistanut aurinko oikein kirkkaasti.

Yksi kasveistahan pudotti kaikki lehdet, minä avitin vielä.Oli siis aivan ranka vaan.

Ostin meidän nuorimmalle suurennuslasin, tutkii sillä nyt sitten mitä haluaa.Minä olin huomaavinani ihan pientä muutosta rankulaisessa.

Pian haettiin suurennuslasi oikein hyötykäyttöön.Molemmat tirkisteli vuoron perää oksia ja voi kummaa, kyllä sieltä vaan pienen pieniä alkuja on lähtenyt tulemaan.

Oikeasti oli ilon paikka.Kuvittelin sen olevan sellainen kevääseen, mutta etä nyt jo.

Milloinkas minä ne ostinkaan.Löydänhän sen täältä jostain.Ei mennyt työ hukkaan.

Hihi! Hienoa että kasvavat :slight_smile: Sieltä ne aina nousee kun antaa paljon hellyyttä ja oikeita olosuhteita. Voin kuvitella miltä on suurennuslasilla tiirailu näyttänyt :smiley: Ihan yhtälailla aina minäkin näytän kun joku kasvi ei voi hyvin. Luuppi silmässä tuhisen pitkin päivää :smiley: Naapurit ihmettelee.