Vihersisustusteema: Joulu

Joulun ajan kukka-asetelmat ym. vastaavat teemaan liittyvät voisi kerätä tähän ketjuun .

Tämmösiä kaivelin kaapin syövereistä. Vajassa on lisää. Kovin on orvon näköisiä vielä ilman kukkia… Myöhemmin tällä viikolla, tai viimeistään ens viikolla ajattelin käydä kukkaostoksilla. Valkoiseen koriin ajattelin istuttaa hyasintteja, punaiseen huoparuukkuun tulee joulutähti tai tulilatva, rekeen joku havu seuranaan minijoulutähti. Toki kaikkiin tulee käpyjä/heinää/sammalta jne. Pitääpä muistaa käydä ostamassa hopeaspraymaalia.

Kuva on vähän kehno, mutta idean saa.

Mustikanvarpuja aaltomaljakossa ja pattereilla toimiva koristevalo.

Onko noi leikattuna vedessä/kuivassa vai juurineen mullassa? Pölijä kysymys. Ei oo tullu mustikan varpuja käytettyä.

Mummu piti aikoinaan kukkalaatikossa talvisin puolukanvarpuja, ja niihin pyöritteli "puolukat" punaisen palloedamin vahasta. Oli sievä. Ja kieltämättä näytti ihan puolukoilta. Vois kokeilla "suomalaista mistelinoksaa" sillain. Hiuslakalla tai fiksatiivilla vaan kyllästää sen, niin ei putoilis lehet niin herkästi. 

Mustikanvarvut on kivan näkösiä sisällä sitt kun niihin pukkaa lehtee, töissä pietään kahvion pöydillä.

Nuo ovat ihan kuiviltaan tuossa maljakossa. Voisi värjätä esim. lumisuihkeella valkoisiksi, jos olisi erivärinen majakko.

Tein toisen mustikanvarpuasetelman vanhaan kakkuvuokaan. Pohjalle laitoin kuivan oasissienen, jotta varvut pysyvät pystyssä.

Kivasti valoa ja varjoa tuossa “kakkuvuoka-asetelmassa”

Eka joulukukka ruukussa. Ihan perus tulilatva meriheinäkatteella, mutta toimii minusta vallan mainiosti. 

Jos laittaa hyasintin, jossa on paljon juuria ja nuppu jo pitkällä lasiin, pitääkö lasiin laittaa vettä kuinka paljon. Pesin turpeet pois juurista ja juuret ovat kauniin valkoiset. Nyt vaan ihmettelen minkä verran siellä pitäisi olla vettä.

Eikö ketään ole joulukukka ajatuksissa, viitaten tuohon kysymykseeni edellisessä viestissäni. Taitaa olla vielä muita kiinnostuksen kohteita.

sofi ostin kerran briteissä ollessani pienessä lasiruukussa olevan hyasintin joulukukkamyymälästä. Siinä oli siis pieneen lasiastiaan laitettu juuri ja juuri siihen mahtuva hyasintin sipuli ja päälle ladottu pikkuisia kauniita kiviä eikä vettä ollenkaan. Käsitin että hyasintti ottaa siitä mukulastaan sen voiman minkä tarvitsee kukkiakseen eikä vedellä ole merkitystä.

Itse sen ostettuani laitoin siihen lasiruukkuun juurille  se verran (tilkan) vettä kuin siihen mahtui, koska tapanani on aina säästää hyasintin mukulat ja istuttaa ne maahan kukkimaan seuraavina vuosina. Jos haluaa vain pelkän kukinnan niin mukulasta pitäisi riittää voimaa siihen ilman hoitoa ?

Samaan tapaan minäkin olen hyasinttejä maljakossa pitänyt, juuret puhtaaksi ja muutama sentti vettä maljakon pohjalle, lasiastiassa juuretkin ovat ihan koristeelliset tai sitten valkoista koristesoraa joukkoon sen idean olen jostain fiinistä sisustus?lehdestä lainannut.

Siis tyyliin valkeat seinät, valkea sohva, valkeat verhot ,valkea kaapinroju (kirpparilta), jonka eteerinen blondi emäntä on omin kätösin maalannut niin ja hyasintit ovat tietty valkoisia ( tää nyt oli ihan epäasiallista oisko kateutta, no olkoot )

Peukutin erityisesti tuolle loppuosalle :DD

Jossakin lehessä oli ohje nyt ihan vasta, että lasiin laitetaan vettä niin, että juuret osuvat vain veteen. Sipuli pitää olla kuivana, kun muuten se mätänee. Isäntä toi mulle lidlistä semmosia hyasinttejä, jotka on jokainen omassa pikkulasikuutiossa, ja ehkä ruokalusikallinen turvetta seassa. Juuret pukkaavat jo reunoilta ulos, niin ajattelin ne ihan multaan istuttaa uudelleen. Ei kyllä muuten säily toukokuuhun asti hengissä, saati ladattua voimia zibuliin. Kyllä se hyasinttikin kaipaa vähän vettä ja ravinteita. Tiijän tämän, koska olen kuivuuteen kerran yhen tappanu… :wink: Kastelulla vaan pelotellaan, koska yleensä ihmiset kastelee sipulin mätämiskuntoon.

Kiitos neuvoista ja Hyvää Joulun odotusta kaikille!

Joko ootte alkanut väsäileen joulukukka-asetelmia? Mulla on joku ihme jouluvimma iskenyt ja tekis mieli alkaa laitteleen jotain kivaa. Haluaisin väsätä pajuista sellaisen mini “parvekelaatikon”, ja siiten riviin amarylliksia, sammalta (jos en saa maasta enää ylös sitä, niin sitten vaikka olkea/niiniä tai mitä vain sattuu löytymään laatikosta), käpyjä ja variegata murattia. Koko komeus pianon päälle sillain, että muratit ryöpsähtää reunoilta leveälle. Mielessäni näyttää kauniilta. Mutta no joo, laitan sitten kuvaa toteutuksesta, että mimmonen kytystys se sitten on. Tod näk. kori näyttää tiedeprojektilta, amaryllikset on könöllään kissojen järsimänä ja muratit kuivia koppuroita ekka viikon jälkeen. :blink: Tai sitten tulee ihan hyvä. :laugh:

Sypressi ja kataja ja jouluruusu … verannalle vihreää ja hippusen kukkivaa ja ihan vähän pientä ledivaloa.

Tässä nuukan kierrättäjän jouluasetelma. Vanha ruukku, kuusenoksat pihalta ja hyasintit oli 1,90€ kappale. Ei hullumpi lopputulos!

Minä törsäsin omaan sypressiin 5.90.- koristelin ja purkitin kierrätys kamoin ja multaa olikin kellarissa valmiina.
Lahjuksiin meni enempi eli 2 kertaa 12.90.- mut koristeet ja ruukut kierrätettyjä…olen aina kerännyt talteen kaikkea mikä on ehjää ja puhdasta enkä kerro kelleen että vain kasvit on ostettua. Kukkakorit on niin kalliita ja niissä on sellaisia juttuja mitä en halua ostaa.