Tämä pioni tuoksuu ja on toosi vanha.
Valamonruusu on 13 v. ja iso puskas. En ole vielä leikannut sitä kertaakaan alas, vähän vaan leikellyt oksia näin kesällä kukinnan jälkeen.
Onpas ihqu, tuo vanha pioni!! Kaikkea muutakin ihanaa kyllä löytyy pihaltasi…
Valamon ruusu on kotoisin lapsuuden kodistani. Meillä ei ollut kuin valamonruusu ja juhannusruusu ja molemmat äiti lienee saanut joltain naapuriltaan.
Sen vanhan pionin tarina on se, että kerran v. 2000 myöhään syksyllä soitti yksi tuttu mulle, että hän heittää roskikseen laatikollisen pionin kalikoita, joita oli joutunut kaivamaan kattoremontin tieltä pois. Pelastin ne meille ja kukintaa on riittänyt, en ole jakanut enkä juur lannoittanut. Kyseinen henkilö vähän katselee silmät suurina , kuin niistä noin komeita tuli, ei hällä vaan. koskahan hän alkaa vaatia niitä takaisin.
Mun eka valk. varjolilja. Ja lähettää kiitosterkkuja Pikkupallerolle, nyt meillä kukitaan.
Ja lopuksi jasmikepuskas, kaunis kuin morsian ja tuoksuun huumaantuu.
Ai niin tulikin mieleeni, että mullahan on tuon jättipietaryrtin siemeniä ja pitääpä kylvää. Syksyllä loppui aika kesken ja nyt jatketaan siemenkasvatusta.
Upeita kuvia hienosta pihastasi.
Mahtava tuo valamonruusu!!! Miten korkea tuo puska suurinpiirtein on?
Itselläni on valamonruusua tavallaan aitana…sitä on aikaisemmat asukkaat aina leikanneet lähes alas asti…ilmeisesti ei ole tarpeen leikellä ollenkaan, siistiä vain?
Meillä jostain syystä nuo pihamme valamonruusut jakavat muiden asukkaiden mielipiteet…toiset haluaisivat että vetäisin maan tasalle koko “rumiluksen” ja toiset taas kehuvat
Luojan kiitos saan itse päättää noiden ruusujen kohtalosta ja itse tykkään niistä valtavasti!
Moikka ja terveisiä Oulusta. Tulin tänne hellettä pakoon, no. + 27 ja vilpoinen tuuli. Valamonruusu on kasvanut meillä rotevaksi yli kaksimetriseksi. Kyllähän sen alas voi leikata, mutta ne sivuversojen määrät kauhistuttaa. Enkä raaski, kun on niin kaunis sen kukkimisnen ajan.
Helle jatkuu. Päivällä ei ulkona oikein voi tehdä mitään, illan tullen on parempi työilma.
Kävin muutaman päivän retkellä Oulussa, mukava autoilumatka ja lämmintä piisas.
Käväsin Aspegrenin puutarhassa Pietarsaaressa. Siellä olikin kaikkea mukavaa nähtävää.
tämän kuvan otin malliksi tulevaa kärhötukea varten.